Копчені м'ясні вироби представлені в Україні широким асортиментом продукції. На внутрішньоукраїнському ринку м'яса і ковбас копченості займають 20-25%. Вітчизняне споживання забезпечується в основному внутрішнім виробництвом. Частка імпортної продукції незначна. Також невисока частка українських копченостей, що відправляються на експорт. Такий стан речей спричиняє високу конкуренцію між виробниками.
Поряд з продукцією великих підприємств, на ринку присутні вироби дрібних виробників, які часто не враховуються в загальній статистиці. Через це виникає тіньовий сектор копченостей, який оцінюється приблизно в 30% ринку.
Криза, що почалася в 2014 році, призвела до зниження виробництва копчених виробів, яке спостерігалося протягом трьох років. Загальний підсумок скорочення випуску даної продукції в 2014-2016 роках склав 21,3%. Зростання почалося лише в 2017 році, з проявом ознак відновлення економіки.
Факторами, які найбільш негативно вплинули на ринок копченостей, стали зниження купівельної спроможності населення і інфляція. Середня ціна на копчені ковбаси в 2017 році зросла на 27% в порівнянні з 2016-м і досягла 86 грн/кг. Це значення більш ніж в два рази перевищує середню ціну на аналогічну продукцію в 2011 році.
Великої шкоди українській м'ясній промисловості завдають і спалахи африканської чуми свиней. Тільки в січні 2018 року зафіксовано 18 вогнищ цієї хвороби, а з 2012 року їх було понад 300.
Вищенаведені фактори призвели до того, що споживачі стали відмовлятися від свинини і яловичини, а більше купують вироби з курячого м'яса. У минулому році вироби з курячого м'яса склали 80% м'ясного ринку.
Імпорт копченостей в Україні здійснюється в основному з Іспанії, Італії, Польщі, Франції та Німеччини. Ці країни покривають понад 95% поставок з-за кордону. Причому, частка імпорту з Іспанії в 2017 році зросла в порівнянні з 2013 роком більш ніж в два рази.
Попит на українському ринку м'ясних копченостей має сезонний характер з піком в весняно-літній і зниженням в осінньо-зимовий період і час релігійних постів.
На вибір того чи іншого виробу покупцем впливають його споживчі властивості і наявна інформація про виробника, а саме:
- смакові якості: є одним з головних критеріїв вибору, споживачі з доходом вище середнього надають перевагу делікатесам, особливо на свята;
- якість продукції: більш важлива для покупців із середніми та вищими доходами;
- ціна: дешевизна критична для споживачів з низькими доходами і студентів;
- дата випуску і термін придатності: чим свіжіший продукт, тим привабливіший він для покупців; вироби з великим терміном придатності мають менший попит;
- популярність бренду: споживачі часто вибирають копченості, керуючись думками знайомих людей, а також під впливом різних рекламних кампаній; дуже важливу роль тут грає і власний досвід споживання продукту;
- місце виробництва: перевага надається країнам і регіонам, які завоювали довіру покупців;
- склад продукту: увага звертається на натуральність використовуваних інгредієнтів і харчових добавок.
Десять найбільш популярних в українців у 2017 році брендів м'ясних копченостей представлені в діаграмі. Всього в даному рейтингу 64 виробника.
Подальший розвиток українського ринку м'ясних копчених виробів залежить головним чином від купівельної спроможності населення нашої країни. Його підвищення дозволить виробникам розширювати асортимент продукції і поставляти в торгівлю дорожчі і якісніші продукти. Ще одним каталізатором зростання виробництва може стати збільшення і розширення каналів збуту українських копченостей на міжнародний ринок.
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: