Вітчизняні заробітчани стали справжнім порятунком для української фінансової системи. Ось уже четвертий рік поспіль вони нарощують потік заробленої своєю працею валюти на батьківщину. За оцінкою Нацбанку, в 2015 році співвітчизниками, які працюють за кордоном, було передано своїм сім'ям в Україні $ 7 млрд, в 2016-м - $ 7,5 млрд, в 2017-м - $ 9,3 млрд. За прогнозами того ж НБУ, в поточному році надходження від закордонних працівників складуть вже $ 11,6 млрд, а в наступному - $ 12,2 млрд. Це в кілька разів більше розмірів прямих іноземних інвестицій, яких в минулому році набралося тільки $ 2,2 млрд. Таким чином, з урахуванням від'ємного сальдо торгівлі товарами, заробітчани стали одним із стовпів, на яких тримається відносна стабільність гри вни.
При оцінці сум переказів з-за кордону фахівці Нацбанку користуються непрямими методами, так як більша частина грошей надходить в країну минаючи банківську систему, тобто перевозиться в готівковому вигляді. Тому насправді суми можуть бути набагато більшими.
Наприклад, тільки в Польщі, за даними директора провідного українського рекрутингового агентства Work Garant Тетяни Бугакова, працюють близько двох мільйонів українців. Нехай навіть більшість з них знаходяться на тимчасових роботах по шість місяців на рік. Таким чином отримаємо мільйон постійно трудящих в Польщі українців. Тепер можна застосувати оціночний метод і порахувати приблизний потік валюти від них. Якщо в середньому один заробітчанин буде передавати сім'ї в Україні 500 доларів на місяць, то всі разом вони переправлять на батьківщину $ 6 млрд. І це тільки з Польщі. А якщо взяти всіх трудових мігрантів з України, а про їх значну кількість ми раніше вже писали, і застосувати той же метод, то отримаємо суму в приблизно в п'ять разів більшу.
Здавалося б, від трудової міграції суцільні вигоди: валюта ллється рікою і для її отримання не потрібно виконувати умови МВФ і інших міжнародних організацій; вирішується питання безробіття, бо «зайві люди» відправляються за кордон. І деякі країни світу досить довго існують в подібному режимі. Наприклад, Таджикистан отримує від своїх закордонних працівників суму, що становить 50% ВВП, Киргизстан - 30% ВВП. Але ці країни навряд чи можуть бути відповідним прикладом для наслідування для нашої держави.
Насправді мінусів у масової трудової міграції набагато більше, ніж плюсів. Адже з економіки вимиваються найцінніший її ресурс - люди. Про значення достатньої кількості робочих рук не з чуток знає та ж сусідня Польща. Вона на собі відчула дефіцит працівників-поляків, які вирушили після входження в ЄС на заробітки в багатші країни Союзу. І якби не потік українців, не бачити б Польщі теперішніх темпів розвитку економіки. Не випадково політика польського уряду сьогодні спрямована на сприяння осідання в країні наших співвітчизників, які мають потрібними спеціальностями. І процес потихеньку йде. Уже в минулому році українці стали найбільш активними покупцями польської нерухомості серед іноземців, а значить в нашій країні залишається все менше кваліфікованих фахівців.
Але проблеми пов'язані не тільки з майбутнім, а й з теперішнім часом. Адже заробітчани не платять в Україні податки і збори. В результаті страждає фінансування державних програм, збільшується дефіцит пенсійного фонду. Та й самі мігранти позбавляються права на трудову пенсію на батьківщині, що через якийсь час хоч і полегшить пенсійне тягар, але погіршить соціальну обстановку в країні.
Таким чином, трудову міграцію слід розглядати не як панацею від економічних проблем, а лише як засіб, що дає тимчасове полегшення. І якщо не вжити термінових заходів з економічного оздоровлення, суспільний організм України може занадто виснажитися і стати нездатним до швидкого розвитку.