Україна має розвинену олієжирову промисловість. Основним видом олії, що випускається в нашій країні, традиційно є соняшникова олія. Сприятливі природні умови для вирощування соняшнику, постійний попит як на внутрішньому, так і на світовому ринках, дозволяє вітчизняним виробникам займати 30% в обсязі світового виробництва і 56% у світовій торгівлі соняшниковою олією. Із загального обсягу українського виробництва рослинної олії в 2016/2017 в розмірі 5,8 млн тонн, випуск соняшникової склав 5,5 млн тонн. З цієї кількості - внутрішнє споживання становить близько 0,5 млн тонн, решта відправляється на експорт. Друге і третє місце по виробництву займають соєва і рапсова олія.
Незважаючи на такі вражаючі результати роботи української масложирової промисловості, вона закриває ще далеко не все виробничі ніші за видами продукції. Крім соняшнику, в нашій країні існують прекрасні можливості по вирощуванню інших олійних культур (гірчиця, льон, гарбуз, волоський горіх). Так як частка переробки цих культур вітчизняними виробниками невисока, велика частина врожаю експортується у вигляді сировини для виробництва рослинних олій в інших країнах.
Причин низької уваги до інших видів олії з боку вітчизняних олійно-жирових підприємств кілька.
Перш за все, це відмінності технологій виготовлення соняшникової та інших видів олій. При переробці соняшнику застосовується метод екстракційного або гарячого віджимання, а для інших видів насіння потрібна технологія холодного віджиму, яка дозволяє маслу зберігати корисні властивості рослини. По-друге, вихід нетрадиційних видів масла в порівнянні з соняшниковою менше - близько 30% проти 42%. По-третє, попит на такі олії на українському ринку невеликий, так як вони дорожче соняшникової, до якого звикли більшість вітчизняних споживачів.
Так як значного зростання внутрішнього попиту найближчим часом не прогнозується, підприємство з випуску олії не з соняшнику має орієнтуватися на експорт своєї продукції.
Для успішного запуску такого виробництва є такі передумови:
• стійкий попит на продукцію на зовнішніх ринках;
• наявність спеціальних мит на вивезення насіння олійних культур, які сприяють стримуванню цін на цю сировину на внутрішньоукраїнському ринку;
• зростання обсягів світового валового збору олійних привів до падіння світових цін на них і робить менш вигідним їх експорт; таким чином, на внутрішньому ринку залишається більше якісної сировини;
• використання вітчизняної сировини дозволяє мінімізувати собівартість виробництва і підвищити цінову конкретність продукції на зовнішніх ринках.
З урахуванням виявлених сприятливих умов фахівцями Pro-Consulting підготовлений проект по створенню в Україні підприємства з виробництва горіхової, лляної, гірчичної і гарбузової олії з обсягом переробки 300 кг сировини на годинуз подальшим експортуванням отриманої продукції.
Головною особливістю підприємства є те, що працювати воно буде всього три місяці на рік. Це пояснюється тим, що тривале зберігання волоських горіхів, насіння льону, гірчиці, гарбуза неможливе через втрату ними властивостей, необхідних для отримання олії. Тому переробка сировини буде відбуватися відразу після збору врожаю протягом жовтня, листопада і грудня.
Виробляти олію планується за технологією однократного холодного пресування, при якій воно зберігає природні цілющі властивості рослин і може використовуватися, в тому числі і в лікарській промисловості.
Рисунок. Добова норма сировини і виходу продукції за кожним видом маслолії
а
Планова рентабельність продажів продукції підприємства складе 27,5%. Таким чином, кожен долар доходу принесе підприємству 27,5 центів чистого прибутку
Рисунок. Динаміка чистого прибутку і рентабельності продажів
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: