Pro-Consulting проаналізувала ключові макроекономічні ризики з метою прогнозування економіки України до кінця 2020 року. У цьому матеріалі ми даємо прогноз розвитку української економіки в цілому, а також обговоримо прогнози по ключових секторах вітчизняної економіки: виробництво продуктів харчування, агропромисловий комплекс, ринки будівельних матеріалів нерухомості, ринок фармацевтики, туризму, а також ринки IT-індустрії та логістики.
Прогноз на сьогоднішній день формується з трьох ключових факторів:
З огляду на наявність першого фактору, прогнозувати який складно навіть з медичної точки зору, щоденні зміни на рівні різних держав, в тому числі торговельних партнерів України, а також відсутність досвіду прогнозування поведінки бізнесу і населення в таких випадках, прогнози оновлюються щодня.
Але навіть незважаючи на це, експерти Pro-Consulting виділяють ряд загальних трендів. Перший - Україна входить в цю глобальну кризу набагато більш підготовленою, ніж під час кризи 2008-2009 і 2014-2016 років:
Це дозволяє уряду злагоджено діяти в ході попередження ризиків, які можуть виникнути після карантину.
Другий тренд - ситуація на світових ринках нафти і газу. З початку року ціни на нафту знизилися в два рази, та ж динаміка спостерігалася на ринку природного газу за останні 12 місяців. Цей фактор дозволяє створити свого роду подушку безпеки для енергетичної безпеки України і уникнути великого ризику зростання цін на комунальні послуги. Полегшує ситуацію також тепла зима і закінчення опалювального періоду, що дозволить уникнути соціальних ризиків.
Третій тренд - міжнародні кредитори, в тому числі МВФ, готові продовжувати співпрацю з Україною, але в разі прийняття двох ключових законів: пов'язаних з банківським сектором і ринком землі. Ці кошти допоможуть закрити діри, що утворилися в бюджеті і допомогти пройти період пікових виплат по існуючим боргам.
Так, на даний момент розглядаються два сценарії розвитку економіки України.
Перший можна назвати базовим (який має на увазі розвиток ситуації за поточним сценарієм і закінчення карантину 24 квітня). Згідно з ним, скорочення ВВП складе 4 відсотки, а курс гривні знизиться до показника в 29.50-30 гривень за долар, а до кінця року повернеться до позначки в 27-28 гривень за долар.
Другий сценарій песимістичний і має на увазі продовження карантину на травень і червень. Згідно з ним, курс опуститься до 35 гривень за долар, а економіка України скоротиться на 8-10 відсотків.
Однак, рано чи пізно карантин закінчиться, і економіка почне відновлюватися. Наприклад, в регіонах Китаю, в яких був введений повний карантин, просідання в січні і лютому склало 20 відсотків в роздрібному товарообігу, але вже з березня - після закінчення обмежувальних заходів - економіка різко пішла вгору, а виробництво почало зростати не тільки за рахунок природного потенціалу , але і за рахунок паралельного просідання західних економік.
ВИРОБНИЦТВО ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ
Режим карантину в Україні наклав відразу ряд обмежень на виробників продуктів харчування, які можна пов'язати з операційними і ринковими. З точки зору операційки ускладнилося питання логістики персоналу на виробництво - особливо це стосується великих міст, в яких було введено карантин і в яких працює багато виробничих підприємств, як, наприклад, сегмент виробництва ковбас та інших продуктів м'ясопереробки в Харкові. Друга складність - логістика продуктів харчування між виробником і кінцевим споживачем. Ряд обмежень передбачає затримку транспортування товарів між складами, що також створює певні труднощі.
Однак, більш серйозні обмеження можуть бути спровоковані ринковими факторами, відзначають експерти Pro-Consulting, пов'язаними з попитом. Першим важливим фактором є істотні закриття або обмеження в роботі ряду підприємств, при якому співробітники йдуть у відпустку «за свій рахунок» і отримують мінімальні компенсації на час карантину. Така тенденція стосується підприємств легкої промисловості, ряду промислових виробництв та сфери послуг (в основному - у великих містах). Цей фактор призведе до того, що у великої групи споживачів з доходом «нижче середнього» скоротиться і так обмежений ресурс на споживання продуктів харчування.
У розрізі продуктів харчування найменше впаде попит на продукти харчування, які відносяться до «соціального кошику» - хліб, м'ясо, яйця і молоко. Це базові продукти харчування, які населення буде споживати практично за будь-яких умов, тому для цієї категорії споживання на час карантину скоротиться на 5-10%.
Аналіз ринку яєць і яєчних продуктів світу. 2019 рік - дивитися структуру звіту
Друга група товарів - це напої, кондитерські вироби, несезонні фрукти і овочі і ряд інших, споживання яких може обмежитися в умовах зниження фінансових ресурсів домогосподарств. Їх споживання може скоротитися в окремих підкатегоріях до 15-20%, а в разі погіршення ситуації з карантином - ще сильніше.
Для деяких сегментів умови карантину - коли необхідно запастися продуктами з тривалим терміном зберігання - навпаки, час зростання продажів. До цього сегменту можна віднести крупи, консерви і заморожені напівфабрикати. Для цих сегментів пік продажів пройшов з початком карантину, проте на час обмежень можна очікувати, що вони не будуть істотно обмежені, а в деяких випадках можуть вирости до 5-10 відсотків.
Відновлення цього сегмента після закінчення карантину буде також залежати від цінової і товарної категорії. Першими відновляться найбільш популярні продукти харчування з першої групи. У сегменті преміальних товарів, кондитерських виробів і напоїв відновлення буде більш тривалим, ніж в інших галузях за рахунок того, що після кризи піде період відновлення доходів і «наведення порядку» в гаманцях споживача після ряду непередбачених витрат і скорочення доходів.
Дивитися каталог готових звітів по ринках галузі харчової промисловості тут
АГРОПРОМИСЛОВИЙ КОМПЛЕКС
Останні роки сприяли розвитку АПК. Незважаючи на певні проблеми, аграрна галузь в цілому показувала зростання.
У 2019 року виробництво сільськогосподарської продукції зросло на 1,1%, в порівнянні з 2018 року. Приріст в рослинництві склав 1,3%, а в тваринництві - 0,5%.
Експорт аграрної продукції також збільшується. Так, в 2019 р за кордон було реалізовано продукції на 22,2 млрд дол, що на 19% більше, в порівнянні з 2018 р. Збільшилася і частка агропродукції в загальному українському експорті - з 39% в 2018 р до 44% в 2019 р. Частка імпорту зросла з 9% до 10%. Основними продуктами для експорту є соняшникова олія, кукурудза, пшениця, а з продукції тваринництва - курятина, і продукти птахівництва.
Що можна очікувати в 2020 р. Аграрний ринок в 2020 р. може зіткнутися з чисельними труднощами, викликаними як економічними, так і природними факторами. До того ж, вплине на ринок і COVID-19.
Готові дослідження ринків АПК і с/г
Вплив вірусу COVID-19:
Також в Pro-Consulting вважають, що для агро погіршити ситуацію можуть такі природні фактори:
Дослідження ринку добрив сапропель в Україні та світі. 2020 рік - дивитися структуру
Крім перерахованого, на ринок також може вплинути девальвація долара і євро. Через карантин і жорсткі обмеження діяльності бізнесу в країнах ЄС, прогнозується падіння вартості валюти. Так як ціна на аграрну продукцію з ними пов'язана, то навіть незначне їх знецінення означатиме і зниження вартості аграрної продукції на світовому ринку.
РИНОК НЕРУХОМОСТІ
У сегменті нерухомості наслідки кризи також можна розділити на тенденції щодо попиту та пропозиції. З точки зору пропозиції йдеться про активність забудовників.
В умовах, з одного боку обмежень, пов'язаних з організацією робіт будівельників в умовах карантину, деякі можуть через пару місяців призупинити роботи на більшості об'єктів. Важливо, при цьому, що за різними оцінками, близько чверті компаній на даний момент не мають стратегічного запасу ресурсів і плану дій в умовах кризи. Такі компанії зможуть продовжити свою роботу не довше 2-3х місяців, а потім або призупинити, або заморозити будівництво, що в свою чергу призведе до появи довгобудів на ринку.
Каталог готових досліджень ринків нерухомості - тут
У той же час, зростання курсу долара до 7% цілком може відповідати очікуванням покупців, які планують придбання квартири, але зберігають свої заощадження в іноземній валюті. Тому можна припустити, що ситуація, що склалася здатна активізувати покупців на первинному ринку житла. В такому випадку відразу по закінченню карантину, якщо його не продовжуватимуть в кінці квітня, продажі можуть вирости і суттєво допомогти галузі.
РИНОК БУДІВЕЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ
Уже кілька років багато забудовників орієнтується не на курс гривні, а на собівартість будівництва і рівень прибутку. Зростання інфляції спричинить за собою не тільки скорочення імпорту, а й зростання цін на вітчизняну продукцію. З точки зору вітчизняних виробників, така ситуація може виявитися цілком сприятливою з точки зору пошуку нових клієнтів і розширення збуту всередині країни.
Однак, валютний курс, закладений сьогодні в будівельні бюджети, найчастіше формується на основі офіційних макропрогнозів, і, швидше за все, більшість будівельних, девелоперських компаній планували свою діяльність з розрахунку не менше 28 грн./долар.
Таким чином, на даний момент немає занадто категоричних передумов до того, щоб на будівельному ринку відбулися якісь радикальні зміни. Не можна виключити ймовірність того, що на багатьох підприємствах і об'єктах можуть бути припинені роботи. Але це буде швидше крайнім заходом.
Багато операторів ринку активно впроваджують заході щодо профілактики вірусної інфекції серед співробітників і клієнтів. Співробітникам забороняється виходити на роботу з симптомами простудних захворювань, робочий процес в основному проходить дистанційно, встановлений графік чергувань і в робочому режимі знаходиться мінімальна кількість персоналу.
Для забезпечення безпеки клієнтів, багато ріелторів здійснюють презентації квартир і віртуальні тури, відео-дзвінки з об'єктів, завдяки яким покупець, не виходячи з дому, може подивитися на квартиру, що сподобалась
Каталог готових звітів по ринках будівництва і будматеріалів
РИНОК ФАРМАЦЕВТИКИ
В останні роки спостерігається зростання середньомісячної виручки аптек. Обсяги роздрібних продажів аптек в 2019 р перевищили позначку в 100 млрд. грн., Серед яких лікарські препарати займають 86 млрд. грн. Спостерігається щорічна тенденція до збільшення продажів рецептурних лікарських засобів. А вартість на лікарські препарати щорічно збільшується в середньому на 20%.
Основні фактори, які сприятимуть розвитку ринку фармацевтики в Україні найближчим часом:
За січень-лютий 2020 року продажі на фармацевтичному ринку в порівнянні з аналогічним періодом минулого року зросли на 5%. Притому, що перший випадок зараження в Україні коронавірусів був офіційно підтверджений тільки на початку березня, тенденція зростання продажів продовжиться і буде збільшуватися.
Через зупинку виробництва заводів в Китаї, зокрема з виробництва сировини для лікарських препаратів, стрімко зросла їх вартість, в тому числі і у Європейських постачальників сировини. Це, в свою чергу, відіб'ється на підвищенні вартості українських ліків. Однак, фармацевтика - це саме та категорія товарів, яку український споживач, при сьогоднішніх реаліях і дефіциті деяких препаратів, готовий купувати практично за будь-яку ціну.
Готові аналізи ринків медицини і фармацевтики - тут
Українські фармацевтичні компанії миттєво реагують на зміну економічної ситуації як в країні, так і в світі:
Галузь фармацевтики в Україні вважається однією з найрозвиненіших на пострадянському просторі. У той же час Україна є одним зі світових лідерів з виробництва генериків - дешевих замінників дорогих препаратів. Тому можна зокрема очікувати після спаду епідемії і налагодженні економічної активності (орієнтовно до кінця року), одні з перших потоків інвестицій як вітчизняних, так і іноземних, будуть спрямовані саме в цю галузь. Перспектива галузі вже на сьогоднішній день підтверджується підвищенням вартості акцій великих міжнародних фармацевтичних компаній на фондових ринках на тлі загального зниження акцій компаній інших галузей.
РИНОК ТУРИЗМУ
Туризм в даний час є одним з найбільш постраждалих секторів економіки в усьому світі. Список підприємств і приватних осіб, які залишилися без прибутку, дуже широкий, оскільки зачіпає різні сегменти: ринок пасажирських перевезень, готелі і аналогічні місця розміщення, кафе, ресторани і точки вуличного харчування, заклади культури (музеї, галереї, екскурсійні бюро), парки атракціонів, сувенірні магазини, а також посередників - каси, сервіси онлайн-бронювання житла, покупки квитків і т.д.
Карантинні заходи позначаються як на зовнішньому, так і на внутрішньому туризмі. В Україні внутрішній туризм дуже концентрований і в основному доводиться на Карпати і приморські території. Найбільші суми туристичних зборів платять Київ, Львівська та Одеська області, на них припадає більше половини всього збору, істотні частки також у Закарпатській та Івано-Франківській областей.
Населення цих регіонів часто має сезонний заробіток (здача в оренду житла, транспортні послуги, послуги харчування), який забезпечує їх протягом міжсезоння. Після зимового сезону, туризм в Карпатах щороку переживає затишшя до періоду, коли тепла погода приверне наступну хвилю гостей. Тому, якщо обмеження пересувань закінчаться до травня, втрати для цього регіону будуть прийнятними.
Приморські території відкривають сезон в кінці травня, тому зараз знаходяться в стані очікування. Що ж стосується міського туризму, в якому лідирують Київ і Львів, цей сегмент уже втратив доходи мінімум за 2 місяці (в тому випадку, якщо карантин дійсно закінчиться 24 квітня). На жаль, мало хто з учасників даного ринку зможе перепрофілюватися на час карантину (на корпоративні перевезення або корпоративне харчування, наприклад).
Міжнародний туризм в Україні виявився в ще більш складній ситуації, оскільки залежить не тільки від локальної, а й від глобальної ситуації, окремі країни можуть обмежувати прийом іноземців навіть після завершення карантину в Україні.
Активне зростання інтересу українців до закордонних поїздок спостерігається з середини 2000-х років, однак криза 2014-2015 рр. дуже позначилася на туризмі, кількість тих, хто виїжджали за кордон у 2014 році впала на 17%, а в 2015 - на 21%. Потім ринок почав відновлюватися, але через втрату контролю над частиною територій, кількість туристів перевищила рівень 2013 року лише в 2018 році.
Маркетингове дослідження можна замовити тут
У 2018 році тільки на організований відпочинок (через турагентів) вирушило понад 3 млн українців, на 35% більше в порівнянні з попереднім роком. За даними операторів, близько 72% мандрівників обирають для себе курорти Туреччини і Єгипту. За європейськими напрямками рівень самостійного туризму набагато вищий. В даному випадку втрати несуть перевізники - авіаційні, автобусні та залізничні.
2020 рік уже став «низьким сезоном» для міжнародного туризму. За найсприятливішим розвитком ситуації, до літа більшість країн світу пройде піковий період епідемії; в країнах, популярних серед українських туристів, ситуація стабілізується. Однак обмежувальні заходи триватимуть трохи довше, а після них ще буде присутня деяка стриманість населення, тому відновлення нормального туристичного потоку можливе не раніше середини осені.
Для туроператорів і турагентів період карантину - це період набору клієнтської бази, збільшення впізнаваності і лояльності. Відеоогляди, інтерв'ю, гумористичні або навчальні ролики - подібний контент створюють і поширюють зараз багато компаній, поки планування подорожей залишається недоступним. Коли ситуація стабілізується, вони продовжать роботу, маючи велику і прихильно налаштовану аудиторію.
Для інших учасників ринку навіть такої можливої користі період епідемії не несе. Доставка їжі для кафе і ресторанів не є значимою заміною звичайному функціонуванню. Транспорт практично не завантажений. Особливо постраждають малі і середні підприємства, які складають основу сектору туризму. Але якщо говорити в цілому - галузь буде в порядку, хоч і не відразу.
Туристичне агентство ООН (UNWTO) оголосило конкурс. Його учасників просять презентувати ідеї, які можуть допомогти сектору туризму пом'якшити вплив пандемії і відновитися. Але навіть найкращі ідеї будуть реалізовуватися вже після стабілізації ситуації, а до того моменту не всі компанії прийдуть в фінансовому стані, який дозволяє продовжити діяльність.
Напевно, найсумнішим аспектом в даній ситуації є те, що тут не спрацює фактор відкладеного попиту, так як, по-перше, для даної галузі він не є визначальним, а по-друге, споживча аудиторія теж увійде в період відновлення зі зменшеними фінансовими можливостями через загальну кризуа, а туризм страждає від кризи одним з перших.
Таким чином, 2020 рік стане для туризму новою точкою відліку. Зараз світ як ніби поставлено на паузу, символом якої можна назвати піраміди в Єгипті - зараз їх миють, дезінфікують і ремонтують, доступ публіки до них закритий, але люди все одно повернуться. Євро 2020 року, Євробачення та інші масштабні заходи перенесені на наступний рік, але вони все одно відбудуться. І Одеса, і Буковель дочекаються своїх туристів.
IT-ІНДУСТРІЯ
Телекомунікаційний ринок - один з небагатьох напрямків, який постраждав менше інших. Для більш детального прогнозу важливо розділяти підгалузі промисловості.
Сегмент більш традиційних галузей (доступ до Інтернету) виросте на 1-2% за рахунок переведення співробітників на віддалену роботу. З переходом співробітників на віддалену роботу їм необхідний швидкий і якісний інтернет, тому деякі абоненти будуть готові доплачувати за додаткову швидкість мережі.
Істотно зросте ринок продукції для ведення бізнесу онлайн - SIP-телефонія, системи віддаленого доступу та інші. За найближчий місяць ринок таких продуктів може вирости на 20-30 відсотків за рахунок вимог до підключення співробітників, які до карантину не працювали з дому.
У сегменті розробки тенденція може бути двоїстою. Для великих клієнтів, які давно запланували запуск нових продуктів і проінвестували в них, проекти зупинені не будуть. Під загрозою може опинитися запуск нових проектів, однак з огляду на середні терміни формування і узгодження техзавдання, які як правило перевищують півтора місяці - попередній загальний термін карантину - можуть дочекатися закінчення цього періоду, і рішення по них буде прийняте вже в залежності від того, як будуть розвиватися споживчі сегменти, на які ці програми будуть спрямовані.
Оскільки більшість українців проводять карантин в будинку, то істотно зросла сфера розваг. Багато потокові сервіси на час карантину почали пропонувати абонентам нові послуги і преміальні пакети зі знижками.
З точки зору організації роботи персоналу цій галузі буде легше пристосуватися - графік з віддаленою роботою і так був властивим для галузі до карантину.
ЛОГІСТИКА
Вантажні перевезення, як один з ключових секторів економіки не тільки для України, але для світу, також відчув ряд проблем. В умовах світової пандемії, від функціонування логістичних перевезень залежать багато сфер економіки, в тому числі медицина і сфера продуктів харчування. Від того, наскільки гнучкими будуть вантажні перевезення в нинішніх умовах, будуть залежати багато секторів економіки.
Готові звіти по ринках логістики - тут
Розглянемо наслідки коронавірусу, які вже зараз відчуває сектор вантажних перевезень України:
На даний момент, ніяких обмежень на вантажні перевезення в Україні та ряді країн ЄС немає. Залізничні, морські, автомобільні та авіавантажні пункти продовжують працювати, за винятком деяких пунктів пропуску, де діє заборона на вантажні перевезення (Скадовський МТП, Київський річковий порт), але обмежень великих вантажних пунктів пропуску немає.
Готовий аналіз ринку річкових вантажоперевезень в руслі Дніпра. 2020 рік - дивитися структуру звіту
З моменту введення жорстких заходів уряду України, пройшло менше 2 тижнів, але більшість логістичних операторів відчують наслідок через 1-2 місяці. Через коронавірус, в світі спостерігається скорочення споживання, і в Україні також, можна спостерігати схожу тенденцію. У тому числі і тому, що багатьом компаніям складно працювати в непередбачуваних умовах.
Зараз складно передбачити, наскільки знизиться світова економіка, і коли почнеться рецесія, яка в першу чергу вплине на імпорт ключових товарів з України: Агро продукції, металопродукції і продуктів харчування.
Pro-Consulting виділяє кілька напрямків економіки, спад в яких істотно вплине на сектор вантажних перевезень в Україні:
Однак в одному із сегментів спостерігається різка активізація діяльності. Це ринок кур'єрських перевезень. За рахунок розвиненої мережі відділень і великого парку автомобілів перевезення на потужностях Укрпошти та Нової Пошти помітно зросло за останні дні. Компанії проводять дуже активну маркетингову політику, яка також направлена на доставку продукції додому, щоб скоротити перебування і переміщення людей на вулиці.
Дивитися всі послуги з аналізу ринку
Пандемія коронавірусу вдарила по економіці всього світу, і Україна не буде винятком. Експерти Pro-Consulting проаналізували ситуацію в ключових галузях і зробили прогноз розвитку макроекономіки України.