Яку воду ми п'ємо: ціна і характеристики – коментарі консультанта Pro-Consulting Андрія Мокрякова. post.factum
1432

Яку воду ми п'ємо: ціна і характеристики – коментарі консультанта Pro-Consulting Андрія Мокрякова. post.factum

Кияни все частіше купують питну воду, а популярність води з бювету падає.

За даними аналітичної компанії Pro-Consulting, 95% дорослого населення столиці купує питну воду в пляшках мінімум кілька разів на рік. Регулярно купують воду 40% киян. За межами Києва цей показник удвічі менший (20%). 

В середньому українець витрачає на покупку питної води 400 грн на рік.

Однак не кожна українська родина рахує свій «водний» бюджет. Чи знають споживачі, за що платять і як відрізняється за якістю вода, яку вони п'ють?

 Ринок бутильованої води

Аналітики Pro-Сonsulting підрахували, що ринок питної води в Україні складає 1,5 млрд літрів. Цифра вражаюча, однак якщо розрахувати на одного українця, то вийде 43 літри щорічно.

Українські виробники напоїв повністю забезпечують споживчий попит на питну воду. У 2019 загальний дохід шести найбільших виробників мінеральної води склав майже 1 млрд грн.

Серед них - IDS Group («Моршинська», «Аляска»), «Кока-Кола Україна» (BonAqua), «Оболонь» («Прозора», «Оболонська»), Київський завод напоїв («Росинка», «Знаменівська»), «Ерлан» («Два океану», «Біола», «Каліпсо»), Карпатські мінеральні води («Карпатська джерельна»).

Однак негазована вода становить дві третини від усього асортименту, інша частина - газовані і солодкі напої, пояснили в Pro-Consulting.

Є кілька основних варіантів поповнення запасів питної води для сім'ї.

Перший - покупка бутильованої води в супермаркетах.

Другий - доставка додому доочищена водопровідної або артезіанської води.

Третій - придбання у «вотершопах» або ведінговіх автоматах.

Четвертий - встановлення домашньої системи доочистки води.

 «Вотершопи» і ведінгові автомати

За останні сім років в Україні, зокрема в Києві, активно зростає мережа продажів доочищеної водопровідної води в «вотершопах» і вендінгових автоматах, зазвичай розташованих на території супермаркетів.

На думку аналітика ринку Андрія Мокрякова з Pro-Сonsulting, саме цей сегмент найбільш перспективний для зростання, оскільки з найменшими витратами задовольняє потребу споживачів у воді.

Основним гравцем тут є найбільший виробник фільтрів та очисних систем для води компанія Ecosoft.

Основний бізнес компанії - виробництво систем очищення, саме на нього припадає найбільша частка прибутку.

На сайті доступний до покупки готовий аналіз ринку столової та мінеральної води в Україні (2020р.) - ознайомтеся зі структурою звіту

Підрахувати кількість «вотершопов» (Water Shop, магазини в США з продажу очищеної води) складно, їх десятки. Є невеликі мережі з декількома точками, але зазвичай «вотершоп» належить одному власникові.

«Вотершопи» часто є нашими клієнтами, адже переважна більшість цих точок очищають воду нашими системами», - пояснюють в Ecosoft.

 Скільки можна заробити на воді з автомата

У Києві є вендингові автомати декількох видів. «Панель наливу» коштує мінімум 60 тис. грн, «Автомат питної води» - 140 тис. грн. В Ecosoft пояснюють, що якість очищення в них не відрізняється, проте моделі відрізняються виконанням корпусу і виробничою потужністю. 

Також в столиці можна зустріти автомати BWT. Це та ж Есоsoft, але під брендом материнської назви фірми. Крім того, в Києві є небрендовані автомати - це китайські конкуренти Есоsoft. Ще є український виробник автоматів з Хмельницького Gwater, проте його продукція офіційно в столиці не представлена.

Маржинальність автоматів складається з трьох компонентів собівартості: вартість оренди локації, сервіс інженерів і витратні матеріали. У кожного автомата прибутковість на одному літрі води може становити від 10% до 30%.

Пропонуємо Вам ознайомитися з каталогом готових аналізів ринків - ймовірно, у нас є готова аналітика по вашому ринку

«Якщо літр води коштує 1,5 грн, то собівартість складе 1-1,2 грн. Ми хочемо, щоб обслуговування для партнерів було найнижчим», - говорить директор департаменту з розвитку бізнесу Есоsoft Ростислав Мудрик.

 Хто перевіряє воду

Вода - це харчовий продукт, тому її якість контролює Держпродпотребслужба. Однак повноваження відомства не поширюються на воду з автоматів або «вотершопов». У 2010 році держава передала контроль над якістю води бізнесу.

Компанії, що продають воду, називаються операторами ринку. Держава розділяє їх на три групи: великі, середні та малі. Великі Держпродпотребслужба перевіряє раз на рік і веде їх реєстр, пояснює начальник головного управління Держпродпотребслужбі Олег Рубан. Менших продавців (стаціонарні точки, вендингові автомати) держава перевіряє тільки після скарг громадян.

Скарг на неякісну воду трохи, каже чиновник. Останній раз таке було три роки тому, коли «нечисті» підприємці продавали водопровідну воду як доочищену.

 Як доочищають воду

Вендингові автомати обладнані системою очищення води. Кожен автомат підключається до системи водопостачання і пропускає її через фільтри.

Система має дев'ять ступенів фільтрації: механічна фільтрація, коригування PH, пом'якшення, видалення хлору, мембранна фільтрація, мінералізація, знезараження ультрафіолетом, видалення органіки, поліпшення смаку.

Воду очищують за технологією зворотного осмосу. Її використовують всі гравці ринку: вендингові автомати, «вотершопи» і заводи. В результаті зворотного осмосу виходить вода, яка не містить нічого, крім H2O. 

«Жоден інший метод очищення води не дозволяє досягти такої якості. Вода з-під крана, оброблена хлором і з мікробіологічної точки зору досить хороша, але несмачна і містить хлор-похідні речовини», - пояснює фахівець в області очищення води, професор КПІ кафедри водоочищення Тетяна Мітченко.

За її словами, Держпродпотребслужба встановила м'які вимоги до питної води, щоб водопровідна вода відповідала цим вимогам. Крім того, дослідження якості води не враховують знос труб, які можуть механічно забруднювати воду. Отже, водопровідна вода потребує додаткової очистки.

 Яку воду вибрати: плюси, мінуси, бюджет

Вартість бутля (18,9 л) мінеральної води «Моршинська» - 150 грн без вартості тари. Той же об'єм води в «вотершопе» або автоматі коштує 30 грн. Ціна домашньої системи фільтрації води - 3 тис. грн. 

Разом з тим Бамбура запевняє, що порівнювати бутильовану воду з тієї, що продають на розлив, не слід. На її думку, споживач, який набуває очищену воду в «вотершопах» або автоматах, платить тільки за її очищення, однак не отримує гарантій, що воду не зіпсує, наприклад, брудна пляшка.

У Ecosoft радять використовувати пластикові місткості для набору води з автоматів і «вотершопов» не більше ста разів. Це приблизно рік використання. Через рік після виробництва полімерна пляшка починає псуватися.

Щоб розв'язати це питання, компанія розробляє бутлі з екологічно чистого тритана. Такі пляшки можна використовувати багато років, проте вони дорогі.

Мітченко зазначає, що при виборі води слід враховувати наявність проблем з нирками. Якщо така проблема є, то краще вибирати просто очищену воду.

Ще один варіант - домашній фільтр, який монтується в трубу і виводиться окремим краном. Це хороший варіант, якщо для споживача важлива екологічна складова, адже 30% забруднення пластиком - це полімерні пляшки.

Якщо у вас є ще пара хвилин, почитайте аналітичний матеріал про ринок столової та мінеральної води в Україні

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами