За результатами маркетингового дослідження, проведеного компанією Pro-Consulting можна сміливо стверджувати, що ринок молочних продуктів продовжує перебувати під впливом спадного тренду. З 2016 по 2019 рік поголів'я корів скоротилося на 300 тис. голів або на 13,6%.
Зменшення молочного стада було б не так страшно, якби воно компенсувалося зростанням його загальної продуктивності, але цього не відбувається. За підсумками 10 місяців 2019 року виробництво молока знизилося на 400 тис. тонн в порівнянні з аналогічним періодом 2018 го. Всього ж, за попередніми оцінками, в минулому році в Україні було надоєно 9,7 млн тонн молока, і це є антирекордом за всі роки незалежності нашої країни. Сьогодні можна тільки з сумом згадувати початок 90-х, коли Україна перебувала на шостому місці в світі по випуску коров'ячого молока з обсягів в 18 млн тонн.
Читати про бізнес-ідею виробництва молочної продукції
Однак, незважаючи на скорочення виробництва, споживання молока в нашій країні не падає, оскільки об'єми, які випадають обсяги успішно заміщуються імпортом. Так, за перші три квартали 2019 року поставки з-за кордону незгущених молока і вершків виросли на 137,7%, тваринного масла - на 69%, сирів - на 61,4%, кисломолочної продукції - на 30,1%. Всього ж імпорт молочної продукції збільшився на 49% в порівнянні з аналогічним періодом 2018 року.
За той же період експортні показники української молочки впали, хоч і не так сильно, як виріс імпорт. Загальне зниження за 9 місяців минулого року склало 7,5% в порівнянні з таким же періодом 2018 го. Найбільше постраждав експорт олії - мінус 44,7%, казеїну - мінус 23,6%, молочної сироватки - мінус 17,3%, сирів - мінус 15%. Справедливості заради слід згадати, що за той же період на 23,8% зріс експорт молока і вершків, на 12,9% - кисломолочної продукції, на 5,9% - згущеного молока.
Читати про ринок кондитерських виробів в Україні
Зрозуміло, що молочна галузь України в поточному її стані не зможе успішно розвиватися без державної підтримки. Її продукція просто програє конкуренцію іноземним виробникам, регулярно отримують дотації з бюджету. Наприклад, Туреччина, яка зараз проводить приблизно стільки ж молока, скільки Україна на початку 90-х, захистила свій ринок високими митними ставками і виділяє державні субсидії на нарощування поголів'я корів, модернізацію ферм, стимулювання експорту.
Читати про ринок йогуртів в Україні
В Україні стратегія розвитку молочної галузі до 2025 року перебуває поки що в стадії розробки. Вона, за даними президента Національної академії аграрних наук України Ярослава Гадзало, передбачає збільшення молочного стада до 2,76 млн голів і середніх надоїв в аргопідприємствах до 7-7,5 тонн на корову в рік. Буде приділено увагу і переробці молока, зокрема, підвищення енергоефективності, впровадження мембранних технологій і розширенню лінійки продукції. Для захисту внутрішнього ринку планується ввести тарифне квотування імпорту, дзеркальних квот на поставки молочної продукції з ЄС, посилити боротьбу з фальсифікатами.
У разі прийняття заявленої стратегії розвитку молочної галузі України, тенденції, що переважають, безсумнівно, зміняться, і компанія Pro-Consulting продовжить знайомити аудиторію з новими результатами аналізу ринку молочної продукції.
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: