Компанією Pro-Consulting проведено дослідження ринку морських вантажоперевезень в Середземному і Чорному морях в 2017-2018 роках. В ході роботи оцінені поточні параметри даного ринку та визначено тенденції його подальшого розвитку.
Ринок морських вантажоперевезень в Середземному і Чорному морях дуже важливий для економіки України, так як наша країна є його активним учасником. У 2018 році в нашій країні зафіксовано зменшення обсягу експортних поставок залізничним транспортом на 7,5% в порівнянні з 2017 роком, в той час як перевезення морським транспортом за цей же період зросли на 1,9%, до 135,2 млн т. Чотири українські морські порти - Південний, Миколаївський, порт Чорноморськ і Ренійський - продемонстрували в минулому році зростання вантажообігу на 1,9%, 24,1%, 25% і 18,5% відповідно.
Читати про ринок складської логістики в Україні
Шлях українських експортних товарів, а це, в основному, сільськогосподарська продукція і метали, на найбільш ємні ринки збуту пролягає через протоки Босфор і Дарданелли, що з'єднують Чорне і Середземне моря. У 2018 року правила проходу через ці транспортні артерії були посилені, що призвело до деякого зменшення транзиту вантажів через них. Вантажопотік через Босфор знизився на 4,4%, через Дарданелли - на 1,4% в порівнянні з 2017 роком.
Торгові шляхи виходу з Середземного моря охоплюють всю земну кулю. Гібралтарську протоку і Суецький канал забезпечують переміщення вантажів в західному і східному напрямках відповідно. Завантаження цих напрямків неоднакове і визначається параметрами морського вантажообігу з Північною і Південною Америками, Західною Африкою і Північною Європою з одного боку, і Азією, Австралією і Океанією з іншого. За даними Світового банку, щорічно через Гібралтарську протоку проходять 70 тис. суден, тоді як через Суецький канал тільки 18 тис.
Результати аналізу ринку морських вантажоперевезень в Середземному і Чорному морях в 2017-2018 роках свідчать про те, що дефіцит суден для обслуговування транспортних шляхів в цих регіонах відсутній. На маршрутах домінують судна класів Handysize (10-35 тис. т) і Handymax (35-59 тис. т). На ринку спостерігається тенденція до консолідації шляхом укладення альянсів та злиття судноплавних компаній, що дає їм можливість диктувати умови більш дрібним учасникам.
Читати про ринок вантажоперевезень в Україні
Найбільш перспективними країнами з точки зору експорту продукції сільського господарства та гірничодобувної галузі в Чорноморському та Середземноморському регіоні є Італія, Іспанія, Франція, Греція, в портах яких зосереджено 45% вантажообігу регіону. Найважливішим торговим партнером для України останнім часом став Єгипет, вантажообіг з яким склав в минулому році 4,5 млн тонн, в основному, аграрної продукції. Розвиток відносин з зазначеними та іншими країнами сприятиме зростанню значення морського транспорту для реалізації експортного потенціалу України.
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: