Хто допомагає українцям годувати, доглядати, розважати й одягати мільйони домашніх улюбленців. Ринок зоотоварів наразі становить 35 млрд грн і є одним із найбільших, що стрімко зростають: четвертий рік поспіль приріст – 15–30%. Такі показники привернули увагу великих ритейлерів: співвласник «Сільпо» Володимир Костельман придбав частку в E-Zoo, а «Епіцентр» запустив зооритейлера Lapki. Але першість тримає сімейний бізнес із Харкова, який почав займатися цією справою 30 років тому через любов до кота Джина. Forbes Ukraine склав список найбільших зооритейлерів за виторгом за результатами 2023 року
У 2023 році український ринок товарів для тварин зріс на 27%, до 35,7 млрд грн, і зросте мінімум на 15% у поточному році, свідчать дані Suziria Group. Для порівняння, у довоєнному 2021-му обсяг ринку був 22,6 млрд грн.
Чому під час війни українці почали більше витрачати на домашніх тварин? «Українці ставляться до своїх тварин як до членів сім’ї і готові збільшувати витрати на їхнє утримання», – говорила голова наглядової ради та співвласниця Suziria Group Поліна Кошарна.\
Вас можуть зацікавити готові звіти по ринках від Pro-Consulting:
Будь-який звіт по ринку буде актуалізований за вашим запитом. Типова структура дослідження ринку – за цим посиланням.
Всього в Україні працює близько 3300 зоомагазинів, свідчать дані Kormotech – найбільшого виробника кормів для котів і собак. Їхня середня торговельна площа – близько 50 кв. м, а середній місячний оборот – 150 000 грн у місяць, зазначають у пресслужбі Kormotech.
Частка онлайн-продажів зоотоварів становить наразі 11,2%, що на десяту частину більше, ніж у 2022 році, зазначають в Suziria Group. Традиційні канали – роздрібні мережі – залишаються ключовими для покупців, однак посилення e-commerce впливає на виторги компаній. Приклад тому – в десятці продавців зоотоварів є два інтернет-магазини.
Формат роботи: 201 магазин та інтернет-майданчик
Найбільший ритейлер товарів для домашніх тварин країни – мережа зоомаркетів MasterZoo з Харкова, що входить у групу компаній Suziria Group. Ритейлер має 201 магазин у 36 містах України. Виторг ТОВ «Петмайстер» за 2023 рік зріс на 530%, до 1,4 млрд грн, а прибуток компанії – на 64,3%, до 208,9 млн грн.
За виторгом MasterZoo займає близько 20–25% частки ринку, за кількістю магазинів – понад 10% частки ринку, каже генеральний директор Pro-Consulting Олександр Соколов.
«Епіцентр». Виторг – 905 млн грн
Власники: Галина та Олександр Гереги
Формат роботи: 20 shop-in-shop Lapki, оновлені ТЦ
Тривалий час продажі зоотоварів у мережі «Епіцентр» обмежувалися кількома рядами, поки компанія не побачила потенціал категорії. Наразі «Епіцентр» продає зоотовари в 90 локаціях по всій Україні, зокрема в 20 зоомагазинах формату shop in shop під брендом Lapki, які працюють в усіх нових та оновлених ТЦ мережі «Епіцентр».
Зрештою це дало змогу компанії стати одним із найбільших роздрібних продавців зоотоварів в Україні. За підсумками 2023 року товарообіг «Епіцентру» в категорії зоотоварів становив понад 900 млн грн.
Pethouse. Виторг – 730,8 млн грн
Власники: Володимир Крижанівський, Володимир Тарнопольський
Формат роботи: інтернет-магазин
Pethouse – найбільший онлайн-зоомагазин України за виторгом. У 2023 році він зріс на 98%, до 730,8 млн грн, прибуток – на 795,2%, до 20,1 млн грн.
Компанію заснували у 2010 році двоє підприємців із Києва – Володимир Крижанівський і Володимир Тарнопольський. Інтернет-магазин продає понад 9000 товарів для собак, котів, тхорів, гризунів, риб, птахів і рептилій від понад 200 брендів.
Petslike. Виторг – 323,2 млн грн
Власник: Павло Заяць
Формат роботи: інтернет-магазин
Львівський онлайн-магазин зоотоварів Petslike – один із наймолодших учасників списку. Засноване у 2019 році ТОВ «Петексперт» наростило у 2023 році виторг на 25,2%, до 323,2 млн грн відносно попереднього року. До цього виторг «Петексперту» щороку подвоювався. Однак прибуток компанії у 2023-му впав на 20,8%, до 4,7 млн грн.
Онлайн-зоомагазин зосереджений лише на двох напрямах – товарах для котів і собак. Асортимент майданчика включає понад 150 брендів.
E-Zoo. Виторг – 221,1 млн грн
Власники: Володимир Костельман, Ігор Білюк
Формат роботи: 30 магазинів та інтернет-майданчик
Мережа E-Zoo входить у Fozzy Group Володимира Костельмана, Романа Чигіря й Олега Сотникова. Ритейлер має 30 магазинів у 21 місті в Україні, які переважно знаходяться на території супермаркетів «Сільпо». В мережі близько 10 000 SKU, що представлені 500 брендами.
Виторг ТОВ «Є-Зоо: ми любимо тварин» у 2023 році зріс на 192,8%, до 221,1 млн грн. Збиток зменшився на 204,7%, до 13 126 грн. Окрім Костельмана, співвласником зоомережі залишається підприємець із Хмельниччини Ігор Білюк, який заснував E-Zoo у 2013 році. Співвласник Fozzy Group приєднався до зообізнесу у 2021-му, умови угоди компанії не розголошували.
Zootovary. Виторг – 111 млн грн
Власник: Павло Сальніков
Формат роботи: 4 магазини та інтернет-майданчик
Мережа Zootovary має чотири магазини, розташовані у Києві. Але ключовий напрям бізнесу Павла Сальнікова – e-commerce. Інтернет-зоомагазин «Зоотовари.com» працює на ринку України з 2005 року. На сайті представлені позиції понад 250 брендів для різних видів тварин.
У 2023 році ТОВ «ПВС-Компані», яке стоїть за компанією, звітувало про виторг 111 млн грн і прибуток 7 млн грн. Однак юрособа була створена лише у серпні 2023-го.
ZooBonus. Виторг – 91,1 млн грн
Власник: Андрій Поліщук
Формат роботи: 30 магазинів та інтернет-майданчик
Мережа зоомагазинів ZooBonus налічує 30 точок продажу у 12 містах України та має грумінг-салон. Продає товари для собак, котів, птахів і гризунів. Окрім цього, на сайті мережі можна купувати або продавати тварин. Оголошення створюють самі користувачі. Наприклад, наразі вартість тварин залежно від породи варіюється від 200 грн до 100 000 грн.
Виторг ТОВ «Укрпет» у 2023 році впав на 24,2%, до 91,1 млн грн. Компанія вийшла з прибутку в 7,7 млн грн у збиток в 2,9 млн грн.
«ЕлітЗоо». Виторг – 67 млн грн
Власниця: Ірина Багратуні
Формат роботи: 7 магазинів та інтернет-майданчик
Мережа «ЕлітЗоо» має сім торговельних точок у Києві та області, половина з яких працює при «Мегамаркетах». В одному з магазинів працює грумінг-салон для тварин. Компанію заснував у 2011 році Василь Подоба, з 2021-го власницею та бенефіціаркою «ЕлітЗоо» стала Ірина Багратуні.
Виторг ТОВ «ЕлітЗоо» у 2023 році зріс на 82,6%, до 67 млн грн, прибуток впав на 0,7%, до 6,7 млн грн.
«Фауна». Виторг – 40,2 млн грн
Власниця: Олена Шевченко
Формат роботи: 17 магазинів та інтернет-майданчик
Мережа зоомагазинів «Фауна» заснована в 2016 році підприємицею з Дніпра Тетяною Яіцькою, з 2020-го належить Олені Шевченко, свідчать дані YouControl. В інтернет-магазинах Fauna Market представлені як традиційні товари для котів і собак, так і медобладнання, товари для бджолярства та коней.
Виторг ПП «Фауна-Дніпро» у 2023 році зріс на 7,6%, до 40,2 млн грн, а прибуток – на 16,6%.
Mikki Family. Виторг – близько 35 млн грн
Власниця: Валерія Лук’яненко
Формат роботи: 1 магазин
Mikki Family позиціонує себе як концепт‐стор для собак. У цій невеликій столичній крамниці на вулиці Саксаганського можна купити прогулянковий візок для пса за ціною від 5000 грн до 14 500 грн, ліжечко від 1390 грн або рушничок для улюбленця за 500–1600 грн. Це більший прайс, ніж в інших «тваринних» ритейлерів. У Mikki товари в середньому в 1,5 раза дорожчі, ніж у найбільшій мережі MasterZoo.
Mikki Family, відкритий під час COVID‐19 у 2021-му, за перший рік своєї роботи наторгував на 3,3 млн грн, а за два воєнні роки виріс більш ніж у 10 разів. За 2023‐й виторг магазину сягне 35,1 млн грн, писав Forbes Ukraine у лютому 2024 року.
Джерело: FORBES