Перевезення зернових в Україні - доповідь аналітика Pro-Consulting на конференції «Транспортна логістика зернових»
3133

Перевезення зернових в Україні - доповідь аналітика Pro-Consulting на конференції «Транспортна логістика зернових»

З темою «Аналіз ринку перевезень зернових в Україні» виступила аналітик Pro-Consulting Марина Романюк на конференції «Транспортна логістика зернових» 11 березня 2021 року.

З деякими тезами доповіді на предмет аналітики ринку логістики зернових в розрізі видів транспорту в Україні пропонуємо ознайомитися нижче.

Обсяги перевезення зерна залежать, перш за все, від того, якими є обсяги збору зернової продукції. У 2019 урожай зернових був значно більшим, ніж в попередні роки - Pro-Consulting відзначає зростання на 27,3%. 2020 рік для агро ринку був менш вдалим: врожаю зібрали менше, відповідно, спостерігаємо зменшення обсягів зерна на 17,6%. Низький рівень врожаю в порівнянні з попереднім роком пов'язаний з нетиповими погодніми умовами в 2020 році.

Рекомендуємо прочитати про дослідження ринків устаткування для очищення та сушіння зерна в Україні, Казахстані та Молдові

Динаміка перевезень зернових цілком логічно відповідає динаміці збору врожаю зернових. У 2019 році в обсягах перевезень зернових бачимо зростання на 29%, в 2020 - зменшення обсягів на 13,5%. Зменшення обсягів перевезення зерна, крім зменшення обсягів врожаю, пов'язане і з впливом пандемії COVID-19, оскільки значну частину року діяли карантинні обмеження, що в першу чергу, вплинуло на міжнародні перевезення, в меншій мірі - на міжрегіональні, а також спричинило загальний спад економічної активності.

У структурі перевезень зернових спостерігаємо стабільне переважання сегменту залізничних перевезень, в той час як частка водних перевезень зернових (сумарно річкових і морських) коливається в межах від 1% до 2%. Однак останні 5 років на ринку спостерігається тенденція до зростання частки автомобільних перевезень зернових: з 26,9% у 2016 році до 30,9% в 2020. Незважаючи на певні бюрократичні полегшення в сфері залізничних перевезень, автомобіль - більш доступний спосіб перевезення для виробників зерна . Так, наприклад, невеликим фермерам залізниця фактично недоступна, тому що вони не мають достатніх обсягів для того, щоб орендувати вагони. Тому через зростання частки автомобільних перевезень можна говорити про зростання ролі малих господарств на ринку зерна в Україні.

Прочитайте ще один матеріал про транспортну логістику зернових

У структурі вантажних перевезень зерновий сегмент становить 10,5%, посідаючи третє місце після перевезень руди і харчових продуктів. У структурі залізничних перевезень зернові перевезення становлять 11,5% і займають четверте місце за обсягами після кам'яного вугілля, руди та будматеріалів. У структурі водних перевезень зернові перевезення становить 15,7% після сегменту сипучих вантажів (без урахування зернових) і різного роду тарно-штучних вантажів.

Зміни на ринку перевезень зернових в 2020 році

Вплив пандемії

Автоперевезення зернових

У 2020 році відбулося підвищення ставок майже вполовину, а також зросли терміни перевезень через черги на кордоні. В цілому, можна відзначити і те, що через зростання курсу валюти багато компаній відкладають оновлення автопарку, що призводить до зростання попиту на ремонт транспортних засобів.

Залізничні перевезення зернових

Різко негативна динаміка відсутня. Українська залізниця відновила роботу вже з травня 2020 року. Зниження кількості пасажирських перевезень дозволило збільшити кількість вантажних перевезень, в тому числі, і зернових.

Можливо, вам стане в нагоді матеріал про аналіз ринку складської логістики в Україні - перегляньте

Водні перевезення зернових

Водні перевезення можна віднести до області, що найменш постраждала. Незважаючи на ситуацію, що склалася в світі в сегменті вантажних перевезень, спостерігається позитивна динаміка. Однак нестабільна ситуація на прикордонних пунктах надає певний негативний вплив на даний тип транспортувань.

Закон України «Про внутрішній водний транспорт»

Даний Закон прийнятий в грудні 2020 року і метою його є імплементація вимог директив і регламентів ЄС в рамках Угоди про асоціацію з ЄС. Закон повинен створити умови для конкурентного ринку річкового вантажного транспорту, що дозволить збільшити вантажопотік до 30 млн. тонн на рік (для порівняння, в 2020 - 2500000 тонн) і отримати економічний ефект в 13-16 млрд грн. За умови того, що впровадження Закону дасть запланований ефект, очікується переорієнтація ринку на більш екологічний та економічний вид транспорту (тобто, річковий) і економії на ремонті доріг при зменшенні автомобільного навантаження за рахунок збільшення водних перевезень.

Вам знадобиться огляд ринку вантажоперевезень автомобільним транспортом в Україні

В майбутньому ринок перевезень зернових буде розвиватися під впливом наступних факторів

1. Автоперевезення:

  • Ціни на нафту і, відповідно, паливо для транспорту;
  • Ремонт доріг;
  • Ваговий контроль (в розробці - 3 законопроекти).

2. Залізничні перевезення:

  • Розвиток приватної тяги (експериментально процес запущений, однак найближчі роки відчутного впливу приватної тяги на зернові перевезення не прогнозуємо)
  • Оновлення вагонного парку.

3. Водні перевезення:

  • Дія ЗУ про внутрішній водний транспорт;
  • Концесія портів - Ольвія (вже існує взаємодія з Катаром), перспектива створення концесій в інших портах.

Раз ви дочитали цей матеріал до кінця, рекомендуємо ознайомитися з аналітикою ринку зерна і елеваторних потужностей України.

Також вам знадобиться аналітика ринку річкових вантажоперевезень в руслі Дніпра

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами