Молочні продукти на полицях українських магазинів представлені в досить широкому асортименті. Виробники намагаються привернути увагу покупців до своїх торгових марок, виводячи на ринок продукцію з новими смаковими та іншими споживчими властивостями.
Ціни на українське молоко і продукти з нього мають тенденцію до підвищення. Так, у вересні 2017 року середня закупівельна ціна на молоко у вітчизняних фермерів зросла на 47,1% в порівнянні з аналогічним періодом 2016- го, з 4,73 до 6,95 гривень за кілограм.
Збільшення доходів агропідприємств в сфері виробництва молока сприяло значному уповільнення темпів скорочення поголів'я корів в нашій країні, що свідчить про поступове подолання кризи в галузі.
Про позитивні тенденції розвитку молочного ринку в Україні останнім часом свідчать і дані про виробництво продуктів з молока, вираженому в доларах США. Якщо в 2014 і 2015 року грошовий обсяг цього ринку скоротився на 11,3% і 25,8% відповідно, то вже в 2016-м спад склав усього 1,1%, а за підсумками трьох кварталів 2017 го спостерігається зростання на 17, 8% в порівнянні з аналогічним періодом попереднього року.
Надалі молочна галузь України буде розвиватися під впливом як внутрішніх, так і зовнішніх чинників.
Серйозний вплив на обсяг виробництва молока може надати введення в дію нового стандарту на нього, адаптованого до європейських вимог. За прогнозами, це призведе до скорочення закупівель молока у населення, що зменшить сировинну базу вітчизняної молочної промисловості і сприятиме зростанню цін на молоко і відповідну продукцію.
З іншого боку, синхронізація стандартів України та ЄС значно збільшить експортні можливості галузі в західному напрямку. Українським експортерам необхідно звернути увагу на те, що європейські споживачі віддають перевагу ультрапастеризованому молоці, яке займає 82% від загального обсягу продажів. У нашій країні ситуація протилежна: молоко, що минуло технологію ультрапастеризації, займає лише 18% ринку. Тому більш широке впровадження у виробництво даної технології обробки підвищить шанси на реалізацію молочної продукції в Євросоюзі.
Крім того, в Європі зростає інтерес до низькокалорійних видів молока. Мова йде про продукти, в яких молочний жир замінений на рослинний, зокрема про рисовому, соєвому, горіховому молоці, коров'ячому молоці без лактози. Через вартості інгредієнтів дана продукція знаходиться у верхньому ціновому діапазоні і купується споживачами з високим рівнем доходів.
Не варто випускати з виду і східний напрямок експорту молочних продуктів. Зокрема, великі обсяги такої продукції готовий прийняти ринок Китаю. Про це свідчить зниження імпортних мит на деякі види цих товарів, що відбулося в листопаді 2017 року. Серед продуктів, на які зменшилися ввізні мита: сир - з 12% до 8%, сухі суміші для дитячого харчування - з 15% до 2%. Повністю скасовано мито на імпорт білка. Китайська влада зацікавлена в диверсифікації поставок на свій ринок кисломолочної продукції та молочних сумішей, що може відкрити шлях для приходу туди українських виробників.
Стан українського молочного ринку в перспективі буде визначатися темпами післякризового відновлення вітчизняної економіки та підвищення купівельної спроможності населення. Важливим є успішне проходження молочною галуззю трансформації від введення більш жорстких стандартів якості молока, що закуповується у фермерів і населення. Експортна складова ринку буде залежати від моторності українських учасників зовнішньоекономічної діяльності в пошуку нових і розширенні існуючих каналів збуту для вітчизняної молочної продукції.
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: