Ринок молочної продукції в Україні: спочатку годувати - потім доїти
5822

Ринок молочної продукції в Україні: спочатку годувати - потім доїти

Ринок молочної продукції в Україні був і залишається одним з основних споживчих ринків. З урахуванням його значущості для продовольчої безпеки країни, компанією Pro-Consulting періодично проводяться дослідження і моніторинг ринку на замовлення наших клієнтів. Найбільш свіжий комплексний аналіз ринку молочної продукції від Pro-Consulting відноситься до 2019 року. Виявлено основні чинники впливу і переважаючі на молочному ринку тенденції розвитку, дія яких триває і в поточному році.

Корівок стає менше

Маркетингове дослідження ринку молока показує, що однією з базових негативних тенденцій, яка багато в чому визначає стан справ у молочній галузі, є триваюче вже довгі роки скорочення поголів'я корів.

Також вам буде цікаво почитати про ринок кисломолочної продукції в Україні

На зорі незалежності нашої країни, в 1991 році, в Україні налічувалося близько 25 млн голів великої рогатої худоби, з них приблизно 8,5 млн - це були дійні корови. За перше десятиліття вільного економічного плавання наша країна недорахувалася більше половини молочного стада - кількість корів до 2000 року зменшилася до 4 млн голів. Наступне десятиліття ознаменувалося стабілізацією української економіки, ринок молочної продукції відреагував на неї зниженням темпів скорочення коров'ячого стада, яке в 2010 році практично припинилося і навіть намітився слабкий протилежний тренд. Однак, настав 2014 рік і пішли за ним втрата традиційних експортних каналів збуту, обвал курсу національної валюти, інфляція. Ринок молочної продукції в Україні знову став втрачати сировинну базу через зменшення поголів'я корів приблизно на 100 тис. щорічно.

Ймовірно, вам стане в нагоді і аналітика ринку морозива в Україні

Молока вже не вистачає

Зменшення кількості корів призвело до зниження виробництва молока. Ситуацію дещо пом'якшує тренд заміни старих порід на сучасні, які більш продуктивні. В результаті, за останні 15 років надої в розрахунку на одну корову підвищилися на дві тонни молока на рік. Однак це не рятує від падіння валових обсягів молочного виробництва в країні і наростаючого дефіциту сировини для переробників молока. У минулому році в Україні було встановлено антирекорд по молоку за всі роки незалежності - отримано 9,68 млн тонн, що на 3,7% менше, ніж роком раніше. У 2020-му очікується подальше падіння загального надою ще на 4%.

Можливо, вас зацікавить матеріал про бізнес-ідею створення молочної ферми

Дефіцит, як відомо, призводить до зростання цін, а значить в Україні знижується конкурентоспроможність молокопродуктів власного виробництва, що робить наш ринок молочної продукції вразливим для експансії імпорту, а також створює умови для витіснення української молочки з зовнішніх ринків.

Іноземні конкуренти не дрімають

Сировинний голод наших вітчизняних виробників на ринку молочної продукції закономірно привів до зниження їх можливостей в конкурентній боротьбі з колегами з інших країн. Аналіз ринку молочної продукції показує, що в 2019 році експорт української молочки зменшився на третину в порівнянні з 2018-м, а імпорт за той же період збільшився в 1,9 рази.

На сайті доступний до покупки готовий аналіз ринку молочної продукції в Україні - ознайомтеся зі структурою звіту. Ми може актуалізувати даний звіт, а також адаптувати його під цілі і завдання вашого бізнесу

Зауважимо, що зростання поставок молочної продукції в Україну в тому році відбулося в основному за рахунок сирів, частка яких перевищила 70% в загальному обсязі ввезеної молочки.

Негативна тенденція, яка захопила ринок молочної продукції України, продовжила впливати на зовнішньоекономічний баланс і в поточному році. За даними Асоціації виробників молока, в січні-травні 2020 року експорт молочної продукції з України скоротився в грошовому вираженні ще на 25% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Найбільше - на 47% - впали поставки за кордон вершкового масла. Сухого молока експортовано менше на 32%, молока і вершків - на 30%, сирів - на 29%, кисломолочних продуктів - на 13,4%. У той же час імпорт молочки виріс на 149,3% і в грошовому еквіваленті перевищив експорт на 20,2 млн доларів США.

Також вам може бути цікавий матеріал про бізнес-ідеї на ринку сиру в Україні

Без допомоги не обійтися

Найактивнішим продавцем на ринок молочної продукції України є Польща. За січень-травень 2020 року ця країна поставила нам молочки на суму $52,8 млн. Українським покупцям важко втриматися від придбання польського молока, якщо вони бачить, що за чесний літровий пакет заплатять менше, ніж за зменшену упаковку молока українського походження. У того ж покупця може виникнути питання про природу такої ситуації на ринку молочної продукції України, адже ціна польського молока містить і транспортні витрати, і більш високу зарплату найманих працівників.

Вам також може бути корисний аналітичний матеріал про роздрібну торгівлю товарами повсякденного попиту (FMCG-рітейлу) в Україні

Вся справа в підтримці польських фермерів з боку держави і Євросоюзу. Наприклад, при появі в Польщі нового молочного господарства, його засновник отримує 100 тис. злотих цільової безповоротної допомоги, єдина умова - звіт про витрачання цих грошей. Крім того, з фондів ЄС компенсується половина витрат на придбання сільгосптехніки, окремі кредитні лінії зі смішними для наших реалій відсотками відкриваються для боротьби з хворобами тварин і подолання наслідків епізоотій. Звідси випливає, що молоко з Польщі дешевше українського. Крім того, польська молочка має преференції по ПДВ на внутрішньому ринку - для цієї групи товарів податок становить 5%, тоді як на ринку молочної продукції в Україні ставка ПДВ 20%.

Ознайомтеся з аналізом ринку молока України (2019 рік) - звіт можна адаптувати за структурою і актуалізувати

Зрозуміло, що можливості бюджету нашої країни набагато скромніші, ніж у Польщі та ЄС, але все ж вони є, і їх треба використовувати по максимуму. Так, з 4 млрд гривень, призначених для АПК в бюджеті-2020 року, на підтримку розвитку тваринництва запланований 1 млрд гривень, на часткову компенсацію покупки вітчизняної сільгосптехніки - 1 млрд грн, на здешевлення кредитів - 1,2 млрд гривень. У масштабах країни цього навряд чи буде достатньо для зупинки руйнівних тенденцій в галузі.

Українські учасники ринку молочної продукції очікують від держави:

  • дотацій за реалізоване молоко;
  • зниження ставки ПДВ на молочну продукцію;
  • компенсацій за придбання племінних корів;
  • права покупки молочними фермами додаткової землі понад ліміт для організації пасовищ.

У нас ще цікавий матеріал про ринок мінімаркетів в Києві - почитайте

Експерти, які відстежують ринок молочної продукції в Україні, впевнені, що зазначені вище заходи допоможуть за кілька років збільшити поголів'я корів в півтора рази, а річні надої молока - до 20 млн тонн. Це дозволить українській молочній галузі подолати ковзання вниз і увійти до п'ятірки світових лідерів по молочному виробництву.

Якщо у вас є ще пара хвилин, почитайте аналітичний матеріал про результати аналізу ринку йогуртів України

Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями:

Дата розміщення: 07.07.2020
дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами