Франшиза йде на карантин. Як пережити COVID-19 вітчизняним франчайзинговим мережам
3919

Франшиза йде на карантин. Як пережити COVID-19 вітчизняним франчайзинговим мережам

Щоб розуміти, як буде розвиватися франчайзинг під час карантину і в післякризовий період, потрібно проаналізувати, які тенденції очікуються на споживчих ринках по закінченню пандемії.

Закономірно, що сформована ситуація не може не вплинути на споживчі переваги і звички. В першу чергу, потрібно відзначити, що існує досить висока ймовірність того, що навіть після закінчення карантинних обмежень, багато споживачів ще якийсь час будуть утримуватися від відвідування місць великого скупчення людей (ресторанів, кінотеатрів, спортивних залів, великих торгових і торгово-розважальних центрів і т.п.). З іншого боку, багато гравців ринку розраховують на те, що втомившись від обмежень і домашнього проведення часу, люди навпаки з більшою охотою стануть користуватися всіма благами звичайного життя.

Та й з боку власників бізнесу є два можливих варіанти розвитку подій: страх інвестувати у відкриття бізнесу або розуміння можливості заняття ніш, що звільнились і бажання вийти/збільшити частку своєї компанії на ринку.

Таким чином, можливі варіанти розвитку ринків діаметрально протилежні одна одній, і ситуація на них може піти як за песимістичним, так і за оптимістичним сценарієм.

Також вам буде цікаво почитати про прибуткові ринки України, які стабільно нарощують оберти в період карантину

Розглядаючи сегменти економіки, в яких найбільш активного розвивається франчайзинг, потрібно відзначити, що в світі близько 50% всіх франчайзингових мереж поширені в сферах громадського харчування та роздрібної торгівлі (заклади фаст-фуд, ресторани, магазини промислових та продовольчих товарів).

Що стосується України, кількість власних і франчайзингових об'єктів в Україні (за даними компанії Franchise Group) в розрізі галузей демонструє такі тенденції:

  • істотно збільшилася кількість франшиз серед послуг та рітейлу за підсумками 2019 року;
  • активний розвиток сфер освіти, спорту і логістики по франшизі;
  • рітейл продуктовий значно виріс в обсягах реалізації за рахунок популяризації формату «магазин біля дому», не продуктовий рітейл розвивається стабільно спокійно;
  • сегмент громадського харчування вперше за останні роки продемонстрував спад в 2018 році на 16% (913 закритих об'єктів - франчайзингових точок), в 2019 році ситуація дещо стабілізувалася.

У зв'язку зі сформованою епідеміологічною ситуацією, саме сегмент громадського харчування та сфера послуг, які активно розвиваються по франшизі, виявилися в самому скрутному становищі на даний момент.

Можливо, вам буде цікавий матеріал про плюси відкриття бізнес по франшизі

Пандемія стала ключовою з проблем галузі в 2020 році, на додаток до тих, що вже існували на ринку франчайзингу в Україні:

  • нерозвинена законодавча база, відсутність чіткої системи регулювання франчайзингових взаємин;
  • відсутність досвіду роботи за системою франчайзингу у вітчизняних підприємців, складності в організації бізнес-процесів мережі;
  • несумлінне ставлення до виконання договірних зобов'язань і до чужої інтелектуальної власності і т.д.

Під впливом кризи, викликаного пандемією COVID-19, всі перераховані вище проблеми тільки загострилися. Особливо це позначилося на сегменті ресторанного бізнесу де підприємства або пішли в сегмент доставки, або змушені були призупинити свою роботу.

Рекомендуємо почитати статтю «Аналіз ресторанного ринку - як переживають карантин»

Підприємства в сфері торгівлі в більшості своїй відчувають себе трохи краще, завдяки активному розвитку сегмента e-commerce, але зниження платоспроможності населення та необхідність переорганізації бізнес-процесів б'ють і по ним.

Тенденції, що диктує споживчий ринок, ведуть до зростання попиту на франчайзингові пакети, які мають акцент на послуги доставки, або відносяться до сегменту роздрібної торгівлі (мінімаркети і продукти першої необхідності). Все актуальнішими стають франшизи аптек і медичних центрів.

У скрутному становищі опинилися також франшизи малих підприємств з низьким порогом входу, оскільки саме аудиторія потенційних франчайзі даного сегменту на даний момент відчуває найбільші фінансові труднощі і скоріш за все, утримається від вкладень у відкриття бізнесу на період карантину.

Якщо ви цікавитеся цією темою, можливо, вам сподобається стаття про результати аналізу франшиз одягу в Україні

Звільнені ніші і приміщення займуть ті підприємства та інвестори, у яких залишилися заощадження і дуже ймовірно, що до придбання франшиз прийдуть саме власники комерційної нерухомості, які залишилися без своїх орендарів. Крім того, зможуть розширити свій вплив великі мережеві оператори, у яких з'явилася можливість поглинути слабших гравців ринку. Пов'язано це також і з тим, що вартість оренди, купівлі обладнання та ремонту помітно знизилася. Так, вартість оренди комерційних приміщень в м Київ, наприклад, знизилася в 2, а то і в 3 рази.

Досвід минулих років показує, що період кризи - найкращий час розвитку для креативних рішень і масштабування бізнесу. Саме під час кризи 2013-2014 рр. на українському ринку закріпилися і наростили прибуток і істотно розширили географію присутності такі компанії, як «Еко-Лавка», «Сімейна пекарня» (власники - «Франс.уа») і багато інших.

Можливо, вам стане в нагоді стаття про ринок житлової нерухомості Києва

На сьогоднішній день, кількість франчайзингових пропозицій на ринку України складає не набагато більше 500-та франшиз. Частина з них - підуть з ринку, але найвигідніші франшизи і кращі бізнес-ідеї зможуть не тільки перечекати кризу, а й досягти успіху.

У сформованій ринковій ситуації, власникам франчайзингових мереж можна дати кілька загальних порад:

  1. Станьте гнучкішими і налагодьте/підсильте комунікацію з франчайзі, спільно шукайте нові, креативні ідеї та активно впроваджуйте їх в роботу мережі;
  2. Знизьте поріг входу для нових партнерів та істотно скоротіть або зовсім відмовтеся від роялті на період карантину та якийсь час після нього;
  3. Зверніть увагу на слабкі сторони своєї бізнес-моделі. Саме зараз їх найкраще видно і зосередьтеся на їх усуненні.
  4. Заглибіться в юридичні аспекти співпраці. Перегляньте й опрацюйте договір співпраці ретельніше.
  5. Задумайтесь, як ви можете провести реорганізацію/підсилити напрямок збуту послуг/товарів в сегменті мас-маркету. У нинішній час найбільш затребуваними будуть максимально дешеві й доступні продукти.

Якщо ваш бізнес зіткнувся з неможливістю працювати в умовах невизначеності нових ринкових умов, рекомендуємо провести аналіз ринку

Криза може стати періодом нових можливостей, розвитку і креативних ідей, а також - підвищення впізнаваності бренду і лояльності споживачів, якщо грамотно ним скористатися.

Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями:

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами