Аналіз ринку палива в Україні проведений компанією Pro-Consulting в березні 2025 року. Маркетингове дослідження дозволило отримати відомості про:
Готовий аналіз ринку палива в Україні можна придбати на сайті компанії. Також вам може бути корисна аналітика з готового аналізу ринку оптової та роздрібної торгівлі нафтопродуктами або аналізу ринку бензину та дизельного палива в Україні.
Якщо ж вам необхідна специфічна інформація про ринок, ознайомтеся з описом типової структури дослідження ринку, щоб дізнатися про всі можливості цього аналітичного інструменту.
Ринок палива в Україні за останні роки зазнав радикальних змін, спричинених як зовнішніми факторами – війною та руйнуванням ключових виробничих потужностей, так і внутрішніми – зміною податкової політики та законодавчого регулювання.
Структура ринку та динаміка продажів
До 2021 року ринок палива в Україні значною мірою залежав від імпорту з Росії та Білорусі, на які припадало близько 70% поставок. Власне виробництво, яке забезпечувалося в основному Кременчуцьким НПЗ, покривало лише 15% потреб. Однак повномасштабне вторгнення Росії в 2022 році повністю змінило ситуацію: НПЗ було зруйновано, поставки з північно-східного напрямку припинилися, і країна зіткнулася з дефіцитом дизельного палива.
Відповіддю стала поява безлічі нових імпортерів, які налагодили поставки з Польщі, Румунії, США, Німеччини, ОАЕ та інших країн. Вже до 2023 року ринок палива в Україні стабілізувався за рахунок диверсифікації логістики, хоча загальна кількість гравців поступово почала скорочуватися. Також у Pro-Consulting є вже готові звіти по ринку логістичних послуг і ринку послуг морської логістики в Україні.
Проте обсяги продажів у 2024 році знизилися порівняно з 2023-м і так і не досягли довоєнного рівня. Прогноз на 2025 рік вказує на подальше скорочення кількості АЗС, що пов'язано як з економічними, так і з регуляторними факторами.
Роль податків та акцизів
Податки та акцизи стали ключовим фактором формування ринку палива в Україні. З середини 2024 року їх рівень почали приводити до стандартів ЄС, що спричинило зростання цін на паливо та знизило рентабельність невеликих мереж.
Особливий вплив мав повернення ставки ПДВ до 20% з липня 2023 року. Це призвело до зростання податкових надходжень від усіх категорій підприємств. Наприклад, великі компанії сплатили майже 2,85 млрд грн ПДВ у 2024 році проти 2,05 млрд у 2023-му. Аналогічна динаміка спостерігалася і у середніх, і у малих операторів.
При цьому:
Таким чином, саме ПДВ став головним джерелом зростання податкового навантаження на ринок палива в Україні.
Повідомляємо, що в каталозі готових проектів ви знайдете близько 3000 готових звітів по ринках світу та України – скористайтеся пошуком за ключовим словом і знайдіть вже готовий звіт по своєму ринку, який нам залишиться лише оновити.
Законодавчі зміни та їх наслідки
Ключовою подією кінця 2024 року на ринку палива в Україні стало набуття чинності Закону №4015-IX, який запровадив авансові платежі за кожну ліцензію на роздрібний продаж палива. Розмір платежу залежить від асортименту та структури продажів:
Особливість закону полягає в тому, що якщо авансовий платіж перевищує фактичний податок на прибуток, різниця не компенсується. Це різко вдарило по малим і середнім мережам. Уже в грудні 2024 року кількість АЗС скоротилася на 7,5%, а в січні 2025-го – ще на 7,8%. Можливо, вам буде цікаво дізнатися і про ринок електромобілів в Україні – до речі, за аналогічною структурою ми можемо досліджувати будь-який ринок України або світу.
Таким чином, новий механізм фактично посилив тиск на незалежні мережі, прискоривши процес їх витіснення з ринку палива в Україні.
Тенденції та прогнози
Аналіз ринку палива в Україні дозволив виділити кілька ключових тенденцій:
Детальна інформація міститься в матеріалах маркетингового дослідження ринку палива в Україні, розміщеного в магазині готових проектів Pro-Consulting.
Джерело: Pro-Consulting
Читати також: Ринок автоцистерн в Україні