Збільшення тарифу на енергію підштовхує інтерес бізнесу до власних СЕС - дані по ринку від Pro-Consulting. УКРАЇНСЬКА ЕНЕРГЕТИКА
1913

Збільшення тарифу на енергію підштовхує інтерес бізнесу до власних СЕС - дані по ринку від Pro-Consulting. УКРАЇНСЬКА ЕНЕРГЕТИКА

Українські підприємці цікавляться системами власної генерації, стверджують постачальники та інсталятори обладнання. Встановлювати СЕС виробників мотивує зростання тарифу на е/е та безпека постачання.

Територіальне розташування України сприяє розвитку проєктів сонячної енергетики, констатують фахівці. Наприклад, показники української інсоляції значно вище, ніж у Німеччині – провідній країні ЄС з виробництва фотоелектричної енергії.

Вас можуть зацікавити готові звіти по ринках від Pro-Consulting:

Будь-який звіт по ринку буде актуалізований за вашим запитом. Типова структура дослідження ринку – за цим посиланням.

Втім, проблеми з розрахунками за електроенергію та військові дії рф значно знизили потік інвестицій у «зелену» генерацію. Так, за даними Energy Map, у 2022 році інвестиції у відновлювану енергетику знизились до 258 з 982 млн євро, тобто майже вчетверо порівняно із 2021 роком.

При цьому компанії-інсталятори відмічають зацікавленість до встановлення власних СЕС на підприємствах різних галузей промисловості. До війни цей напрям виробники вважали досить перспективним, наразі інтерес до нього відновлюється, але вже не стільки для заробітку на «зеленому» тарифі, а для покриття власного споживання.

Про основну мотивацію встановлення СЕС на виробництвах переробної промисловості, режим роботи обладнання, економіку власної сонячної генерації та подальші тенденції «Українська енергетика» розпитала представників підприємств та компаній-інсталяторів.

Енергія для власного виробництва

Зростання цього сегменту ринку відновлюваної енергетики  фахівці Міжнародної фінансової корпорації (IFC) пояснюють тим, що СЕС є популярним засобом економії витрат виробництва на електроенергію.

Найбільш поширеними рішеннями проєктів СЕС для бізнесу спеціалісти називають:

  • виробництво електроенергії та її продаж у мережу за «зеленим» тарифом;
  • виробництво енергії для власного споживання;
  • комбінований режим роботи СЕС.

Як домогосподарства, так і промислові підприємства можуть заробляти на сонячній енергії, збуваючи її у мережу. Але оскільки з оформленням «зеленого» тарифу на продаж такої електроенергії часто виникають проблеми, популярною стає установка СЕС під власне споживання без мети заробітку, але з метою скорочення витрат, відзначають аналітики компанії Pro-Consulting.

Втім, наразі інвестиційна привабливість встановлення СЕС на виробництвах для роботи за «зеленим» тарифом знаходиться під питанням не тільки внаслідок процедур оформлення. Фахівці пояснюють це також зниженням ставки тарифу та практикою затримки платежів за вироблену енергію з боку держави. Так, у 2022 році рівень сплати «зеленого» тарифу виробникам з ВДЕ становив лише 54%, зазначили у Європейсько-українському енергетичному агентстві.

При цьому підприємці оцінюють перевагу встановлення СЕС для власного споживання, як можливість замінити частину електроенергії з мережі електроенергією власної генерації. Також на виробництвах продумують варіанти переходу на резервний чи автономний режим роботи СЕС на випадок, коли немає доступу до електричних мереж.

За оцінками фахівців IFC, сонячні електростанції для власного споживання можуть бути затребувані у різних сегментах малого, середнього та великого бізнесу: на підприємствах переробки, харчової промисловості, складах та логістичних центрах, офісних центрах та агросекторі.

Встановлення СЕС для власного споживання доцільне для підприємств, які мають вільні площі для розміщення сонячних панелей, зі стабільним споживанням електроенергії у денний час впродовж всього тижня.

Щоб проаналізувати запити підприємств, які вирішили встановити СЕС для власного споживання, «Українська енергетика» звернулась до замовників таких проєктів та компаній-інсталяторів з різних регіонів України.

Головний запит: економія коштів на електроенергію

Компанія Rayton на ринку всього три роки. За цей час вона стала лідером за кількістю встановлених СЕС для власного споживання підприємствами України, розповіли виданню співвласники Rayton Дем'ян Крутченко та Ольга Лесько. У доробку компанії вже понад 700 підприємств, які перейшли на енергію сонця: від потужних промислових виробників до маленьких АЗС, свиноферм тощо.

У планах компанії – створення на виробництвах по всій країні сонячних станцій, укомплектованих якісним обладнанням міжнародних брендів.  Команда впевнена у правильності обраного напрямку, бо попит на послуги компанії зріс вп'ятеро у порівнянні з масштабами реалізованих проєктів три роки тому. Сьогоднішня спеціалізація: проєктування та встановлення тільки мережевих СЕС.

«Головний запит, з яким до нас звертаються: економія коштів завдяки виробництву власної енергії. Наприклад, за три роки підприємство віддало б ту ж суму, скільки коштує СЕС, просто за електроенергію і нічого б по завершенню не залишилось. Натомість, компанія інвестує ці гроші в сонячну електростанцію, і після повернення інвестицій, вони мають СЕС на даху, яка буде працювати ще близько 30 років», – зазначила Ольга Лесько.

Мотивуючими факторами для себе підприємства-замовники також називають перехід до енергонезалежності підприємства та дотримання європейських екологічних стандартів.

Економічні показники проєктів встановлення СЕС на підприємстві залежать від рівня тарифу на електроенергію. Зазвичай окупність становить біля трьох років. Винятком є окремі виробництва, де досить дешева електроенергія. Тоді окупність може бути чотири-п'ять років, уточнили у компанії.

Серед цікавих кейсів, Rayton, як приклад, наводить найбільшу мережеву СЕС в Україні на заводі Tascom. Підприємство виробляє агроволокна (спанбонд), пластикові контейнери для харчових продуктів, обкладинки для зошитів, книг, посібників та документів.

Потужність електростанції по панелях становить 531 кВт, по інверторах – 460 кВт. За інформацією компанії, поточний тариф на підприємстві становить 3,2 грн/кВт-год (з урахуванням ПДВ). Станція ж забезпечує себе власною електроенергією вп’ятеро дешевше – 0,62 грн (з ПДВ).

Таким чином власники розраховують повернути витрати у найкоротші терміни.

«За показниками літньої денної генерації, на день підприємство отримує 2,3 МВт. Денний показник сонячного заміщення – 40%. Це дозволить досягти хорошого терміну окупності – трохи менше, ніж 4,5 роки. Запрацювала станція у 2021 році, тобто вже до 2025 року власник поверне всі інвестовані кошти», – прогнозує  Дем'ян Крутченко.

Для ТОВ «Київгума», яке є лідером на ринку гумових виробів, розробка проєкту розпочалась з вивчення специфіки виробництва. Аналіз графіків погодинного споживання енергії на підприємстві дозволив розрахувати оптимальну потужність СЕС та вибрати необхідні комплектуючі для станції.

Загальну роботу СЕС потужністю 448 кВт, забезпечує 815 фотоелектричних модулів двох типів та шість інверторів потужністю від 30 до 100 кВт. Прогнозована річна генерація даної станції 446 тис. кВт-год, місячна економія – 500 тис. грн. Окупність – менше чотирьох років.

Як уточнили спеціалісти, обмеження перетоків у мережу та моніторинг роботи СЕС виконується за допомогою трансформаторів струму, лічильника та «розумного» регістратора Smart Logger. Завдяки обладнанню можна спостерігати за енергоспоживанням підприємства та генерацією СЕС у режимі реального часу з будь-якої точки земної кулі.

Моніторинг дозволяє вести статистику роботи електростанції на всьому проміжку її роботи, відстежувати аварійні ситуації та порахувати реальну економію на енергоресурсах, зазначили у компанії.

«Коли були масові відключення електроенергії через російські обстріли, підприємство не зупинило роботу. Щоб пережити зиму, ми інвестували 500 тис. євро у промислові генератори. Але, розуміючи, що електроенергія невпинно буде дорожчати, маючи потужну дахову площу, ми з командою вирішили інвестувати у СЕС для власного споживання. За весь час експлуатації СЕС не виникало жодних проблем, все обладнання працює в автоматичному режимі, додаткових затрат часу не потрібно», – аргументував рішення про встановлення СЕС на підприємстві Андрій Острогруд, керівник ТОВ «Київгума».

Запити на автономні та гібридні СЕС зросли на 20%

Останнім часом все більше власників бізнесу та підприємств цікавляться можливістю встановлення мережевих сонячних станцій для власних потреб, поділилась з «Українською енергетикою» своїми спостереженнями Дар'я Пімшина, директорка компанії Reneco, що реалізує проєкти з використанням ВДЕ та енергоощадних технологій.

Вона пояснила, що мережеві станції мають багато переваг: вартість електроенергії від мережевої сонячної станції значно нижча, ніж тарифи на електроенергію для юридичних осіб, що визначає швидкий термін окупності такої інвестиції.

«Такими СЕС цікавляться різні бізнеси: від підприємств з невеликими обсягами, яким буде достатньо станції потужністю 30-50 кВт, до підприємств з потребою потужності до 1 МВт», – зазначила фахівчиня.

При цьому Дар’я Пімшина додала, що значна частина підприємців розглядає варіанти встановлення на своїх виробництвах автономних та гібридних сонячних станцій. І хоча вартість таких станцій значно більше, ніж мережевих, запити на ці СЕС зросли, приблизно, на 20%.

«Втім, причини такого інтересу лежать на поверхні: це обстріли енергоінфраструктури з боку російськой федерації восени і взимку та можливі «блекаути», як наслідок. А також відчутне зростання тарифу на електроенергію для бізнесу», – пояснила директорка Reneco.

Вона відзначила цікаві тенденції на ринку встановлення СЕС на підприємствах: щоб розподілити фінансове навантаження деякі виробники будують сонячну станцію у декілька етапів.

Деякі компанії, які побудували мережеву сонячну станцію раніше, зробили модернізацію таких СЕС у 2022-2023 роках. Для цього провели заміну мережевого інвертора на гібридний та встановили акумулятори.

«У залежності від потреб замовника, ринок пропонує різні рішення по реалізації завдання. Наприклад, якщо є потреба скоротити витрати на електроенергію, то це мережева сонячна станція. Необхідна потужність вираховується з профілю споживання, для отримання максимального ефекту від її інтеграції, – дилиться досвідом Дар’я Пімшина. – Наразі найбільший попит маємо на автономні та гібридні станції з накопичувачами, які можуть забезпечити бізнесу енергонезалежність, що є найважливішою нагальною потребою у наші часи».

В таких системах зазвичай використовують накопичувачі за технологією LiFePO4 (літій-залізо-фосфатні акумулятори). Це сучасні рішення, які мають великий термін експлуатації та можливість повного заряду за значно менший проміжок часу, ніж свинцево-кислотні накопичувачі за технологіями AGM (з абсорбуючим скловолоконним матеріалом) чи GEL (з гелевим електролітом).

Втім, якщо споживання дуже велике, це стає не таким привабливим рішенням з огляду на значно більші інвестиції, які потрібні для мережевих СЕС. Але, наприклад, для забезпечення безперебійної роботи офісу чи серверного обладнання – це ледь не єдиний вихід, відзначила фахівчиня.

Вартість та термін окупності залежать від потужності, типу та розташування сонячної електростанції, обраного обладнання та складності монтажу.

У Reneco поділились економічними розрахунками роботи мережевої сонячної станції, яку було встановлено на одному підприємстві в Одесі.

«При вартості електроенергії у 6 грн за кВт-г, ця мережева станція потужністю 100 кВт зможе зекономити за рік приблизно 19 тис. доларів США. Усереднена вартість електроенергії (LCOE) на 20 років становить приблизно 1,17 грн. При цьому термін окупності СЕС складе, орієнтовно, 3-3,5 роки», – надала приклад початкового розрарухунку керівниця компанії.

На думку фахівчині, сьогодні один з пріоритетів бізнесу – енергетична безпека, яка має забезпечити стабільний та безперебійний процес виробництва, як щодня за звичайних умов, так і у випадку надзвичайних обставин.

«Кожне підприємство має свої особливості, вимоги та побажання щодо забезпечення власної енергетичної безпеки. Тож потрібно роздивлятись кожний окремий випадок, аналізувати профіль споживання об’єкта та розробляти оптимальне рішення», – радить директорка енергокомпанії Дар’я Пімшина.

«Ніякі обстріли енергосистеми з боку агресора рф не можуть зламати нас. Тому будуймо наше майбутнє разом!», – резюмувала вона.

Отже основною мотивацією встановлення сонячних станцій на підприємствах замовники та виконавці називають економію коштів, завдяки виробництву власної енергії та забезпечення безперебійного процесу виробництва з дотриманням екологічних стандартів.

При цьому зі зростанням комерційних тарифів електроенергії для бізнесу, компанії-інсталятори відзначають зміщення фокуса замовників. Підприємці втрачають інтерес до угод з продажу енергії по «зеленому» тарифу, віддаючи перевагу фінансовим зискам від споживання електроенергії власної генерації.

Джерело: УКРАЇНСЬКА ЕНЕРГЕТИКА

Дата розміщення: 06.09.2023
дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами