Кава давно перестав бути суто бадьорить напоєм, без якого багато хто не уявляє початок дня. Кавові напої стали справжнім трендом, і виробники всіляко намагаються залучити нових клієнтів самими оригінальними стравами. Найдивовижніші і вкрай незвичайні способи приготування і подачі кави - це, наприклад, кави з 3D малюнками в Тайвані, еспресо-тонік в Скандинавії, кава з розпеченим вугіллям в Індонезії, аволатте (латте в шкірці авокадо), кава в їстівних вафельних стаканах.
Ємність ринку, обсмаженої зернової і меленої кави в Україні в 2015 році знизилася на 12% в порівнянні з 2014 роком. Дане зниження місткості ринку кави було обумовлено припиненням обліку ринку на непідконтрольних територіях і зниженням купівельної спроможності після різкого падіння курсу гривні.
Починаючи з 2015 року, з відновленням економіки країни, розвитком ринку фаст-фудів і кав'ярень, збільшенням споживачів кави в цілому, а також з виходом на ринок України нових постачальників, місткість ринку щорічно збільшувалася. Після зниження темпу приросту місткості ринку кави в 2017 році в першій половині 2018 року можна було спостерігати збільшення темпів приросту в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Ринок кави в Україні сьогодні демонструє динамічний розвиток, формується культура споживання, відзначають фахівці Pro-Consulting. Український ринок слідує загальносвітовій тенденції стабільного збільшення попиту на каву і каво-продукти. Криза в 2013-2016 роках незначно вплинула на формування культури споживання кави в Україні. Попит на ринку підтримується тенденціями споживання, особливо поширенням моди на споживання кави. Крім того, підтримку ринку надає збільшення кількості міні-кав'ярень, кавошопів.
У 2014 році основним постачальником обсмаженого зернової кави в Україні була Росія, яка постачала третину обсмаженої зернової кави. Крім неї, основними країнами-постачальниками, які поставляли 52% обсмаженої зернової кави в Україні були Італія та Німеччина. У 2017 році поставки з Росії припинилися, і основним експортером зернової обсмаженої кави в Україні стала Італія, збільшивши частку поставок зернової обсмаженої кави в Україні до 2 тис. т. За нею, так само, як і раніше, була Німеччина, яка поставляла в Україну 18% обсмаженої зернової кави. Польща, Нідерланди та Бельгія в сукупності поставляли 1,6 тис. т зернової обсмаженої кави в Україну в минулому році.
Як і у випадку з зерновою обсмаженою кавою, в 2014 році Росія була основним постачальником меленої кави в Україні. У 2017 році Польща вибилася в лідери з постачання меленої кави в Україні, збільшивши свій експорт до 3,6 тис. т. Німеччина, як і в випадку з обсмаженою зерновим кави, поставляла аналогічну частку меленої кави. Болгарія, Латвія і Італія в минулому році поставляли в Україні всього 0,9 тис. т. меленої кави.
На українському кавовому ринку присутні близько 10 великих гравців. Крім них на ринку присутні більше 1,5 тисячі дрібних операторів, які займаються обсмаженням зеленої кави і подальшою реалізацією. Кількість таких гравців постійно збільшується, оскільки даний вид діяльності оцінюється як високорентабельний (вартість смаженого продукту майже вдвічі перевищує вартість зеленого).
В аналізованому періоді спостерігається стійка тенденція постійного збільшення на ринку частки продукції вітчизняного виробництва - з 21,5% (4,3 тис. т) в 2014 році до 39,9% в першій половині 2018 року. (7,05 тис. т. У 2017 році).
У структурі споживання кави в грошовому вираженні до сих пір переважає розчинна кава (більше половини споживаної продукції), проте спостерігається тенденція до зміщення попиту на натуральну каву. У натуральному вираженні зернова обсмажена і мелена кава вже є лідерами по споживанню з часткою 34,8% за станом на 2017 рік. В Україні фіксуються один з найвищих темпів збільшення споживання натуральної зернової кави серед країн Європи. Максимальні темпи збільшення споживання фіксуються в центральних регіонах країни. Регіонами-лідерами по реалізації кави є Київ, Харківська та Дніпропетровська області, а також західні регіони України.
Зміна співвідношення різних кавових сегментів можна також спостерігати і по полицях магазинів. Якщо ще в 2013-2014 роках на полицях супермаркету, де продається кава, розчинна кава займав половину простору, то на даний момент - одну третину.
При цьому обсяги споживання натуральної кави в Україні на душу населення поки дуже низькі в порівнянні з іншими країнами Європи.
У Pro-Consulting очікують, що частка споживання кави в сегменті HoReCa продовжить рости. Так, ринок кав'ярень в Україні динамічно розширюється, основною причиною чого є зростаючий попит на каву поза домом. Відвідуваність зростає, на ринку з'являються нові сильні гравці, в тому числі мережі, інвестори готові вкладати гроші у відкриття нових закладів. Продовжать відкриватися авторські кавошопи і міні-кав'ярні з індивідуальними меню.
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: