Тара з гофрокартону - огляд ринку від Ельміри Гулуєвої, старшої аналітикині Pro-Consulting, для журналу
701

Тара з гофрокартону - огляд ринку від Ельміри Гулуєвої, старшої аналітикині Pro-Consulting, для журналу "Упаковка"

Тара з гофрокартону широко використовується в різних галузях промисловості. Вона забезпечує надійний захист продукції від механічних пошкоджень під час транспортування та зберігання, а її легкість дає змогу знизити витрати на перевезення. До того ж цей тип паковання легко переробляється, що робить його екологічно чистою альтернативою іншим видам упаковки.

Враховуючи тенденції до зменшення паковання, одна й та сама тара з гофрокартону може бути споживчою та транспортною одночасно. Основними галузями її застосування є ритейл, у тому числі електронна комерція, харчова, електронна промисловість тощо.

Загалом тара з гофрокартону є невід’ємною частиною сучасної логістики та зберігання продукції. Численні переваги роблять її однією з найпопулярніших у різних галузях промисловості та торгівлі.

Ситуація на ринку користувачів тари з гофрокартону

Український ринок паковання за радянських часів майже не розвивався, значно відстаючи від світового. Необхідність його розвитку з’явилася з впровадженням ринкових відносин і, як наслідок, виникненням потреби у виробників зробити свій товар унікальним і таким, що буде легко запам’ятовуватися візуально. Активний розвиток вітчизняного ринку паковання припадає на початок XXI ст.

Значним стимулом для розвитку ринку тари з гофрокартону стало швидке зростання сектора електронної комерції, де світовими лідерами є Китай, США та країни ЄС. В Україні до початку 2024 р. обсяги онлайн-торгівлі стабільно росли. Додатковим стимулом для такого зростання стала пандемія COVID-19. Так, за даними компанії EVO, темп приросту в цьому секторі в 2020 р. становив 38 %, із зростанням ринку до $ 4 млрд. У 2022 р. експерти відзначали значне падіння, проте вже у 2023 р. обсяги онлайн-торгівлі відновилися до позначок 2019 р. та продовжили зростати.

Тара з гофрокартону широко використовується для продуктів харчування, виробництво яких в Україні протягом 2017–2021 рр. стабільно збільшувалося із середнім темпом приросту 11 % за рік. Але в наступні роки, після повномасштабного вторгнення росії в Україну, виробництво продуктів харчування падало щорічно на 9 %.

Окрім харчової промисловості транспортна тара з гофрокартону часто є необхідною для пакування косметичної продукції, товарів побутової хімії, канцелярських товарів, є незамінною для послуг доставки, у тому числі поштових. Саме цей сегмент ринку стрімко розвивався в останні роки, в першу чергу завдяки зростанню популярності онлайн-торгівлі. У 2023 р. ринок поштових послуг найшвидше, у порівнянні з іншими, почав відновлюватися, продемонструвавши збільшення кількості відправлень на 30–35 %. Наприклад, «Новій пошті» це дало змогу перевищити довоєнні показники. Так, за даними Forbes.ua, прибуток «Нової пошти» у 2023 р. у порівнянні з 2022 р. зріс майже вдвічі, а «Укрпошти» – на 13 %. Безумовно, таке зростання пов’язане з підвищеним попитом на пересилання речей при переїздах, волонтерської допомоги на фронт і в прифронтові регіони, а також послуг із перевезення техніки та обладнання при релокації бізнесів.

Стан ринку гофрокартону й тари з нього

Виробництво гофрокартону й тари з гофрокартону в Україні в довоєнний період мало позитивну динаміку, більшість підприємств проводили модернізацію виробництва та збільшували завантаження виробничих потужностей. Одним із головних каталізаторів на ринку було зростання обсягів онлайн-торгівлі та послуг доставки, які використовують тару з гофрокартону. Ринок споживчої тари з картону різноманітної форми й конструкції з повноколірним друком також поступово збільшувався за рахунок попиту з боку виробників напоїв і харчових продуктів.

У 2022 р. галузь виробництва гофрокартону в Україні зазнала значних змін через повномасштабне вторгнення росії. Скорочення виробництва в цій галузі сягнуло 30–32 %, що було зумовлено не лише загальними для всієї країни труднощами та викликами першого року війни, але й безпосереднім впливом на великі підприємства (рис. 2). Так, два потужних виробники – «Дунапак-Таврія» в Херсонській області та «Рубіжанський картонно-тарний комбінат» у Луганській – уже в перші місяці вторгнення опинилися в окупації. Втрата цих виробничих потужностей спричинила помітне скорочення пропозицій на ринку. Бойові дії та нестабільність загальної ситуації ускладнили роботу інших виробників, така само як перебої з постачанням сировини та електроенергії, зростання цін на пальне й логістику, загострення кадрового дефіциту.

 У 2023 р. виробництво почало відновлюватися та має тенденцію до подальшого зростання. За перші п’ять місяців 2024 р. обсяги виробництва зросли на 21 % у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. При збережені таких темпів зростання є перспектива, що обсяг виробництва тари з гофрокартону у 2024 р. досягне рівня 2021 р.

Лідерами у виробництві тари з гофрокартону у 2023 р. були «Київський картонно-паперовий комбінат», «Трипільський пакувальний комбінат» та «Понінківська картонно-пакувальна фабрика», сумарна частка яких перевищила 50 % (рис. 2). Наразі виробництво гофрокартону й тари з нього сконцентроване в Київській, Хмельницькій, Вінницький та Дніпропетровський областях.

Інновації та їх вплив на ринок тари з гофрокартону

Тара з гофрокартону перестала бути виключно практичним засобом для транспортування товарів. Вона перетворилася на інструмент інновацій і дизайну, що значно впливає на сучасний ринок. Сьогодні компанії активно впроваджують нові технології та дизайнерські рішення, які не тільки покращують функціональність упаковки, але й роблять її ефективним маркетинговим інструментом.

Однією з найпомітніших для споживача інновацій у сфері тари з гофрокартону стало використання нових технологій друку, які дозволяють створювати яскраві, детальні та привабливі зображення. За оцінками експертів українського ринку, зараз у країні відчутна гостра нестача обладнання для флексографічного друку, який дає змогу наносити складні повноколірні зображення. У цьому вітчизняна тара з гофрокартону програє імпортній.

Ще один напрям інновацій у сегменті тари з гофрокартону – нові функціональні можливості. Ці розробки спрямовані переважно на надання тарі додаткових функції, наприклад, у зручності користування. Це можуть бути інтегровані в тару ручки для зручного перенесення, вбудовані віконця для огляду продукції та спеціальні механізми для легкого відкривання тари. До функціональних інновацій також належать модульні види паковання, які дають можливість швидко й легко змінювати конфігурацію тари залежно від потреб. Такі інновації роблять тару зручнішою для кінцевого споживача, що позитивно впливає на рівень продажів та лояльність до бренду, проте ускладнюють і здорожчують процес виробництва.

Інновацією, яка потенційно матиме найбільший вплив на галузь, зараз вважають диджиталізацію. Це так званий «Інтернет упаковки» (IoP) – технологія, що передбачає підключення пакувальної продукції до Інтернету, яке експерти називають дуже важливим етапом у розвитку упаковки. Це створює можливість для взаємодії між упаковкою й продуктом, а також між упаковкою та споживачем. Особливо корисним запровадження IoP буде в секторі електронної комерції, адже кожне відправлення товару отримує унікальний ідентифікатор, такий як QR-код, який можна сканувати на різних етапах його подорожі, відстежуючи шлях і навіть стан товару. Це не лише забезпечує більшу прозорість та підзвітність, але й дає змогу ефективніше реагувати в разі виникнення проблем із продуктом.

Тенденції розвитку ринку тари з гофрокартону

Електронна комерція. Світовий ринок онлайн-ритейлу продовжує стрімко зростати, споживачі все більше й частіше купують товари в Інтернеті. Прогнозується, що цей сектор торгівлі продовжуватиме зростати в найближчі 3-5 років, і це підвищить попит на пакувальні рішення, особливо на тару з гофрокартону. Деякі експерти вважали, що стрімке зростання сектора електронної торгівлі на світовому ринку було тимчасовим явищем, пов’язаним із пандемічними обмеженнями, проте тенденція до зростання збереглася й після завершення пандемії. В Україні відмічалося тимчасове падіння сегмента у 2022 р., проте онлайн-торгівля відновлюється швидко, і при збереженні нинішніх тенденцій перевищить довоєнні показники у 2025–2026 рр.

Упаковка для електронної комерції повинна витримувати навантаження та зберігати товар від пошкодження на складі, в контейнері під час транспортування, під час кур’єрського відправлення. Тому така упаковка повинна бути дуже різноманітною як за конструкцією, так і за додатковими функціями, які, наприклад, дозволяють спростити збирання, доставку та повернення товару. Одним із рішень, на яке є попит, є так звані easy box, які легко складаються, не потребують використання додаткових засобів для склеювання та придатні для повторного використання.

Здоров’я та екологія. Споживачі дедалі більше цікавляться питаннями власного здоров’я, що підвищує попит на такі упаковані товари, як «здорова» їжа та напої (наприклад, це може бути паковання з контролем порцій), а також безрецептурні ліки й харчові добавки. Екологія також може бути ключовим фактором розвитку галузі, адже тара з гофрокартону є одним з найбільш ощадливих та екологічних рішень завдяки використанню вторинної сировини.

Споживчі тренди. Зручність і надійність упаковки є одними з основних властивостей, на які звертає увагу споживач товару в сегменті торгівлі В2С. Тара з гофрокартону завдяки своїм властивостям здатна повністю задовольнити ці вимоги, навіть для дуже чутливих до умов транспортування та крихких товарів. І якщо для техніки й електроніки достатньо надійної упаковки стандартної форми, то для напоїв у скляних пляшках необхідні нестандартні рішення. Яскравим прикладом такого нестандартного паковання є лінійка тари з гофрокартону, яку розробив «Київський картонно-паперовий комбінат» для скляної тари певної форми (пляшки вина чи ігристих вин, жерстяних банок різної форми та об’єму), та універсальне паковання, яке підходить для нестандартної тари або випадків пакування продукції в різній тарі в одне замовлення.

Не останню роль у сучасному маркетингу відіграє «wow-ефект» упаковки. Цей тренд тісно пов’язаний із впливом соцмереж на потенційного покупця через розповсюдження жанру «розпакування». Враховуючи коротку тривалість таких оглядів, важливою задачею є розробка дизайну, що запам’ятовується, та форм паковань, які забезпечують одночасно надійність і легкість розкривання.

Тренди бізнесу. Сучасна упаковка може виконувати роль системи зберігання на складі. До інновацій для ефективного зберігання входить адаптація упаковки до все більш автоматизованих процесів пакування та доставки. Також додатковою функцією може бути можливість презентації товару без його викладки, коли транспортна тара розміщується в роздрібних магазинах самообслуговування й виконує роль тимчасової вітрини для товарів.

Інтернаціоналізація багатьох брендів у галузі споживчих товарів продовжує зростати, оскільки компанії шукають перспективні сектори й ринки нових країн. Електронна комерція та глобалізація міжнародної торгівлі також стимулюють попит на компоненти контролю, такі як RFID-етикетки та смарт-мітки, для захисту товарів від підробки й забезпечення кращого моніторингу їх розповсюдження, які можуть бути інтегровані в тару з гофрокартону.

Проблеми, можливості та прогнози щодо зростання

Проблеми. Ринок гофрокартону в Україні має низку суттєвих проблем, що впливають на його розвиток і стабільність. Ці проблеми можна умовно поділити на загальноекономічні та галузеві. Загальними для всієї країни продовжують залишатися економічна нестабільність, ризики загострення бойових дій, посилення обстрілів енергетичної й транспортної інфраструктури. На цьому фоні гострою залишається нестача кадрів. Раніше галузь відчувала дефіцит висококваліфікованих спеціалістів, але на третій рік повномасштабної війни стала помітною нестача лінійних працівників виробничих потужностей.

Ще однією проблемою є зростання собівартості тари з гофрокартону, яка багато в чому залежить від ціни використаних у виробництві сировини й матеріалів. Останнім часом ціни на сировину й паливно-енергетичні ресурси, що використовуються у виробництві тари, істотно зростають. Це збільшує її собівартість і, відповідно, ціну кінцевого продукту, що створює загрозу підвищення конкуренції з боку імпортних товарів. Одним із факторів, який сприяє зростанню витрат на сировину, є низький рівень роздільного збирання відходів в Україні, як наслідок, виробники не забезпечені вітчизняною сировиною. Так, за даними асоціації «УкрПапір», за перше півріччя 2023 р. Україна імпортувала 85 тис. т макулатури на $ 38 млн, що становить 32 % від загальної потреби української картонно-паперової промисловості.

Можливості. Інвестування в розвиток виробництва пакувальної продукції в Україні може мати кілька ключових переваг. По-перше, це сприятиме створенню нових робочих місць і збільшенню виробничих потужностей, що позитивно вплине на зайнятість та економічний розвиток регіонів. Також, з огляду на специфіку виробництва (відносно прості технологічні процеси), галузь відкрита до залучення ВПО, ветеранів і постраждалих внаслідок бойових дій.

Забезпечення підтримки інноваційних технологій у виробництві пакувальних матеріалів може зробити сектор привабливішим для інвесторів. Враховуючи розвиток світових тенденцій у споживчому ринку, інвестування у виробництво екологічно чистої та ощадливої упаковки може виявитися особливо вигідним. Це допоможе виробляти упаковку, яка відповідає екологічним стандартам, що є надзвичайно важливим для споживачів і компаній, які прагнуть сталого розвитку.

Ще однією перевагою інвестування у виробництво пакувальної продукції є підтримка експортної активності. Створення високоякісної й конкурентоспроможної упаковки може розширити можливості експорту та сприяти підвищенню експортних обсягів.

Прогнози. Всі економічні прогнози підкреслюють, що розвиток економіки країни великою мірою залежить від подальшого розвитку воєнних дій. Протягом наступних п’яти років передбачається, що завершення війни приведе до відновлення територій, збільшення інвестицій у розвиток країни, і вже через два роки економіка зможе виходити на довоєнний рівень. Окремий вплив на ринок України матимуть законодавчі ініціативи стосовно обмеження виростання полімерної тари, розширеної відповідальності виробника та гармонізації законодавства з вимогами ЄС.

За результатами дослідження компанії Pro-Consulting, проведеного наприкінці 2023 р., спостерігається зростання зацікавленості споживачів у безпеці та зручності упаковки, зокрема для харчових продуктів і товарів для дітей, що є стимулом для інновацій у сфері пакувальних матеріалів. Матеріали, що подовжують термін придатності продуктів, забезпечують захист від небажаного втручання та пропонують легкі рішення для відкривання й закривання упаковки, будуть користуватись підвищеним попитом.

Зростає попит на екологічно чисті пакувальні матеріали, оскільки споживачі та регулювальні органи все більше звертають увагу на вплив пакувальних матеріалів на довкілля. Наслідком є зростання попиту на стійкі та екологічно чисті пакувальні рішення, придатні до переробки, чудовим прикладом яких є тара з гофрокартону.

Джерело: №4-2024, журнал «Упаковка», за даними Pro-Consulting.

Передплата журналу за QR кодом

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами