Українці стали витрачати на їжу майже вдвічі більше, ніж п’ять років тому – витрати на продовольство виросли на 75%. При цьому 12% всього бюджету віддають за солодощі. Останні декілька років ринок кондитерських виробів в Україні активно розвивається.
Про це свідчить той факт, що українські виробники солодощів традиційно входять до світових топ-рейтингів кондитерів. У 2017 році за результатами світового рейтингу спеціалізованого видання Candy Industry, корпорація Roshen посіла 24-те місце з обсягом чистих продажів у $800 млн, Konti – $469 млн, а АВК виявилася на 67-му місці з рівнем чистих продажів у $275 млн. У лідерах рейтингу – корпорації Mondelez International (2-ге місце) і Nestle (5-те місце), які володіють вітчизняними брендами «Світоч» і «Корона».
Конкуренція на внутрішньому ринку солодощів досить велика. У галузі налічується близько 750 компаній. Великим виробникам з часткою ринку в 10% доводиться боротися за увагу покупця з невеликими місцевими операторами і торговими мережами з власними пекарнями. Причина такої активності в тому, що українці – ласуни. Країна входить у десятку любителів солодощів у світі та споживає близько 15 кг кондитерських виробів на людину щорічно. Тоді як у США цей показник складає лише 10 кг.
За І квартал цього року наші співгромадяни загалом витратили на продовольство 63 млрд грн, повідомляє Держстат України. При цьому найбільше (4,5 млрд грн) вони заплатили за солодощі. Смакові переваги українців різняться за віковими категоріями – молодь більшою мірою споживає батончики і шоколадки, люди середнього віку та пенсіонери більше люблять борошняну продукцію. Водночас у всіх категорій споживачів активним попитом користуються цукерки і печиво на вагу.
Український кондитерський ринок з 2017 року активно зростає, проте так було не завжди. З 2014 року виробникам доводилося несолодко – скорочувалися обсяги споживання і змінювалися переваги покупців, українці обирали дешевші продукти і відмовлялися від шоколаду, переходячи до борошняних та інших більш доступних видів солодкого. Впали і обсяги виробництва, а на території бойових дій закрилися декілька великих виробничих підприємств. Так, фабрики компаній Konti і АВК у 2014 році тимчасово призупинили випуск продукції для українського і світового ринків.
C 2013 по 2014 рік внаслідок кризи експорт просів майже на 31% і склав 281 000 тонн. Україна втратила головного покупця кондитерських виробів – Росію (48% експорту), і потрібен був час і сили, аби переорієнтуватися на західний ринок і відновити колишні обсяги.
Минулого року Україна експортувала солодощів на $404,7 млн, що на 15,6% більше, ніж у 2016 році. Частка РФ стала менше відсотка, а основними споживачами стали такі країни СНД, як Казахстан (13%), Білорусь (12%) і Молдова (7%).
2018 рік може по праву називатися «шоколадним». За даними Міністерства економічного розвитку, у І кварталі цього року його експорт зріс більш ніж на 30%. Шоколад – найпопулярніший кондитерський продукт у ЄС. Європеєць з'їдає близько 5–6 кг шоколаду на рік, українець – лише 2 кг. Тому поставки цього товару в Європу дуже перспективні. Минулого року в ЄС експортували понад 10 000 тонн.
Загалом з січня по березень Україна продала за кордон шоколаду на $40 млн, це на 25% більше, ніж за аналогічний період 2017 року. Головними покупцями вітчизняного ласощі стали ЄС, Казахстан, США, Білорусь і Азербайджан. До того ж українські виробники вийшли і на великі азійські ринки, зокрема, Малайзію.
Серед інших напрямків української кондитерської галузі активно розвивається ринок вафель. Незважаючи на високу конкуренцію, наявність великих виробників, представлених у всіх регіонах країни, і високу насиченість продукцією, на ринку є вільні ніші, зокрема, у снековій групі та в групі вафельної продукції для діабетиків із замінниками цукру.
Близько 22% вироблених в Україні вафель експортується. Серед головних споживачів продукту такі країни, як Румунія, Грузія, Казахстан. І якщо до кризи майже третина продукції поставлялася на ринок РФ, то у 2017 році найбільше вафель Україна поставила на ринок Іраку – 15,6%.
Проте не з усіма потребами ринку вітчизняні кондитери справляються. Український покупець наситився традиційними смаками і вирішив пробувати нове – імпорт макаронів (печиво з мигдального борошна), тістечок і тортів у дзеркальній глазурі, бельгійських вафель, рахат-лукуму та інших східних солодощів зростає.
За прогнозом видання National Restaurant News, одним з головних трендів світової кондитерської індустрії найближчим часом стануть веганські частування, збиті кокосові вершки і морозиво, тому українським кондитерським компаніям ще доведеться боротися за внутрішнього споживача з іноземними виробниками солодкого.
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: