«Цукровий податок» на напої типу Coca-Cola і Pepsi. Як можуть зрости ціни і постраждати бізнес – дані по ринку від Pro-Consulting. FORBES
1315

«Цукровий податок» на напої типу Coca-Cola і Pepsi. Як можуть зрости ціни і постраждати бізнес – дані по ринку від Pro-Consulting. FORBES

Декілька десятків депутатів зареєстрували законопроєкт, який може встановити акциз на солодкі напої в Україні. За 2022 рік українці випили майже по 40 л таких напоїв на людину. Як потенційний «податок на цукор» може вплинути на виробників солодких напоїв

З 1 січня 2024 року в Україні може зʼявитися новий податок – акциз на солодку газовану воду. Принаймні цього хочуть народні депутати. Два законопроєкти щодо його введення подали на початку березня 78 нардепів від «Слуги народу» та «Голосу». 

Запланований акциз – €0,1 за 1 л напою. В результаті держбюджет має отримати 5,1–7,8 млрд грн на рік, зазначають автори законопроєкту. Щоб зібрати таку суму, виробники й імпортери солодких газованих напоїв мають за рік продати в Україні 1,3–2 млрд л.

У 2022 році обсяг вітчизняного ринку споживання солодких газованих напоїв склав 1,3 млрд л, підрахували на запит Forbes в консалтинговій компанії Pro-Consulting. Тобто приблизно 37 л солодких напоїв на рік на одну людину, якщо рахувати кожного українця. Для порівняння, у Великій Британії цей показник становить 79,4 л. З більш ніж 2000 готовими кейсами по аналізу ринкуів України і світу – у каталозі готових проектів.

Водночас в Україні значно знижується попит на цукор. Його внутрішнє споживання склало 920 000 т у 2022–2023 маркетинговому році. Роком раніше було на рівні 1,3 млн т, відповіли Forbes у Науково-практичному центрі цукробурякового виробництва.

Податок вирішили впроваджувати, щоб зменшити споживання солодких газованих напоїв, бо вони збільшують ризик появи цукрового діабету. Ці напої пʼє половина дітей і 40% дорослих країни, підрахували в консалтинговій компанії Pro-Consulting. Це ризик цукрового діабету, який в Україні молодшає, зазначають автори законопроєктів. Введення акцизу має зменшити споживання солодких газованих напоїв на 21%, йдеться в пояснювальній записці до законопроєкту.

Але як це вплине на український бізнес?

Напої подорожчають, якість може впасти

У 2022 році обсяг ринку солодких газованих напоїв в Україні склав 20,1 млрд грн у грошовому вимірі, підрахували у Pro-Consulting. Лідерами на ринку є транснаціонали – Coca-Cola та PepsiCo. Серед українських найбільші частки ринку займають «Оболонь» та «Біола». 

Якщо податок введуть, то, за розрахунками Forbes, ціна літрової пляшки Coca-Cola, Pepsi та Biola Mojito може зрости на 13–15%. Наприклад, з майже 29 грн літр Coca-Cola з новим акцизом може вирости до майже 33 грн.

Проте ціна може вирости більш стрімко, на 15–30%, вважає CEO «Уманьпиво» Ігор Кисіль. «Це потребуватиме додаткових зусиль для збереження фінансової стабільності», – каже він. «Уманьпиво» виробляє лимонад і використовує в рецептурі цукор. «Новий акцизний податок позначиться на нашій компанії, – говорить Кисіль. – Продукція стане ще дорожчою порівняно з деякими іншими виробниками, які виробляють свою продукцію на замінниках». 

Внаслідок росту цін продажі якісних газованих напоїв зменшаться, але виростуть у дешевих, каже Forbes топменеджер компанії – виробника напоїв на умовах анонімності. «Споживачі почнуть шукати заміну дорогому напою, – додає він. – Люди купуватимуть дешевші солодкі газовані води». 

Ще один можливий наслідок введення податку і подорожчання солодких газованих вод – поява нелегального ринку таких напоїв, каже на умовах анонімності СЕО іншої компанії-виробника. Він сподівається, що податок все ж таки не впровадять.

Конкурентоспроможну продукцію не зможуть випускати близько половини виробників напоїв, вважає Кисіль з «Уманьпиво». На його думку, це будуть переважно невеликі або малі компанії. «Вони будуть змушені або закрити виробництво, або змінити рецептуру, тобто понизити її якість», – каже Кисіль.

У результаті введення податку це може призвести не до збільшення надходжень у бюджет, а до зменшення, переконаний Кисіль з «Уманьпиво». «Буде спад реалізації та виробництва, що призведе до зменшення сплати податків виробниками», – резюмує він.

Постраждають і виробники цукру, вважає менеджерка зі зв’язків з органами влади холдингу «Астарта» Елліна Юрченко. Компанія є одним із найбільших виробників цього продукту в Україні. Юрченко прогнозує зниження попиту на цукор, а також посилення конкуренції з боку імпортних підсолоджувачів та інших альтернатив цукру. За її словами, результатом впровадження податку може стати зупинка частини виробництв, а в перспективі – і закриття цукрових заводів. Збільшення надходжень до бюджету тоді точно не станеться.

Джерело: FORBES

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами