Ціни на нафту різко знизилися на початку березня через істотне скорочення попиту по всьому світу, причиною стало поширення пандемії коронавірусу, а також розвалу угоди ОПЕК+ – учасники організації не домовилися про продовження угоди по скороченню видобутку нафти, і не змогли домовитися про зміну його параметрів. Підсумки таких дій привели до того, що нафтові котирування обвалилися більш ніж в два рази і продовжують ставити історичні антирекорди.
В ситуації що склалася, країни ОПЕК+ уклали нову угоду, за якою видобуток нафти в травні і червні буде скорочена на 9,7 мільйона барелів на добу, у другому півріччі – на 7,7 мільйона, а в 2021 році і аж до кінця квітня 2022-го – на 5,8 мільйона. У 2019 році середньодобовий світовий видобуток нафти склав 80,6 млн барелів на добу.
Що стосується більш розгорнутих причин зниження споживання нафти в 2020 році, то вони були представлені в квітневій доповіді ОПЕК. Згідно з документом, в 2020 році прогнозуються рекордні показники падіння попиту на нафту. Приблизно на 6,9 млн б/д (барелів на день) за підсумками року. При цьому глибина падіння в найближчі три місяці складе 12 млн б/д.
Також пропонуємо почитати статтю про наслідки COVID-19 для ключових галузей економіки України
Ще більш песимістичні прогнози представило Міжнародне енергетичне агентство. Тут очікують падіння середньорічного попиту на нафту в 2020 на 9,3 млн б/д., в квітні – на 29 млн б/д.
З огляду на темпи поширення епідемії, ризики подальшого зниження попиту на енергоносії залишаються значними.
У міру надходження нових даних з епідеміологічного фронту відповідні прогнозні оцінки також будуть коригуватися
Квітень 2020 року запам'ятається і ще однією історичною подією – напередодні закінчення терміну травневих ф'ючерсних контрактів вартість північноамериканської нафти марки WTI перейшла в зону від'ємних значень.
Так, ціна травневих ф'ючерсів на нафту WTI впала майже на 300%, опустившись до $ 37,63 за барель. Настільки різке падіння відбилося і на червневих ф'ючерсах Brent, які деякий час торгувалися нижче $ 16 за барель.
Можливо, вам буде цікаво почитати про прибуткові ринки України, які стабільно нарощують оберти в період карантину
В даний час нафтовий ринок вже почав відновлюватися. Вартість північноморської нафтової суміші марки Brent виросла до $ 22,24 за барель. Однак такий обвал став прецедентом, здатним вплинути на подальше ціноутворення на енергетичних ринках. А вони вступили в період безпрецедентної турбулентності.
Варто відзначити, що учасники ОПЕК+ дійшли згоди, по якій ринок енергоресурсів буде контролюватися до квітня 2022 року.
Позитивним підсумком ув'язнення нової угоди ОПЕК+ є уповільнення темпів заповнення нафтосховищ. Однак навіть у разі дотримання пунктів усіма учасниками угоди нафтосховища будуть повністю заповнені в найближчі місяці. Профіцит запасів вже призводить до негативного тиску на ринки. Прикладом служить інцидент з негативним котируванням WTI.
Бізнес на сонячних батареях - читати матеріал
Уникнути падіння нафтової індустрії можна при позитивній динаміці зняття карантинних обмежень, а також в разі відновлення економічної активності в епіцентрах епідемії Коронавірусної інфекції – в США і Європі.
Вплив на економіку України:
Україна є важливою транзитною країною для поставок нафти і природного газу з Росії в країни Європи.
Згідно статистичного огляду BP World Energy 2019, природний газ і вугілля становили найбільшу частку споживання первинної енергії в Україні в 2018 році на рівні 62,49%. Тільки відносно невелика частина загального енергоспоживання країни припадає на нафту та інші рідкі види палива (11,4%). Загальне споживання первинних енергоресурсів в Україні в 2018 році склало 84 млн тон в нафтовому еквіваленті.
Можливо вам буде корисний матеріал про ринок газового конденсату в Україні
Як і у випадку з природним газом, Україна служить транзитною країною для експорту російської нафти. Південна ділянка нафтопроводу Дружба потужністю 400 тис барелів на добу транспортує російську сиру нафту через Україну, щоб поставляти більшу частину нафти, споживаної Словаччиною, Угорщиною, Чехією та Боснією.
За підсумками 2018 року, середньорічний рівень споживання нафти в Україні склав 200 тис. б/д (барелів на добу). У 2019 року в Україні обсяг споживання нафтопродуктів виріс до 10,86 млн тонн, що еквівалентно 218 тис. б/д (відповідно до даних "Консалтингової групи А-95"). Таким чином, всього за рік обсяг споживання збільшився на 9%.
Якщо ваше підприємство зіткнулося з кризою через невизначеність ринкових умов, вам необхідно провести аналіз ринку
За роки незалежності Україна втратила значну частину нафтопереробної галузі. Порівняно із Білорусією, яка не видобуває нафту (Україна видобула 1,6 млн тон в 2019 році), Україна значну частину перероблених нафтопродуктів імпортує. Білорусія, зберігши свою нафтопереробну галузь, забезпечується власними нафтопродуктами, а також експортує нафтопродукти в треті країни, в Україну зокрема.
Україна імпортує переважно продукти нафтопереробки, тому події на біржі, коли ціни на нафту впали до негативних значень, не змогли значно вплинути на розвиток внутрішнього ринку.
В Україні не купують нафту, що здешевіла, внаслідок того, що значна частка нафти видобувається всередині країни. Принаймні, в обсягах, які могли б відбитися на ринку. Ми імпортуємо готові продукти нафтопереробки. Справа в тому, що з п'яти нафтопереробних заводів в Україні залишилося тільки півтора. Велика частина НПЗ була приватизована – не оптимізована, внаслідок чого галузь занепала. Адже щоб бути конкурентоспроможними, треба було інвестувати в реконструкцію і модернізацію, а приватним власникам було простіше корумпувати уряд і продовжувати дію стандартів минулого століття. Якийсь час вони трималися. З них вичавили все можливе і викинули.
Готові дослідження ринків паливно-енергетичного комплексу (ПЕК) та альтернативної енергетики доступні у відповідному розділі каталогу готових проектів
На даний момент, на території України функціонує 89 операторів, які займаються переробкою нафти і газового конденсату (в якості основного виду діяльності). Однак, точна інформація щодо їх потужностей, і навіть - номенклатури продукції, відсутня.
Невеликі НПЗ виступають в ролі великих споживачів нафти. Робота таких міні-НПЗ обумовлена тим, що на сьогодні близько 1,5 тис. АЗС у Україні функціонують нелегально. Ці оператори реалізують приблизно 40 тис. т нафтопродуктів на місяць.
Одним з великих гравців, що представлені на ринку України, є Кременчуцький НПЗ, який приватизувала група "Приват", і Шебелинський газопереробний завод, який належить "Укргазвидобуванню". Кременчуцький НПЗ фактично переробляє 170-180 тис тонн нафти. Дана продукція переважно видобувається в Україні і цього обсягу фактично достатньо для забезпечення власної мережі з 1600 заправок.
27 квітня перший заступник прем'єр-міністра Білорусі повідомив, що білоруси скористалися тим, що сталося падінням на біржу і заповнили сховища подешевшала нафтою. Тепер НПЗ країни завантажені майже на 100%.
За даними «Консалтингової групи А-95», в 2019 році в Україні спожили 10,86 млн т нафтопродуктів. Імпорт нафтопродуктів в 2019 році склав 8,43 млн т.
Частка Шебелинського газопереробного заводу (ГПЗ, Укргазвидобування) в структурі ринку споживання нафтопродуктів в Україні складає 3,8%: 149 тис. Тонн бензину (виробництво зросло на 13%), 88 тис. Тонн дизельного палива (3,5%) і 176 тис . тонн скрапленого газу (6,8%).
У нас на сайті доступний до покупки готовий проект: аналіз ринку електроенергетики України. 2020 рік
За даними «Консалтингової групи А-95», Кременчуцький НПЗ (ПАТ «Укртатнафта») справив 751,8 тис. Тонн бензину (виробництво зросло на 8,5%), 725 тис. тонн дизельного палива (11%) і 108,3 тис. тонн скрапленого газу (17%). Його частка на українському ринку поставок нафтопродуктів склала близько 15%.
Таким чином, сумарна частка нафтопродуктів, вироблених на підприємствах, в яких Нафтогаз є співвласником, становить менше 20% від сукупного обсягу споживання в Україні. Відповідно попит на сиру нафту в Україні знаходиться на низькому рівні, в зв'язку з чим найбільш перспективним напрямком є здача сховищ в оренду.
Можливості нафтосховищ.
За даними «Нафтогазу» Загальна протяжність магістральних нафтопроводів в Україні складає 4,7 тисячі кілометрів. Сегмент також включає зберігання нафти, представлений системою з 11 нафтових сховищ загальною потужністю 1,1 мільйона тон нафти.
Найбільший резервуар знаходиться в морському терміналі "Південний" ємністю – 200 тис тон нафти. Решта нафтосховища розташовані на нефункціонуючих НПЗ (Одеський, Херсонський, Дрогобицький і т.д.)
У розпорядженні Держрезерву присутні 5 державних нафтобаз в Чернігівській, Житомирській, Хмельницькій, Харківській і Запорізькій областях, де в цілому можна зберігати 1 мільйон тон наливних вантажів:
Комбінат «Рекорд»
Потужності: Резервуарний парк являє собою 54 резервуара РВС-5000 із загальним обсягом зберігання більше 249 000 м³ одночасно. РВС-5000 – це сталевий, циліндричний, вертикальний резервуар ємністю 5000 м³. Прийом нафтопродуктів проводиться з залізничних цистерн (32 цистерни 4-х осьові або 16 цистерн 8-ми осьові) через зливо-наливні естакади по 4:00 50 хвилин з моменту подачі вагонів. Відвантаження здійснюється в залізничні цистерни та автоцистерни.
В експлуатації комбінату «Планета» є резервуарний парк загальною ємністю понад 150 тис тон.
Комбінат «Зірка» має в своєму розпорядженні резервуари місткістю – 104 тис.м3
Комбінат Айстра і Планета не опублікували точні дані по резервуарному парку. Варто відзначити, що можливості зберігання палива на комбінаті «Планета» обмежені внаслідок його розташування поблизу зони проведення АТО.
За даними звітності потужності комбінатів використовуються менше, ніж на 10%. Таким чином потужності Держрезерву і Нафтогазу можуть запропонувати нафтові хаби загальною місткістю близько 2 млн тонн – це еквівалент приблизно 4-х завантажених супертанкерів «Knock Nevis» місткістю 564,7 тис тонн.
Для порівняння, нижче представлені потужності деяких країн експортерів і споживачів нафти.
В Україні зниження ВВП за прогнозами МВФ в 2020 році складе 7,7%. Падіння ВВП обумовлено, в першу чергу, зниженням активності в сфері послуг (роздрібна торгівля, культурні заклади та ін.). У зв'язку з пандемією коронавирусу очікується скорочення споживання за рахунок громадського транспорту, і часткова компенсація з боку поштових перевезень, а також доставки.
Ви можете ознайомитися з оглядами інших ринків в розділі «Аналітика і бізнес-ідеї»
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: