Замовник:
Компанія Pro-Consulting реалізувала цей проєкт на замовлення UA Plant-Based, метою якої є підтримка виробників, мереж роздрібної торгівлі та закладів, що мають у своєму асортименті рослинні позиції чи бажають розвиватися у цьому напрямку.
Дата проведення: червень 2023 р.
Географічне охоплення: Україна
Період дослідження: 2019-2023 рр.
Контекст дослідження
Рослинні замінники тваринних білків стають дедалі популярнішими у всьому світі, і Україна не стала виключенням. Продукти такого роду є гарною альтернативою не тільки для тих, кому не можна тваринне м’ясо та молочні продукти через стан організму, але і для тих споживачів, що переймаються екологічними проблемами у світі і намагається внести свою частку в збереження природи. Рослинні білкові продукти представлені рослинним м’ясом, молоком та продуктами на основі рослинного молока (напої, йогурти, морозиво, сири).
За останні 5 років ринок рослинного м’яса зростав, більшість таких товарів імпортувалася з країн ЄС, проте і з’являлися вітчизняні виробники та відкрились українські філії іноземних компаній.
Ринок рослинного молока є більш сформованим, останні 5 років до 2022 р. споживання продуктів з рослинного молока зростало в середньому на 50% щорічно, демонструючи попит населення на замінник тваринного молока.
Повномасштабне вторгнення, масова міграція та обмеження, з якими стикнулись постачальники і споживачі рослинних замінників, призвело до потреби переоцінки ринку та споживачів.
Методологія та джерела:
Дослідження ринку веганських продуктів передбачало два модулі:
Результати:
Аналіз ринку вегетаріанських продуктів показав, що більш розвинений ринок рослинного молока у 2022 році зазнав падіння на 42 % від довоєнних обсягів. Основним чинником стало зниження споживання через міграцію цільової аудиторії. Натомість ринок рослинного м’яса демонструє стабільне зростання, в першу чергу за рахунок розвитку внутрішнього виробництва.
За результатами опитування, найбільшою аудиторією споживачів рослинного м’яса та молока є флекситиріанці. Основним мотивом купівлі рослинних замінників тваринних продуктів є внесення різноманіття до свого харчового раціону, 50 % респондентів зазначили, що скуштувати рослинне м’ясо їх спонукало бажання спробувати щось нове.
Найбільш популярними продуктами рослинного походження респонденти зазначили рослинні солодощі та снеки (веганський шоколад, халва, фруктові батончики тощо), рослинне молоко та йогурти.
Основними бар’єрами популяризації продуктів на рослинній основі, за оцінкою респондентів, є висока вартість (7,4%), недостатній асортимент рослинних альтернатив м’яса (3,7%), відсутність розуміння у споживачів що саме це за продукти та як їх готувати (по 3,5 %).
За результатами опитування, повністю перейти на споживання рослинного м’яса, навіть за умови його вподобання, за високою ймовірністю готові лише 14 % респондентів, 11 % не бажають навіть куштувати такі продукти.
Повна версія дослідження – завантажити файл