Чому нові вагони не доїхали до «Укрзалізниці» - коментар Олександра Ткачова, начальника відділу інвестиційного аналізу Pro-Consulting для UAprom
1816

Чому нові вагони не доїхали до «Укрзалізниці» - коментар Олександра Ткачова, начальника відділу інвестиційного аналізу Pro-Consulting для UAprom

Знос рухомого складу «Укрзалізниці» - тема не нова і вже давно набила оскому всім учасникам ринку, але 2017 рік обіцяв стати переломним в історії українських залізниць. Адже, польський топ-менеджмент на чолі з уже колишнім головою правління УЗ Войцехом Балчуном анонсував найбільшу закупівлю вантажних вагонів за всю історію країни - 9 тис. піввагонів.

За даними на 2016 рік, інвентарний парк «Укрзалізниці» становив 106 тис. вагонів, тоді як у 2000 році цей показник був на рівні 185 тис. одиниць. При цьому тенденція зі скороченням експлуатаційного парку ще сумно - 71 тис. шт. Більш того, на 1 вересня 2016 року в робочому стані знаходилося всього 66 тис. вагонів, що є найгіршим показником в історії України.

За різними даними, знос рухомого складу компанії становить від 80 до 95%. Тому в ситуації, що склалася її плани з оновлення вагонного парку виглядали не якимось історичною подією, а життєвою необхідністю.

ЄБРР нам допоможе

Великі надії польський менеджмент УЗ покладав на залучення коштів Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) для закупівлі піввагонів. Потрібно зауважити, що даний проект не новий, і в різний час компанія декларувала різні цифри по кількості придбаних одиниць рухомого складу. Наприклад, в жовтні 2016 року член правління УЗ Іренеуш Василевський заявив, що банк профінансує закупівлю 3,6 тис. вантажних вагонів, але вже в 2017-му планка піднялася до майже 6 тис. вагонів.

Як повідомили UAprom в прес-службі «Укрзалізниці», в даний час запланована покупка 7 тис. вантажних піввагонів (люкових і глуходонних). Більш того, в компанії відзначили, що вже почалася підготовка документації між УЗ і ЄБРР для проведення тендеру з придбання нового рухомого складу в рамках кредитної угоди на суму $ 150 млн.

«Закупівля буде відбуватися за принципами і правилами ЄБРР, початок тендеру заплановано на вересень, передбачений термін поставки - 12 місяців з моменту підписання договорів на виробництво та поставку вагонів», - відзначили в ПАТ.

Однак, якщо УЗ вже призначила проведення тендера на вересень, то в ЄБРР кажуть, що проект ще навіть не підписаний. За словами старшого радника з зовнішніх зв'язків банку Антона Усова, він ще не затверджений радою директорів.

«Для початку проект між ЄБРР і УЗ повинен пройти рада директорів, який відбудеться 18 жовтня поточного року. Далі цей проект потрібно підписати », - сказав він, додавши, що і українська сторона, і банк будуть намагатися підписати його якомога швидше.

Крім того, як зазначив А.Усов, слід враховувати один момент. «Дуже важливо, з яким статусом буде проект: суверенний (під держгарантії) або не суверенними (без них). Держгарантія означає, що проект після схвалення ради директорів і підписання повинен ще пройти через парламент », - зазначив старший радник із зовнішніх зв'язків ЄБРР.

А вже після цього почнеться закупівля вагонів за правилами банку. «Це відкритий міжнародний тендер, який, з мого досвіду, триває близько 12 місяців», - уточнив він.

Разом з тим залишається плутанина з цінами. За словами начальника відділу аналізу ринків Аналітичного департаменту компанії Pro-Consulting Олександра Ткачова, на тендерах, успішно завершених восени 2016 року, вартість одного піввагона становила 978 тис. грн. «Але навесні цього року виробники, зокрема, Крюківський ВСЗ, говорили про реальну ціну в 1,04 млн. Ггн. Таким чином, при збереженні цінової динаміки можна говорити про покупку тільки 3,5 тис. піввагонів за кошти ЄБРР », - зазначив експерт.

Власними силами

Не менш амбітними були плани поляків розгорнути масштабне вагонобудування на трьох заводах-філіях УЗ - Дарницькому, Стрийському та Панютинському. У квітні І.Васілевскі озвучував цифру в 3 тис. піввагонів, які було заплановано побудувати в 2017 році на власних потужностях.

В даному випадку за 8 місяців план вдалося виконати на третину. Так, за даними прес-служби УЗ, з початку року компанія побудувала на своїх підприємствах вже 1014 нових одиниць рухомого складу. Мабуть, даний факт дозволив новому тимчасовому менеджменту «Укрзалізниці» на чолі з Євгеном Кравцовим висловлювати впевненість в побудові 3 тис. піввагонів до кінця року.

Втім, експерти сумніваються в тому, що ці цифри реальні. «Повне виконання плану малоймовірно. Навіть при повному завантаженні потужностей трьох заводів УЗ побудувати більше 2 тис. вагонів за 5 місяців проблематично. Тим більше що вже повідомлялося про неможливість виконання програми на 100% через перебої з постачанням матеріалів і запчастин через тендерні торги », - вважає О.Ткачов.

Проте, за його словами, з огляду на активізацію випуску вагонів в травні-липні, можна очікувати, що до кінця року буде побудовано ще близько 1,5 тис. вагонів. «Головними факторами тут виступають збереження обсягів фінансування та своєчасні закупівлі матеріалів», - уточнив він.

У самій же «Укрзалізниці» вирішили перестрахуватися і, незважаючи на раніше декларовані плани і заяви Е.Кравцовой, повідомили, що до кінця поточного заплановано побудувати «більше 2 тис. вагонів».

Джерело: UAprom.info
дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами