Ринок вантажоперевезень в Україні пережив нелегкі часи в 2014 і 2015 році. У ці роки обсяги зовнішньоторговельного обороту впали на 22,8% і 30,2% відповідно. Причиною такого падіння стала втрата російського напрямку експорту товарів, скорочення промислового виробництва і загальне падіння економіки України. Однак, вже в наступному році вітчизняним експортерам вдалося налагодити нові канали поставок і в значній мірі компенсувати втрати. Падіння зовнішньої торгівлі зупинилося в 2016-му, а в 2017-му почалося його зростання, яке продовжилося і на протязі трьох кварталів поточного року.
Основним видом транспорту в Україні як і раніше залишається залізниця. Разом з тим проблеми, що накопичилися в цій галузі, вже призвели до скорочення її частки в загальному обсязі вантажоперевезень з 62,5% в 2014 році до 55,9% в 2017-му.
Головною проблемою залізничників є зношеність рухомого складу і самих шляхів. Дефіцит вагонів становить до 10 тис. на місяць, їх оборотність знаходиться в межах 9-15 днів при нормі в 5-7 днів. Середній вік магістрального локомотивного парку, що нараховує 1758 одиниць, - 30 років. Приблизно половина наявних локомотивів постійно простоює через поломки. Одночасно з цим, перманентно зростають тарифи на послуги залізничників. Найбільше зростання - на 37,7% - було зафіксовано в 2015 році.
Читати про ринок вантажоперевезень в Україні. 2019 рік
Разом з тим в Україні важко знайти альтернативу залізничному транспорту, особливо для переміщення великих обсягів вантажів на значні відстані. Деяку частину вантажопотоку може взяти на себе автомобільний транспорт. Його частка у вантажообігу незначно зросла з 11,7% в 2014 році до 12,6% - в 2017-му.
Але і автомобілісти України не вільні від впливу негативних факторів. Знецінення гривні, інфляція і нестабільна ситуація на ринку нафти призводять до стрибків вартості дизельного палива. Тільки протягом цього року ціна на оптовому ринку змінювалася від мінімуму в 22,23 грн в березні, до максимуму в 30,17 грн в жовтні.
Тому вартість вантажоперевезень також зростає. З 2014 року вона збільшилася приблизно в два рази - з 14 грн до 25-27 грн за кілометр. Разом з тим, якщо згадати, що гривня за цей час знецінилася значно більше, то виявиться що ціна послуг автомобілістів, порахована в валюті, знизилася за рахунок зменшення прибутку перевізників. Додаткове навантаження на них створюють низьку якість українських автомобільних доріг та посилення габаритно-вагового контролю фур з боку Укртрансбезпекі.
Готове дослідження: ринок міжнародних перевезень України. 2019 рік
В останні роки у автотранспортників додалася ще й проблема дефіциту кадрів. Багато кваліфікованих українські водії, особливо в західних регіонах, вважають за краще працювати в Польщі та інших країнах, де зарплати значно вищі, ніж на батьківщині. За даними Державної служби зайнятості України, в січні-жовтні 2018 року дефіцит водіїв склав не менше 20 тис. чоловік при кількості вакансій - 55 тис.
Незважаючи на описані вище проблеми, транспортна галузь України має потенціал для розвитку і частково вже використовує його. З'являються нові логістичні об'єкти, для обслуговування яких потрібна велика кількість транспорту. Так, за перше півріччя 2018 року інвестиції в транспорт склали $ 28 млрд, 77% з яких витрачено на придбання нових активів.
У середньостроковій перспективі очікує подальше зростання зовнішнього та внутрішнього вантажообігу в Україні, що збільшить попит на послуги всіх видів транспорту, а значить в галузі з'являться кошти для виходу на новий якісний рівень роботи.
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: