Транспортна логістика зернових - виступ аналітика Pro-Consulting Нелі Онищенко, 25.02.2020
5032

Транспортна логістика зернових - виступ аналітика Pro-Consulting Нелі Онищенко, 25.02.2020

З темою «Огляд та аналіз транспортної логістики зернових в Україні» аналітик Аналітичного департаменту Pro-Consulting Неля Онищенко виступила під час конференції «Транспортна логістика зернових» 25 лютого 2020 р.

З деякими тезами докладу щодо аналітики ринку логістики зернових в розрізі видів транспорту в Україні пропонуємо ознайомитися нижче.

  • Активний розвиток сільського господарства, рекордні обсяги виробництва зерна протягом останніх року, та недостатня кількість внутрішніх переробних потужностей, що спонукає реалізовувати зерно закордон, відобразилися на ринку транспортної логістики;
  • В 2019 року всіма видами транспорту було перевезено 68,2 млн тонн зернових і продуктів помелу, що на 23,6% більше, порівняно з 2018 р. і на 43,8% більше, ніж в 2016 р. В структурі перевезень за видами транспорту, найбільша доля припадає на залізниці, за ними йдуть автомобілі;
  • Найбільший приріст показав річковий транспорт. В 2019 р. через річки було транспортовано 4,9 млн тонн зернових і продуктів помелу, що на 54% більше порівняно 2018 р. З 2016 року обсяги зросли в 2,5 рази;
  • Порівняно з іншими видами транспорту, перевага річкового транспорту полягає в тому, що він дозволяє перевозити великі обсяги вантажів. Так, баржа вантажопідйомністю 900 тонн замінює 18 вагонів або 45 двадцятитонних грузовиків.

Проте існує ряд проблем, які не дозволяють використовувати весь потенціал річкових перевезень:

  1. Недосконала і застаріла публічна інфраструктура;
  2. Дефіцит сучасного вантажного флоту;
  3. Недосконале законодавство, яке не може забезпечити чіткого регулювання ринку
  4. Неконкурентні умови роботи у порівнянні з іншими видами транспорту через надмірне податкове навантаження

В 2019 р. обсяги автомобільних перевезень зросли на 16,1% до 22,4 млн тонн. Варто додати, що цифра 22,4 млн тонн відображає лише діяльність юридичних осіб. Тоді якщо враховувати перевезення фізичних осіб, то за оцінкою Pro-Consulting, обсяг в 1,5-2 р. більший і може становити від 33 до 40 млн тонн. 

Читати про ринок вантажоперевезень в Україні

Автомобілі, крім зерна, можуть перевозити й іншу сільськогосподарську продукцію. В структурі перевезень на зернові припадає 78,4%. Ще 21,6% припадає на інші с/г культури, з яких 4% - свіжі овочі та фрукти, близько 2% - сире молоко, 2,3% - цукрові буряки і ще 3,3% -  продукція лісового господарства.

Для більшості аграрних підприємств, авто залишається єдиним можливим варіантом реалізації власної продукції. Якщо великі підприємства не хочуть ризикувати, через можливі простої вагонів на залізниці, то невеликі фермери просто не мають достатнього обсягу виробництва зерна для того, щоб перевозити його залізницею чи річкою.

Зважаючи на динаміку попередніх років, та на рекордне виробництво зернових в 2019 р., можна очікувати, що в 2020 р. перевезення автомобільним транспортом продовжать зростати.

Обсяги перевезень залізничним транспортом в 2019 році зросли на 23,2% до 40,5 млн тонн. Після зниження в 2018 р. (на 7,8%) через ряд проблем, пов’язаних з процедурою оренди вагонів та дефіцитом зерновозів, ситуація в 2019 р. дещо стабілізувалася.

В структурі відправлень за регіонами, лідерство займає Полтавська область, на яку приходилося 14,5% всіх відправлень. В п’ятірку також ввійшли Вінницька (10,5%), Чернігівська(9,2%), Сумська (8,7%) та Хмельницька (8 %) області.  Загальна доля цих областей в структурі становила 51,2%.

Можна виділити причин, чому саме ці області займають лідируючі позиції:

  • Дані регіони є лідерами за обсягами виробництва зернових, зокрема кукурудзи та пшениці. Так, наприклад, в 2019 р. в Полтавській області зібрали найбільший в Україні врожай кукурудзи – 4,5 млн тонн. Виходячи з того, що в структурі реалізації 85% кукурудзи і 64% пшениці йде на експорт, попит на залізничні перевезення до морських портів в цих регіонах вищий.
  • Маршрутизація. Особливістю залізничних перевезень є те, що вони прив’язані до колій та перевалочних станцій. Залізничні маршрути в Україні не можуть охопити всі райони вирощування зернових.
  • Основними станціями призначення стали станції Чорноморська, Чорноморськ-Порт, Одеса-Порт, Миколаїв – вантажний, Жовтнева. На них приходилося майже 84% перевезеного зерна.

Дивитися готове дослідження: ринок річкових вантажоперевезень в руслі Дніпра. 2020 рік

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами