Огляд ринку залізничної техніки в Україні - можливості для виробників – компанія Pro-Consulting
2458

Огляд ринку залізничної техніки в Україні - можливості для виробників – компанія Pro-Consulting

Стаття підготовлена на базі дослідження ринку залізничної техніки в умовах повномасштабної війни (посилання на повну версію дослідження - https://export.gov.ua/industry/review/89), проведеного компанією Pro-Consulting на замовлення Офісу з розвитку підприємництва та експорту, національного проєкту  Дія.Бізнес за підтримки програми міжнародної співпраці EU4Business, яку спільно фінансує ЄС та Уряд Німеччини й реалізує німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ Ukraine) GmbH.

Загальний стан залізничних перевезень

Експлуатаційна мережа залізниць України складає близько 19,8 тис. км (без урахування окупованих територій, мережа яких на сьогодні не експлуатується), з них понад 47,2% електрифіковано. За обсягами вантажних залізничних перевезень Україна займає четверте місце на Євразійському континенті, поступаючись лише залізницям Китаю, Росії та Індії. Вантажонапруженість українських залізниць (річний обсяг перевезень на 1 км) в 3-5 разів перевищує відповідний показник розвинених європейських країн.

Залізничний транспорт відіграє визначальну роль у транспортному секторі України, у 2021 р. його частка в загальному обсязі вантажних перевезень становила 63,1 %. Після повномасштабного вторгнення рф в Україну в лютому 2022 р., важливість залізничного транспорту лише посилилася, адже морський (до серпня 2022 року) та авіаційний транспорт припинили свою роботу. Проте, показники роботи вітчизняного залізничного транспорту значно скоротилися – обсяги вантажних перевезень у 2022 р. зменшилися на 52,1 % від показників 2021 р. Вперше за 5 років обсяги перевезення вантажів автомобільним транспортом перевищили обсяги перевезень залізницею. Основною причиною стало значне скорочення товарообігу, особливо в галузі металургії та будівництва, в яких сировина та готова продукція традиційно транспортувались переважно залізницею. Додатково на обсяги роботи залізниці вплинули пошкодження та руйнування інфраструктури. За даними Національної ради з відновлення України від наслідків війни за перші 3 місяці воєнних дій зруйновано або суттєво пошкоджено 6,3 тис. км залізничної мережі, зруйновано 41 залізничний міст, припинено функціонування 21 залізничного вокзалу. За даними незалежної оцінки збитків від KSE станом на листопад 2022 року, на тимчасово окупованих територіях ворог захопив або знищив залізничну інфраструктуру на суму близько $4,4 млрд.

Протягом поточного року залізничні перевезення поступово нарощують обсяги, за оперативними даними у вересні 2023 року Укрзалізниця перевезла у всіх видах сполучення 12,035 млн тонн вантажів, що на 3% більше, ніж за аналогічний період 2022 року.

Залізнична техніка

Ринок залізничної техніки в Україні представлений виробниками, імпортерами та споживачами основного рухомого складу та запасних частин.

Виробництво залізничної техніки та запчастин до повномасштабного вторгнення було сконцентроване в центральних та східних областях країни, виключення – Львівська область, в якій працюють ТОВ «ДМЗ «Карпати» та компанії групи «Електрон».

Вагони

До початку повномасштабного вторгнення відмічалося скорочення виробництва вантажних вагонів на тлі профіциту вагонного парку. Проте профіцит вагонів не відображав реальну ситуацію, оскільки значна частка рухомого складу була несправною або з вичерпаним нормативним строком експлуатації.

За обсягами виробництва вагонів у 2021 р. до ТОП-5 виробників увійшли ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод», ПрАТ «ДНІПРОВАГОНМАШ», ТОВ «ДМЗ «Карпати», ТОВ «КОРУМ Дружківський машинобудівний завод» та ТОВ «Гірничотранспортна компанія».

З 2022 року ситуація на ринку дещо змінилася, частина підприємств галузі були знищені чи припинили свою діяльність внаслідок бойових дій (вагонне депо в Волновасі, ТДВ «Попаснянський вагоноремонтний завод»), інші розширили присутність на ринку.  ПрАТ«Дніпровагонмаш» наростило обсяги виробництва вантажних вагонів на 40% порівняно із 2021 роком до 623 шт. Також на підприємстві  було виконано 9 важких ремонтів спеціалізованих вагонів. АТ«Укрзалізниця».

На ДМЗ«Карпати» у 2022 році було виготовлено на 30% більше продукції, аніж за 2021 р. 

Aurum Group  у 2022 році побудував 47 вагонів, (19 шт. у 2021 р.), натомість обсяги ремонтів скоротили на 40% до 713 одиниць.

Локомотиви

Локомотиви вироблялись Луганським тепловозобудівним заводом (окупований з 2014 р.), електровози - державним підприємством «Дніпровський електровозобудівний завод», яке припинило виробництво нових локомотивів у 2008 році та перейшло на ремонт. Незначну кількість виготовляв завод «ДНІПРОВАШМАШ». Після повномасштабного вторгнення  виробництво локомотивів в країні припинилось.

Локомотивний парк Укрзалізниці зношений більш ніж на 90 % і ситуація з роками тільки погіршується. Укрзалізниця оцінює необхідний об’єм інвестування в оновлення локомотивної тяги в 73 млрд грн., з них 13 млрд грн. необхідно інвестувати в оновлення парку тепловозів і 60 млрд грн. – в закупівлю і модернізацію електровозів.. Експерти ринку оцінюють суму в рази більше: в першу чергу необхідно оновлення 700 електровозів, що, за приблизними підрахунками, обійдеться в $ 5 млрд.

Контейнери різних типів та видів

Основними виробниками  контейнерів для залізничних перевезень є ПрАТ «Смілянський машинобудівний завод», ТОВ «Р.В.МЕТАЛ СЕРВІС», ТОВ «ЛІБРАТРЕЙД», ТОВ «РІН ЛТД» та ПрАТ «ІСРЗ».

В 2022 році через війну ринок впав більше ніж на половину, проте основні оператори ринку бачать перспективний шлях розвитку галузі.

Комплектуючі частини до залізничної техніки

Виробництво запасних частин та комплектуючих для залізничної техніки розташоване здебільшого в центральній та східній частинах України. З урахуванням діяльності найбільших виробників, чия сумарна частка на ринку складає понад 97 %, наразі виробництво запасних частин сконцентроване у Дніпропетровській області (близько 74 %).

До 2022 р. частина комплектуючих і матеріалів постачалася з Росії. Припинення російського імпорту спричинило дефіцит та значне збільшення цін на численні деталі та комплектуючі на українському ринку. Значний дефіцит  є по підшипникам, компонентам гальмівних систем, великих відливок для вагонів, штампованих деталей та металопрокату. Ситуація спонукає виробників до активного пошуку альтернативних постачальників та співпраці з партнерами з інших країн. Важливо забезпечити стійкість та надійність постачання комплектуючих, щоб виробництво вагонів та залізничної техніки в Україні не було паралізовано через ці обмеження.

Для вітчизняних виробників наразі існує проблема з проходженням сертифікації виробництва, за останній рік жодна українська компанія не отримала дозвіл на виробництво власної продукції.

Рекомендації експертів щодо розвитку галузі

Експерти ринку пропонують свої програми вирішення проблем та розвитку ринку. Серед основних зазначають наступні.

  1. Модернізація виробництва залізничної техніки. За оцінкою експертів, найбільше потребують модернізації державні підприємства, які будувались ще за радянських часів. Перехід на сучасні технології дозволить відмовитись від використання запчастин російського походження. Одним з варіантів рішення може бути приватизація таких заводів. Додатковим кроком може стати організація сучасного виробництва локомотивів.
  2. Діджиталізація залізничного транспорту. Програми диджиталізації була розроблена Урядом у попередні роки, проте її реалізація була припинена через зміну керівництва сектору. Для відновлення програми пропонується залучити іноземні компанії або українських спеціалістів.
  3. Розвиток науково-технічного сектору. Програма розвитку існувала до 2013 р., її основною метою було створення центру для розробки та модернізації залізничного транспорту. Розробка та впровадження аналогічної програми може сприяти розвитку залізничного сектору у перспективі.
  4. Державні підтримка підприємств при виході виробників на експортні ринки. Як зазначають експерти, наразі основним трендом в ЄС є контейнеризація вантажів. Крім класичних 20 та 40-футових контейнерів, попитом користуються різні види контейнерів під нішеві вантажі - газ, цемент, руду тощо.

            Впровадження зазначених заходів, за думкою експертів – гравців ринку залізничної техніки, дозволить відновити внутрішнє виробництво, розвинути свою представленість на міжнародному рівні та сприятиме розвитку галузі в цілому.

Джерело: Pro-Consulting

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами