Дата підготовки: | Листопад 2021 року |
Кількість сторінок: | 43, Arial, 1 інтервал, 10 кегль |
Графіків і діаграм: | 21 |
Таблиць: | 21 |
Спосіб оплати: | передоплата |
Спосіб отримання: | електронною поштою або кур'єром в електронному або в друкованому вигляді |
Мова звіту: | російська |
Аналітиками Pro-Consulting проведено дослідження ринку макаронних виробів. У ході аналізу було виділено тенденції розвитку ринку, оцінено обсяги виробництва, експорту та імпорту, виділено основні оператори ринку. Складено асортиментну матрицю ринку, відстежено динаміку цін на продукцію та середні поточні ціни. Проаналізовано позиціонування конкурентів на ринку макаронних виробів, виділено переваги споживачів, складено споживчий портрет. Виділено та проаналізовано канали збуту продукції. Надано висновки та рекомендації.
Макаронні вироби – це харчовий продукт, що виготовляється з пшеничного борошна та води шляхом змішування, формування виробів різної форми та висушування. Допускається виготовлення макаронних виробів з інших видів борошна (як зернових, так і не зернових культур), додавання натуральних овочевих добавок, клейковину, продукти з яєць, молока, сої та ін.
Ринок макаронних виробів пов'язаний прямою та непрямою залежністю з ринками борошна, зерна та насіння зернових виробів (борошно є основною сировиною для виробництва макаронних виробів, а кількість виробленого борошна залежить від врожайності та посівної ефективності). Тому ключовим чинником впливу досліджуваний ринок є динаміка розвитку вітчизняного ринку борошна.
Падіння виробничих обсягів у 2020 році, коли ринковими експертами відзначалася, навпаки, активізація споживання виробів з борошна, у тому числі макаронних виробів як щодо дешевого продукту довготривалого зберігання на тлі розвитку пандемії COVID-19, може говорити про наявність тіньового ринку борошна та, відповідно, макаронні вироби.
У свою чергу, зростання цін на пшеницю також впливає на ціну макаронних виробів. В умови зниження доходів населення і падіння його купівельної спроможності у пріоритет споживача потрапляє дешевий продукт, що в даному випадку має на увазі макарони з м'яких сортів пшениці. Маркетолог ТОВ «Агро-Південь-Сервіс» Дмитро Гавриляк наголошує на цікавій тенденції: в Україні спостерігається кореляція попиту на макаронні вироби та ціни на картопля. Зі зниженням цін на овоч падає рівень споживання макаронних виробів. Фахівець пояснює цю закономірність тим, що в нашій країні макарони переважно використовуються як гарнір, як і картопля. Відповідно, у разі більш доступного аналога відбувається перерозподіл попиту.
Це говорить про присутність наступного фактору – наявність споживчого попиту, що характеризується купівельною спроможністю, рівнем безробіття та чисельністю населення України. На жаль, чисельність населення України скорочується і, згідно з прогнозами державної служби статистики України, до 2050 року досягне межі 30 млн осіб. Позитивна тенденція зниження рівня безробіття була перервана кризою вітчизняного ринку праці внаслідок поширення пандемії COVID-19 та запровадження цього ряду жорстких, а згодом адаптивних карантинних обмежень. Падіння демографічних показників і водночас погіршення соціальних умов населення негативно впливає на його купівельну спроможність та потребу у товарах, що мають більш дешеві аналоги.
Проте, незважаючи на негативну демографічну статистику, споживчі звички поступово змінюються на користь здоровіших продуктів, а саме макаронних виробів із твердих сортів пшениці, цільнозернового та безглютенового борошна, які порівняно недавно з'явилися на вітчизняному ринку. Подібні зміни є одним з важливих драйверів ринкового розвитку, насамперед формування більшої частки преміум-сегменту, однак вони стикаються з наступною проблемою: недостатність пшениці твердих сортів для виробництва продукції групи А. Також до проблем розвитку ринку слід віднести високий знос обладнання вітчизняних підприємств , інтенсивну конкуренцію промислових підприємств з малими виробниками, недостатність власних дилерських мереж та дистриб'юторів, цінову залежність виробників макаронних виробів від ситуації на суміжних ринках та політики торгових мереж, а також запровадження державної політики ціноутворення (оскільки продукт є частиною мінімальної споживчої корзини, час дії карантинних обмежень від COVID-19 держава ухвалила рішення щодо встановлення граничної цінової надбавки, як було до 2017 року).
Основні тенденції ринку:
Зростання споживання макаронних виробів за умов зниження доходів населення. Макаронні вироби відносяться до товарів першої необхідності, однак затягування кризи та подальше падіння купівельної спроможності споживачів може призвести до того, що вони скорочуватимуть свої витрати, у тому числі й за рахунок економії на продуктах харчування. У разі короткостроково зросте попит продукції низького цінового сегмента. Проте, поточна динаміка виробництва свідчить, що частка продукції середнього сегмента, переважно з твердих сортів, залишатиметься домінуючою.
Збільшення попиту на макарони із твердих сортів пшениці. Зростанню їх популярності сприяє позиціонування макаронів з твердих сортів як одного з продуктів для здорового харчування.
Загострення конкуренції та поява нових ніш на ринку макаронних виробів. Галузь характеризується високим рівнем конкуренції, яка зростатиме і надалі за рахунок тіньового сектора, що традиційно активізується в період криз, а також через вихід з ринку великих гравців поруч із відкриттям нових виробничих ліній існуючими. Виробники активно реагують на появу попиту в нових сегментах, зокрема на вироби без глютену, з цільнозернового борошна, мультизлакових макаронів, а також продукцію для азіатської кухні.
Зростання ціни сировину. 2021 року ціна на пшеницю зросла на 8%. Борошно, витрати на яке у собівартості виробництва макаронів становлять до 80%, подорожчало на 15%. У 2021 році зростання цін продовжилося.
1. Загальна характеристика ринку
1.1. Аналіз тенденцій розвитку ринку макаронних виробів в Україні (чинники впливу, проблеми розвитку)
1.2. Загальні показники ринку, розрахунок ємності ринку в 2019-8 міс.2021гг., (Виробництво + імпорт - експорт)
1.3. Сегментація та структурування ринку (за видами, походженням). Оцінка тіньового сегмента
1.4. Сировинна база, технологія виробництва, регулювання ринку
2. Виробництво продукції у 2019-8 міс.2021 р.р.
2.1. Динаміка виробництва у кількісних показниках
2.2. Динаміка виробництва у вартісних показниках
2.3. Частки виробників
3. Основні оператори ринку (виробники та імпортери)
3.1. Перелік основних операторів ринку та їх структурування (юридична інформація, види діяльності та спеціалізація; товарні групи, торгові марки та асортимент; регіональна представленість)
3.2. Частки ринку основних операторів ринку
4. Зовнішня торгівля
4.1. Експорт макаронних виробів з України у 2019-8 міс.2021 рр. (Обсяги, структура, географія, частки експортерів)
4.2. Імпорт макаронних виробів в Україну у 2019-8 міс.2021 рр. (Обсяги, структура, географія, частки імпортерів)
5. Асортимент продукції, представлений на ринку (за ритейлерами), матриця
6. Ціна та ціноутворення на ринку
6.1. Динаміка цін на продукцію
6.2. Середні поточні ціни на продукцію
6.3. Опис факторів, що впливають на формування ціни, структура
7. Брендинг та реклама (аналіз позиціонування конкурентів на ринку, присутність у каналах просування)
8. Споживачі та їх переваги
8.1. Уподобання споживачів щодо товару, портрет споживача
8.2. Аналіз інтернет-аудиторії в галузі, пошукових запитів та видачі конкурентів
9. Канали збуту продукції (опис та оцінка структури продажів по каналах)
10. Висновки. Прогнозні показники
10.1. Висновки та прогнозні тенденції розвитку ринку
10.2. Побудова гіпотез розвитку ринку. Прогнозні показники розвитку ринку у 2021-2023 роках.
10.3. Рекомендації щодо розвитку на ринку (по регіону, Private Label)
11. Інвестиційна привабливість галузі
11.1. SWOT-аналіз ринкового спрямування / компанії Замовника на ринку
11.2. PESTLE-аналіз факторів впливу на ринок
11.3. Існуючі ризики та бар'єри входу на ринок. Побудова картки ризиків на ринку1. Загальна характеристика ринку
1.2.1. Динаміка ємності ринку макаронних виробів у 2019 – 8 міс. 2021 р., у натуральному та грошовому вираженні, тис. т, тис. грн
1.4.1. Потенційна сировинна база виробництва макаронних виробів, 2020 р., в натуральному вираженні
2.1.1. Динаміка виробництва макаронних виробів у розрізі регіонів у 2019 – 8 міс. 2021 р., в натуральному вираженні, т
2.1.2. Середній обсяг виробництва макаронних виробів на 1 мешканця області у 2019 – 8 міс. 2021 р., в натуральному вираженні, кг
2.1.3. Середній обсяг продажу макаронних виробів на 1 мешканця області у 2019 – 8 міс. 2021 р., у грошовому вираженні, грн
3.1.1. Основна інформація про операторів ринку макаронних виробів
4.1.1. Динаміка обсягів експорту макаронних виробів у 2019 – 8 міс. 2021 р., у натуральному вираженні, тис. т
4.2.1. Динаміка обсягів імпорту макаронних виробів у 2019 – 8 міс. 2021 р., у натуральному вираженні, тис. т
5.1. Асортименти макаронних виробів, представлених на ринку в розрізі ритейлерів
6.2.1. Середні поточні роздрібні ціни на макаронні вироби
станом на 3 листопада 2021 р.
6.2.2. Середні поточні роздрібні ціни на макарони пір'я по магазинах на 3 листопада 2021 р.
6.2.3. Середні поточні роздрібні ціни на макарони ТМ станом на 3 листопада 2021 р.
8.1.1. Основні критерії вибору макаронних виробів при покупці
8.1.2. Обсяги споживання макаронних виробів у розрізі цінових сегментів на основі даних ключових операторів у 2020 році, у натуральному вираженні, тис. т
9.1. Аналіз найбільших точок збуту в сегменті національних та локальних мереж (розбивка асортименту за ціновими сегментами та походженням, регіони покриття)
10.2.1. Багатофакторна модель побудови прогнозів розвитку ринку макаронних виробів
10.3.1. Потенційна ціна макаронних виробів нової ТМ на ринку в середньому ціновому сегменті
11.1.1. SWOT – аналіз компанії Замовника на ринку
11.2.1. PESTLE – аналіз ринку макаронних виробів
1.1.1. Динаміка виробництва пшеничного борошна в Україні за 2019-2020 рр., в натуральному вираженні, млн т
1.1.2. Динаміка демографічної та соціальної ситуації в країні у 2016-2021 рр. (за показниками чисельності населення та рівнем безробіття)
1.3.1. Сегментація ринку за походженням продукції, в натуральному вираженні, в цілому та в розрізі цінових сегментів, %
1.3.2. Видова структура ринку (згідно з даними з експорту та імпорту), в натуральному вираженні, %
2.1.1. Динаміка виробництва макаронних виробів у 2019 – 8 міс. 2021 р., у натуральному вираженні, тис. т
2.1.2. Динаміка виробництва макаронних виробів у 2019 – 8 міс. 2021 р., у грошовому вираженні, тис. грн
2.3.1. Частки виробників макаронних виробів, 2019 – 8 міс. 2021 р., в натуральному вираженні, %
3.2.1. Частки ринку основних операторів ринку макаронних виробів у 2019 – 8 міс. 2021 р., в натуральному вираженні, %
4.1.1. Структура експорту макаронних виробів на кшталт продукції, 2019 – 8 міс. 2021 р., в натуральному вираженні, %
4.1.2. Географія експортних поставок макаронних виробів, 2020 р., у натуральному вираженні, %
4.1.3. Частки основних експортерів макаронних виробів, 2020 р., у натуральному вираженні, %
4.2.1. Структура імпорту макаронних виробів на кшталт продукції, 2019 – 8 міс. 2021 р., в натуральному вираженні, %
4.2.2. Географія імпортних поставок макаронних виробів, 2020 р., у натуральному вираженні, %
4.2.3. Частки основних імпортерів макаронних виробів, 2020 р., у натуральному вираженні, %
6.1.1. Середні ціни виробників на ринку макаронних виробів України за 2019 – 8 міс. 2021 р., грн./кг
6.1.2. Динаміка середніх квартальних споживчих та цін виробників на внутрішньому ринку макаронних виробів за 2019 – 8 міс. 2021, грн/кг
8.1.1. Найбільш популярні марки макаронних виробів, приставлених на ринку України у 2019-листопад 2021 року.
8.2.1. Число інтернет запитів у категорії «макаронні вироби» за 2019 – 8 міс. 2021 тис. шт.
8.2.2. Інтернет-запити у розрізі торгових марок (видача конкурентів)
10.2.1. Прогнозна ємність ринку макаронних виробів у 2021 – 2023 рр., загалом та у розрізі сегментів у натуральному вираженні, тис. т
10.3.1. Частки СТМ у розрізі окремих категорій у грошах, 2019-2020 р., %