Фарма ‒ перша скрипка карантину. Огляд трендів у бізнесі - коментар генерального директора Pro-Consulting Олександра Соколова. YouControl
2109

Фарма ‒ перша скрипка карантину. Огляд трендів у бізнесі - коментар генерального директора Pro-Consulting Олександра Соколова. YouControl

Карантин в Україні триває вже понад 40 днів. Як ізоляція позначилася на діловій активності? У яких сферах просідає створення нових компаній, а які галузі мають шанс рвонути вперед? Аналітики YouControl проаналізували вплив карантину на ділову активність і прийшли до низки цікавих висновків.
Згідно з макроекономічним прогнозом уряду, падіння ВВП в Україні цього року може дорівнювати приблизно 5%, а інфляція прискориться до 11,6%. Наша держава ‒ не самотня у негативних економічних трендах. Бізнес у всьому світі потерпає від карантинних заходів, які вживають уряди більшості країн. Дія коронавірусної епідемії на споживацький попит катастрофічна. Про це свідчить, наприклад, падіння продажів автівок в Китаї на 92%. Майже на 7% впала китайська економіка у першому кварталі цього року, і це приголомшлива цифра. Що ж очікувати в Україні за таких умов? Розглянемо тренди, які вже можна проаналізувати.
Щоб зрозуміти, наскільки постраждав український бізнес від карантину, аналітики YouControl зібрали та дослідили дані щодо відкриття та закриття компаній у період з 12 березня до 15 квітня та порівняли їх із аналогічним періодом минулого року.
Згідно цими з даними, спостерігається зниження темпів створення нових компаній. Це говорить про значний спад ділової активності. Темпи створення компаній за досліджуваний період знизилися на 54,7% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Якщо у 2019 році інформація у ЄДР свідчила про появу 5 452 нових компаній, то зараз можна нарахувати лише 2 471 фірму.

Порівняльний графік щоденного відкриття і закриття компаній України


Як можна побачити, дані відображають страх перед відкриттям нових компаній. У деякі дні відбувалося до 50 закриттів бізнесу. І це більш вагомий удар по майбутньому розвитку економіки нашої країни, ніж навіть процес закриття старих бізнесів. Однак, є низка галузей, динаміку розвитку яких можна оцінювати як позитивний тренд, — реєстрацій нових компаній у них зафіксовано навіть більше, ніж у той же час рік тому.
Кому карантин пішов на користь?
Через значне посилення уваги мільйонів споживачів до стану власного здоров’я та профілактики захворювань ринок медичних послуг і фармпродукції відчуває стрімкий підйом. Лідерами за кількістю новостворених юросіб стали компанії, основний вид діяльності яких:
• виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів (збільшилась на 600%);
• виробництво парфумерно-косметичних засобів (на 100%);
• добування мінеральної сировини для хімічної промисловості та виробництво мінеральних добрив (на 100%).



Які галузі бізнесу розширюються


За даними YouControl, чисельність компаній з виробництва фармацевтичної продукції у 2020 році зростала швидше, а кількість нових фармоптовиків лишилася практично незмінною.
Роман Корнилюк, фінансовий аналітик YouControl, впевнений, що за умов якісного менеджменту і зваженої стратегії компанії сектору фармацевтики та медицини мають підстави для значного зростання, як під час минулої кризи компанії з сектору IT та агросектору української економіки. Фармкомпанії відчувають зараз такий самий позитивний шок попиту, тому у них і є сильні переваги порівняно з іншими гравцями ринку. Чи вийде у них вдало реалізувати свій експортний потенціал, чи ні, Україна побачить вже найближчим часом.
Який бізнес постраждав від карантину?
Внаслідок суворих карантинних заходів найбільшого спаду, який виразився зменшенням реєстрацій нових компаній, зазнала неспеціалізована гуртова торгівля — оптова торгівля промисловими товарами, а також зернотрейдинг, оренда нерухомості, будівництво, рослинництво, транспорт. Хоча в цих секторах нові компанії попри карантин все ж таки створювалися, але значно нижчими темпами, ніж раніше.



Які галузі бізнесу уповільнили розвиток


Давайте розглянемо сектори, які найбільш активно закривались в цей час. Серед них оренда нерухомості, ресторанний бізнес, будівництво, торгівля товарами широкого асортименту. Як не дивно, але діяльність лікарняних закладів теж постраждала від карантину. Як свідчить статистика, медичні заклади не лише відкривалися (чотири у досліджуваний термін, що на 34% більше за попередній період), а й закривалися ‒ 12 цього року та лише один минулого.
Україна вже найближчим часом відчує негативні наслідки для економіки від паралічу ділового життя. Внутрішня здатність країни генерувати ресурси для боротьби з коронавірусом та наповнювати державний бюджет теж відчує дефіцит від зафіксованого спаду.
“Уникнути найбільш песимістичного сценарію падіння економіки допоможе підтримка існуючих бізнесів, які відчувають серйозні труднощі під час антикризової трансформації. Наразі бізнес очікує на низку рішень від уряду у спрощенні оподаткування, а також появу регуляторних актів та законів, які підживлять ділову активність. Якщо не направити сьогодні податки на підтримку бізнесу, то завтра доведеться витратити значно більше на біржу праці”, ‒ вважає Сергій Мільман, засновник та СЕО YouControl.
Прогноз експертів: які тренди вплинуть на ринок?
Зараз у всьому світі спостерігається значне зростання попиту на противірусні препарати та профілактичні засоби. Потреба в фармацевтичних виробах зростає як з боку держави, так і з боку роздрібних споживачів. За словами Олександра Соколова, генерального директора аналітичної компанії Pro-Consulting, фармацевтика ‒ це саме та категорія товарів, яку український споживач, за сьогоднішніх реалій і при дефіциті деяких препаратів, готовий купувати практично за будь-яку ціну. “Фармацевтичний ринок росте швидше в короткостроковій перспективі. Звичайно, зростання закріпиться й після закінчення карантину. Але його темпи суттєво сповільняться порівняно з поточними”, ‒ коментує він тенденції фармринку.
Олександр Соколов доводить, що саме за рахунок реалізації медичних виробів зростає ринок, тому що роздрібний продаж препаратів контролюють три великих оператори, а виробництво лік це складний бізнес з високим бар’єром входу. “Наразі всі компанії, які могли з'явитися за період карантину, є дрібними ситуативними продавцями, переважно медичних виробів”, ‒ вважає він.
За підрахунками аналітика, у 2019 році зросли показники як імпорту, так і експорту виробів медичного захисту порівняно з 2018 роком. Олександр Соколов ще додає: “На початку 2020 року цей тренд закріпився, з’явилося багато компаній, які перепрофілювалися під виробництво масок та антисептиків. Хоча “Укрспирт” вже заявив про стабілізацію попиту і пропозиції на ринку, за цей час значно зріс тіньовий сегмент, який не вилився в офіційних даних реєстрації підприємств та обсяги виробництва продукції. Тобто в цілому можна стверджувати, що висока частка дистриб'юторів реєстрували нові компанії під ситуативний попит на ринку”.
В Pro-Consulting допускають, що в зв'язку з можливостями нові оператори фармринку скористаються новими ідеями та закріпляться на ринку. “Але у більшості випадків зростання числа гравців обмежиться політикою великих операторів”, ‒ вважає Олександр Соколов.
Галузі, по яких, здається, нанесено “смертельного удару”, виживуть та будуть ще добре себе почувати, впевнений Гліб Вишлінський, виконавчий директор Центру економічної стратегії. У першу чергу це стосується офлайн-торгівлі та класичного громадського харчування. “Велику кількість категорій товарів далі буде зручніше обирати офлайн, а кафе і ресторани далі будуть задовольняти більші потреби, ніж просто закинути в себе гарячу їжу”, ‒ каже він.
Онлайн-торгівля продовжить зростати і після закінчення карантину. Це Гліб Вишлінський пояснює тим, що багато рітейлерів нарешті налагодять омніканальність і багато споживачів вперше спробують онлайн-замовлення і їм це сподобається.
“Серед уражених секторів найважче буде авіації та туризму, бо тут концентрація страхів споживачів та урядів буде найбільшою, і до відновлення багато хто з учасників цих ринків не доживе”, ‒ вважає виконавчий директор Центру економічної стратегії.
Додає оптимізму думка експерта стосовно інвестицій в ІТ-рішення. За його словами, компаніям потрібен перехід на сучасні моделі роботи, тому вони будуть вкладатися в технологічну трансформацію бізнесу.
Аналіз іноземних контрагентів як допомога бізнесу у кризу
Швидкість поширення вірусу Covid-19 в Україні змушує бізнес шукати альтернативні варіанти поставок медикаментів та медтехніки. Уникнути несумлінних контрагентів та пов’язані з цим можливі збитки, дозволить інструмент, який нещодавно запровадив YouControl.
Він став першим офіційним дистриб'ютором Європейського бізнес-реєстру на території України, який дозволяє отримати дані про компанії 19 країн. Серед них: Австрія, Естонія, Фінляндія, Франція, Німеччина, Гібралтар, о. Гернсі, Ірландія, Італія, Джерсі, Латвія, Литва, Люксембург, Македонія, Мальта, Сербія, Словенія, Іспанія, Швеція. Крім того, у системі додались дані Великобританії.


Крім постачальників і дистриб'юторів медтехніки та медпрепаратів інструмент важливий для юристів-міжнародників, підприємців, котрі перевіряють потенційних або наявних партнерів.

 

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами