Українці вже давно звикли до того, що до кінця весни на прилавках починають з'являтися ранні ягоди. Першою в торгівлю надходить полуниця, слідом за нею підтягується і черешня. Ці два види ранніх ягід найбільш поширені в нашій країні. Дослідження ринку ягід говорять про те, що останнім часом все більше аграріїв зосереджуються на вирощуванні інших ягідних культур, таких як малина і смородина. Набирають популярність і нішеві ягоди, наприклад, лохина, чорниця, ожина, журавлина, кизил, брусниця.
Зазначені тенденції, а також вплив кризових факторів, таких як подорожчання розсади і витратних матеріалів, призводить в останні роки до зменшення площ насаджень ранніх ягід.
Огляд ягідного ринку показує зниження врожаю полуниці та черешні в 2016 та 2017 років в порівнянні з 2015-м. До несприятливих економічних умов в цей період додалися і не менш несприятливі погодні. Особливо це характерно для 2017 року, коли весняні заморозки зменшили врожайність полуниці на 12,3%, а черешні - на 4,6%. Виграли від такої аномалії тільки власники опалювальних теплиць, але їх частка на ягідному ринку України незначна.
Основними виробниками українських ранніх ягід є невеликі ферми і присадибні господарства населення. У них збирається 88% полуниці і 93-96% черешні. Полуничні посадки розподілені по країні більш рівномірно, ніж черешневі сади. Житомирська і Донецька області забезпечили у 2017 році 18,5% загального врожаю полуниці. У секторі черешні 40% загального збору припало на три області - Одеську, Запорізьку та Донецьку. Наукова база вітчизняних черешневодів зосереджена в місті Мелітополі Запорізької області. Звідси родом знамениті мелітопольські сорти, роботи над поліпшенням яких ведуться і понині.
В умовах скорочення внутрішнього ринку, ягідним господарствам могло б допомогти в розвитку більш активне освоєння експортного потенціалу. Зокрема, українська продукція могла б постачатися до Євросоюзу, який також постраждав від негоди і ціни на його ягідному ринку зросли. Однак, поки що суттєвих успіхів на цьому напрямку експорту домогтися не вдалося. Загальний обсяг поставок полуниці і черешні за кордон становить менше 5,5 тис. тонн.
Причинами таких скромних результатів є високий рівень конкуренції і більш жорсткі стандарти продукції. Транспортувати свіжої ягоди на великі відстані досить скрутно, пов'язано це з невеликим терміном придатності. Проблему могла б вирішити шокова заморозка, але не у всіх фермерів є можливість безпосереднього доступу до даної технології. Відправляти ж вирощене на спеціалізовані підприємства для переробки чимало аграріїв вважають економічно невигідним. Адже в умовах скорочення виробництва, ціни на свіжі ягоди на внутрішньоукраїнському ринку неухильно збільшуються.
Останнім часом в Україні стала з'являтися і органічна ягідна продукція. Вона вирощується за особливою технологією, практично без використання хімії. Справжні органічні ягоди можуть вирощуватися тільки в сертифікованих для цього господарствах. Загальна площа таких посадок поки незначна - всього 70 га, але світова мода на здорове харчування буде сприяти їх розширенню.
Незважаючи на досить розвинений внутрішній ринок, в Україну надходить і невеликий обсяг імпортної продукції цього типу. Основними постачальниками полуниці є Греція, Туреччина, Голландія та Іспанія. Велика частина черешні завозиться з Албанії і Греції.
Аналіз ринку ягід, проведене компанією Pro-Consulting, дозволяє зробити впевнений висновок про високу рентабельність їх вирощування в умовах нашої країни. Причому, якщо черешня дає урожай тільки після вступу в плодоносний вік, то дохід з полуниці можна отримувати вже в перший рік посадки. Єдиним стримуючим моментом для початку бізнесу в даній сфері є необхідність значних початкових вкладень для правильного облаштування ягідного господарства. Полегшити процес виходу такого підприємства на ринок допоможуть грамотно складені бізнес-плани, розробкою яких вже займаються наші фахівці.
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: