Дізнавшись про переваги франзайчінгу, багато наших читачів, без сумніву, утвердилися у правильності свого наміру розпочати бізнес по франшизі відомої торгової марки. Однак перш ніж розкривати для остаточного вибору список франшиз в Україні, бажано все-таки розглянути дану модель побудови підприємництва і з іншої, «темної», сторони, тобто з точки зору її недоліків. А недоліків у придбання франшизи не менше, аніж переваг, і перші нерідко є природним продовженням останніх.
Мінусами франчайзингу для франчайзі, з нашої точки зору, є:
Ми вже говорили вам, що франчайзер все зробить за вас: розробить оформлення закладу, товарний асортимент, регламенти взаємодії між функціональними ланками і з зовнішніми партнерами, політику взаємин з клієнтами. Для того, щоб внести будь-які корективи в запропоновану систему, наприклад, з урахуванням регіональних особливостей, вам треба буде пройти довгий шлях узгодження. Так вигідні франшизи можуть втратити частину своєї вигідності.
Ви вже знаєте, що практично всі франшизи в Україні працюють зі своїми постачальниками. Купивши право на відому торгову марку, франчайзі разом з ним набуває обов'язок купувати вхідну продукцію тільки у затверджених франчайзером партнерів. Якщо ви знайдете на ринку набагато вигідніші пропозиції, за ціною або за якістю, то, звичайно, можна спробувати домовитися з франчайзером, але він може і відмовити.
Готове дослідження ринку одягу і франшиз одягу в Україні. 2019 рік - дивитися
Минулого разу ми писали, що найприбутковіші франшизи піклуються про те, щоб їх бізнес не піддавався зайвому тиску конкурентів. Для них ідеально, щоб в регіоні підтримувався оптимальний рівень конкуренції. Ви будете раді, якщо ваше підприємство виявиться єдиним продавцем товарів або послуг, але умова про уникнення конкуренції, яку доведеться укласти з франчайзером, спрацює проти вас тоді, коли ви вирішите вирушити в самостійне плавання або придбати іншу франшизу в тій же сфері. В цьому випадку ви просто не зможете спокійно відкрити такий бізнес на певній території або протягом певного часу.
Аналіз конкурентів своїми руками - читати, як його провести
Кращі франшизи намагаються бути кращими в усьому. Вони не вдаються до напівзаходів. Обладнання нове і якісне, сировина і матеріали від певних постачальників - все це може влетіти вам в копієчку. В результаті, на організацію бізнесу франчайзі витратить більше грошей, ніж якби він це робив самостійно, по особисто складеному або придбаному готовому бізнес-плану. А так доводиться відкривати гаманець ширше, збільшуючи при цьому період окупності. Про роялті також не забуваємо.
Франшизи в Україні, і в решті світу теж, не тільки надають франчайзі систему ведення бізнесу, а й контролюють точність її дотримання. Приготуйтеся до періодичних перевірок і несподіваним візитам таємних покупців. Якщо ж франчайзер визначить, що ви порушуєте умови договору, то він може накласти на вас штрафні санкції або, в крайньому випадку, розірвати з вами відносини в односторонньому порядку з позбавленням права використовувати його торгову марку.
Тут можна замовити послугу «Таємний дзвінок (Mystery Calling)»
Уявіть собі таку ситуацію. Ви вибрали з переліку найприбутковіші франшизи і купили одну з них. Побудували бізнес за рекомендаціями франчайзера і почали непогано заробляти. Але раптом щось пішло не так, причому не у вас, а у того самого франчайзера. Скажімо, він вирішив закрити або перепрофілювати компанію. При цьому автоматично згортається вся мережа франшизи з усіма франчайзі, якщо, звичайно, страховка на такий випадок спеціально не обумовлена в договорі. На це необхідно звертати увагу, особливо в сьогоднішні кризові часи.
Ну що, вам ще не перехотілося купувати франшизу? Список франшиз в Україні відкладено в сторону? Якщо так, то знову прочитайте статтю про переваги франчайзингу. Цими матеріалами ми хотіли показати, що в бізнесі, як і в любові, не буває все просто і гладко. Але якщо любов - це емоція, то бізнес вимагає тверезого і зваженого підходу, навіть якщо вам здається, що франчайзер все продумає за вас, а вам залишиться тільки рахувати прибутки. Доходи і витрати краще зіставляти до витрати грошей, як це роблять аналітики Pro-Consulting при розробці бізнес-планів і маркетингових стратегій.