Аналіз ринку залізничної техніки України в умовах повномасштабної війни
241

Аналіз ринку залізничної техніки України в умовах повномасштабної війни

Замовник: 

Компанія Pro-Consulting реалізувала цей проєкт на замовлення Офісу з розвитку підприємництва та експорту, національного проєкту Дія.Бізнес за підтримки програми міжнародної співпраці «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», яку спільно фінансує ЄС та уряд Німеччини і реалізує німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. GIZ Ukraine.

Дата проведення:
2023-2024

Географічне охоплення:

Україна

Період дослідження:

2019-2023

Контекст дослідження

Залізничний транспорт завжди відігравав визначальну роль у транспортному секторі України, до повномасштабної війни його частка в загальному обсязі вантажних перевезень становила 63,1%.

В лютому 2022 р. важливість залізничного транспорту лише посилилася. Саме залізницею здійснювались перевезення вантажів для потреб ЗСУ, більшість контрольованих евакуаційних рейсів, релокація підприємств та експортні поставки.

Галузь зазнала значного впливу війни - станом на квітень 2024 р. прямі збитки залізничної інфраструктури України оцінюються у $4,3 млрд. Робочий парк вантажних вагонів на мережі Укрзалізниці з лютого 2022 по листопад 2023 року скоротився зі 128 тисяч  до 108 тисяч вагонів, 126 вокзалів та станцій  пошкоджено або зруйновано.

Ми провели дослідження ринку залізничної техніки в Україні, щоб вивчити основні тенденції, виклики та перспективи, оцінити вплив повномасштабної війни та визначити експортний потенціал українських виробників.

Методологія та джерела:

Дослідження ринку залізничної техніки України під час повномасштабної війни передбачало два модулі:

  • Кабінетне дослідження: аналіз статистики ринку, фінансової звітності компаній, баз зовнішньоекономічної діяльності; побудова динамічних рядів та прогнозів; дослідження показників основних операторів ринку та їхніх часток;
  • Якісне опитування – проведення 12 глибинних інтерв’ю з експертами залізничного машинобудування: керівниками та власниками компаній-провідних виробників техніки в Україні; дистрибуторів та компаній, що надають послуги у галузі.

У межах першого модуля ми аналізували дані Державної служби статистики України, Державної митної служби, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, бази даних Комтрейд ООН (Comtrade) та інших відкритих джерел.

Ринок залізничної техніки аналізувався за основними її видами, а саме: локомотиви, самохідні вагони, засоби транспортні для технічного обслуговування й ремонту колій, вагони пасажирські та спеціалізовані несамохідні, вагони вантажні, контейнери, запчастини для залізничної техніки.  Зокрема, проаналізували ТОП-10 операторів ринку (виробників та імпортерів) по кожному виду техніки, імпортно-експортні операції в галузі за період 2019-6 міс. 2023 рр. 

Слід зазначити, що під час кабінетного дослідження відкритих даних і офіційної статистики ми стикнулися з тим, що частина інформації є закритою до завершення воєнного стану, то ж окремі показники були оцінені за багатофакторною моделлю.

Результати:

У межах проведеного дослідження ми проаналізували основних гравців на ринку залізничної техніки України, дослідили основні проблеми та виклики, визначили тенденції та перспективи розвитку ринку.

Дослідження продемонструвало потенціал для розвитку виробництва в галузі вантажних вагонів, контейнерів та запчастини. Виробництво в цих сегментах добре розвинене в Україні, є потенціал для покриття як внутрішнього попиту, так і для виходу на закордонні ринки.

Натомість галузь виробництва локомотивів, що була слабо розвинена і раніше, зазнала значних втрат виробничих потужностей ще в 2014 році через окупацію Луганської області, де знаходилось основне виробництво - Луганський тепловозобудівний завод. В цій галузі розвиток можливий лише при високому рівні державної та міжнародної підтримки, оскільки для відновлення виробництва, навіть на базі інших підприємств, необхідні значні інвестиції.

Експерти та учасники нашого дослідження вважають першочерговою задачею для розвитку ринку модернізацію наявних виробництв. На їх думку, підтримка держави необхідна для всіх підприємств, навіть лідерів ринку, особливо в питаннях виходу на нові експортні напрями.

На основі даних нашого дослідження та рекомендацій від експертів можна розробити ефективні стратегії для розвитку підприємств з виробництва залізничної техніки, просування продукції на внутрішньому ринку та виходу на експортний напрямок.

Повна версія дослідження – завантажити файл

Презентація дослідження – завантажити файл

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами