Приймаючи рішення щодо вкладання коштів, ми часто стаємо перед вибором: на свій розсуд і ризик чи «під керівництвом по готовому плану» - особиста бізнес-ідея чи франшиза – ідея франчайзера. Необхідно відмітити, що франшиза має ряд особливостей, які необхідно враховувати при її використанні.
В першу чергу, основою більшості франшиз виступає особистість франчайзера, його бізнес-ідея, бачення концепції кінцевого продукту. Тобто, якщо ви згодні з його баченням бізнесу, готові сповідувати цінності в процесі побудови ділових відносин ,а також готові слідувати його бізнес-плану, скоріш за все ви зможете досягти закладених в модель результатів.
По-друге, важливим аспектом успішності франшизи є наявність закінченої ефективної бізнес-моделі, яку франчайзер готовий передати. Відзначимо, що дана модель має містити, не тільки продукт чи послугу під брендом франчайзера, а й технологію надання послуги, рекомендації по організації роботи франчайзі, інструменти просування на ринку тощо.
Значущим фактором роботи «під франшизою» є бажання дотримуватись стандартів франчайзера, бути готовим до контролю з його боку. Адже крім залежності франчайзі від франчайзера, існує зворотна сторона – успіх франчайзера залежить від ділового успіху покупця франшизи. Саме тому франчайзер ретельно контролюватиме роботу своїх франчайзі.
З точки зору вартості, франшиза також має ряд особливостей. Адже віддаючи частину «особистого» успіху франчайзер бажає отримати взамін певну суму грошової компенсації. До основних платежів по франчайзингу відносять:
Паушальний внесок – є своєрідною «ціною» придбання франшизи. Являє собою визначену суму коштів, яку франчайзі сплачує по договору комерційної концесії франчайзеру.
Роялті – періодичні відрахування франчайзі на користь франчайзера, як компенсацію за право користування предметом ліцензійного договору – брендом, технологією, визначеним продуктом тощо. Розмір роялті може сягати до 15% від волового обороту франчайзі.
Відрахування на рекламу – являють собою відрахування на користь франчейзера, які він зобов’язаний спрямувати виключно на просування товару, бренду, технології.
Структура та розмір вартості франшизи частково залежить від ступеню «готовності» самої франшизи. Так, купуючи франшизу «розкрученого» регіонального чи світового бренду необхідно готуватись до
досить високої вартості. В іншому ж випадку – коли франшиза використовується франчайзером як своєрідний інструмент для просування
на ринку чи завоювання частки ринку, розмір франчайзингових платежів
буде мінімальним або ж вони взагалі будуть відсутні.
Окрім вартості у грошовому вираженні, франчайзі має розуміти, що працюючи «під франшизою», підприємець працює у своєрідній «команді» франчайзі – тобто розвиваючи власний бізнес «під франшизою» сприяє зростанню успіху безпосередньо франчайзера.
Таким чином, якщо бізнесмен хоче створити виключно власний бізнес, з особистим баченням його розвитку, він має детально пропрацювати концепцію бізнес-ідеї, зі створенням моделі, бізнес-плану, а також продумати план впровадження ідеї в життя.
Як підсумок зазначимо, що використання франшизи може спростити початок бізнесу, допомогти зайняти ринкову нішу і залучити клієнтів, що може бути вельми актуальним для підприємця-початківця.
Однак, варто розуміти, що будь яка бізнес-ідея: «під керівництвом» чи «на власний розсуд» вимагає детального планування на всіх етапах, а також прикладання значних зусиль для успішного впровадження ідеї в життя.