Дата підготовки: | Березень 2021 року |
Кількість сторінок: | 35, Arial, 1 інтервал, 10 кегль |
Графіків і діаграм: | 24 |
Таблиць: | 12 |
Спосіб оплати: | передоплата |
Спосіб отримання: | електронною поштою або кур'єром в електронному або в друкованому вигляді |
Мова звіту: | українська |
Компанія Pro-Consulting підготувала дослідження ринку соків в Україні за 2019 - 2020. В ході дослідження було проведено аналіз тенденцій розвитку ринку в динаміці: визначено фактори впливу, проблеми розвитку. Аналітиками компанії було визначено обсяги виробництва соків в розрізі видів, розрахована ємність ринку в досліджуваний період. Визначено основних операторів ринку, їх частки. Досліджено зовнішню торгівлю на ринку (імпорт, експорт). Визначено основні переваги споживачів, розглянуто особливості пошукової інтернет-активності споживачів, вивчено канали збуту продукції. За результатами дослідження сформовані висновки, досліджена інвестиційна привабливість галузі.
На сьогоднішній день в Україні спостерігається підвищений попит на мінеральні води і частково на соки. Така тенденція пояснюється прагненням споживачів купувати більше корисні напої, і одночасно відмовлятися від шкідливих газованих напоїв з високим вмістом цукру (висока калорійність, негативний вплив на шлунок та інші ризики зловживання даною категорією напоїв). Кількість українців, які стежать за своїм здоров'ям і уважно читають склад всіх продуктів харчування, зростає з року в рік. Саме тому склад і смак соку впливає на вибір потенційного споживача. Якщо порівняти якість соків, які вироблялися 20-30 років тому, з продукцією, що випускається в наш час, можна побачити колосальну різницю. Якщо соки при Радянському Союзі могли перебувати у відкритому стані близько 2 днів, то в наш час, завдяки смаковим добавкам, які стали невід'ємною частиною практично будь-якого соку, не менше 2 тижнів. У споживача даний факт може викликати сумніви щодо того, чи можна таку продукцію вважати здоровою, тому серед найбільш «просунутих» в темі здорового харчування споживачів більш популярними є соки прямого віджиму та фреші.
За останні роки ситуація на магазинних полицях змінилася кардинально: вибір став значно більше, упаковка - зручніше і естетичніше, і технологія промислового виробництва тепер зовсім інша.
Велика кількість різноманітної продукції на ринку соків, а також зростання вимогливості українського споживача привели до того, що переконати покупця придбати продукт тієї чи іншої ТМ стає все складніше. Тому виробники активно зайнялися експериментами з сортами: мікси «Яблуко-чорниця», «Яблуко-гранат-виноград», «Мандарин-яблуко», «Яблуко-малина», «Яблуко-буряк» та безліч інших. Тим часом поява численних смакових новинок згодом може привести до зворотного процесу - оптимізації асортименту: ті позиції, які отримали підтримку споживача, продовжують виробляти, ті, що споживалися менш активно – відправляються на доопрацювання рецептури або ж, що більш імовірно, припиняють вироблятися взагалі.
Особливістю вітчизняного ринку соків є домінування національного виробника. Імпортовані соки на полицях магазинів - явище не дуже популярне, в першу чергу, через те, що такі соки дорожчі, однак на даний момент спостерігаємо тенденцію до зростання частки імпорту на ринку. У той же час обсяги експорту досить високі, що свідчить про затребуваність нашого продукту за кордоном. Особливо затребуваним є яблучний концентрат.
2020 рік став важким для ринку соків, як і для всієї переробної промисловості України в цілому: карантинні обмеження наклали свій відбиток на обсяги виробництва, а тому і на ємність ринку загалом. Скоротилися також і обсяги експорту, в тому числі й яблучного концентрату, який є основною категорією сокового експорту України. Тому зростання імпорту дещо компенсувало нестачу.
Фактори впливу:
• 1. Сировина. Україна має великі потужності вирощування фруктів та овочів, з яких виготовляє соки (яблука, томати, виноград тощо), однак також є і імпортозалежною, зокрема від апельсинів, грейпфрутів, манго тощо.
• 2. Логістика. Україна має проблеми зі збереженням зібраного урожаю (складською логістикою). До того ж, обмеження щодо переміщень по державі та між державами в 2020 році вплинули на якість транспортування сировини для соків та готової продукції, що вплинуло також і на ціну.
• 3. Споживання. Сік – частина здорового харчування, тому зростання популярності такого типу харчування спричинює зростання обсягів споживання соків.
• 4. Купівельна спроможність населення. В періоди спаду товари-замінники, які є більш дешевими, стають більш популярними: наприклад, пляшка Кока-Коли 0,5 л коштує 12 грн, в той час як яблучний нектар тих же об’ємів коштує близько 15 грн., а сік – близько 23 грн.
• 5. Пандемічні обмеження – продовжують мати вплив на ринок та економіку держави в цілому.
Проблеми на ринку:
• Падіння купівельної спроможності споживачів у зв’язку з коронавірусною кризою.
• Зростання частки імпортної продукції, яка поки не становить для вітчизняних соків загрози витіснення, однак впевнено нарощує позиції на ринку.
• Зростання вибагливості споживача, складність у задоволенні його потреб.
• Конкуренція з більш дешевими товарами-замінниками: мінеральні та солодкі води, квас, холодний чай тощо.
Мотивацією покупки можуть виступати переваги, які надають соки. Часта реклама, а також інформаційний посил, який запевняє в тому, що споживання соків є корисним для організму, залишаються в підсвідомості споживача і можуть бути одним з ключових мотивуючих факторів. Тому не дивним є і той факт, що споживачі при виборі соку надають перевагу найбільш відомим торговим маркам. Також при виборі продукту велику роль відіграє обізнаність споживача про якість продукції.
Привабливість упаковки, хоч і відіграє роль у виборі для невеликої частки споживачів, однак з часом стає все більш важливим фактором, оскільки технології упаковки модернізуються, а споживач все більше прагне відчувати себе унікальним, а тому таким, що вартий найкращого, в тому числі і з візуальної точки зору. Враховуємо також, що часто вподобання споживачів є суто індивідуальними.
1. Загальна характеристика ринку соків в Україні
1.1. Аналіз тенденцій розвитку ринку соків в Україні (фактори впливу, проблеми розвитку)
1.2. Загальні показники ринку, розрахунок ємності ринку соків (з виділенням концентратів) в 2019-2020гг. (Виробництво + імпорт - експорт), в натуральному (в літрах) i кількісному вираженні
1.3. Сегментація і структурування ринку соків (за видами (нектари, концентрати, соки і т.д.), походженням)
2. Виробництво та динаміка реалізації продукції в 2019-2020 рр.
2.1. Динаміка виробництва соків і концентратів в кількісних показниках
2.2. Динаміка виробництва соків і концентратів в вартісних показниках
2.3. Частки виробників соків в Україні
2.4. Ємність ринку солодких напоїв в 2019-2020 рр., в кількісних і вартісних показниках. Виробництво ТМ «Живчик» в категорії солодкі напої в натуральному і грошовому вираженнях в 2019-2020 рр., оцінка
3. Основні оператори ринку (виробники та імпортери)
3.1. Перелік основних операторів ринку соків і їх опис
3.2. Частки ринку основних операторів ринку
4. Зовнішня торгівля
4.1. Експорт соків (з виділенням концентратів) з України в 2019-2020 рр. (обсяг, структура, географія, частки експортерів)
4.2. Імпорт соків (з виділенням концентратів) в Україні в 2019-2020 рр. (обсяг, структура, географія, частки імпортерів)
5. Споживачі та їх переваги (включаючи онлайн)
5.1. Переваги споживачів стосовно товару, портрет споживача
5.2. Аналіз інтернет-аудиторії в галузі, оцінка на підставі Google Adwords
5.3. Структурування та сегментація споживання стосовно основної цільової аудиторії
6. Канали збуту продукції (опис і оцінка структури продажів по каналах)
7. Висновки. прогнозні показники
7.1. Висновки і прогнозні тенденції розвитку ринку соків в Україні
7.2. Побудова гіпотез розвитку ринку. Прогнозні показники розвитку ринку в 2021-2023 рр.
7.3. Рекомендації з розвитку на ринку соків в Україні
8. Інвестиційна привабливість галузі
8.1. SWOT-аналіз ринкового спрямування
8.2. PESTLE-аналіз факторів впливу на ринок
8.3. Існуючі ризики і бар'єри входу на ринок. Побудова карти ризиків на ринку
1. Ємність ринку соків, млн. літрів
2. Ємність ринку соків, млн. $
3. Динаміка виробництва соків, млн. літрів
4. Динаміка виробництва соків, млн. грн
5. Основні оператори ринку
6. Частки експортерів соків з України в 2019-2020 рр., в натуральному вираженні, млн. л, %
7. Частки імпортерів соків в Україну в 2019-2020 рр., в натуральному вираженні, млн. л, %
8. Найбільші споживачі в системі державних закупівель
9. SWOT-аналіз ринкового спрямування
10. PESTLE-аналіз факторів впливу на ринок соків
11. Сегментація ринкових ризиків
12. Карта ризиків на ринку соків України
1. Сегментація ринку соків за видами (соки, нектари, концентрати(готові до споживання))
2. Сегментація ринку соків за походженням
3. Частки виробників соків, млн. літрів
4. Ємність ринку солодких напоїв, млн. л
5. Ємність ринку солодких напоїв, млн. грн
6. Виробництво ТМ «Живчик» в натуральному і грошовому вираженні
7. Частки ринку основних операторів ринку
8. Динаміка експорту соків з України в 2019-2020 рр., в натуральному вираженні, млн. л
9. Динаміка експорту соків з України в 2019-2020 рр., в грошовому вираженні, млн. дол. США
10. Структура експорту соків з України в 2019-2020 рр., в натуральному вираженні, млн. л, %
11. Географія експорту соків з України в 2019-2020 рр., в натуральному вираженні, млн. л, %
12. Динаміка імпорту соків в Україну в 2019-2020 рр., в натуральному вираженні, млн. л
13. Динаміка імпорту соків в Україну в 2019-2020 рр., в грошовому вираженні, млн. дол. США
14. Структура імпорту соків в Україну в 2019-2020 рр., в натуральному вираженні, млн. л, %
15. Географія імпорту соків в Україну в 2019-2020 рр., в натуральному вираженні, млн. л, %
16. Ключові фактори, що впливають на вибір соку в Україні
17. Динаміка пошукових інтернет-запитів, пов’язаних з соковою продукцією, в березні 2020-лютому 2021 рр., тис.
18. Структура пошукових інтернет-запитів, пов’язаних з соковою продукцією, за смаками, в березні 2020-лютому 2021 рр., %
19. Рейтинг ТМ соків за кількістю інтернет-запитів, в березні 2020-лютому 2021 рр.
20. Структура споживання соків за категорією зайнятості споживача
21. Структура споживання соків за віком споживача
22. Канали збуту соків в Україні
23. Структура споживання соків за каналами збуту
24. Прогнозна ємність ринку соків в Україні в 2021-2023 рр., в грошовому вираженні, млн. дол. США