in stock

Соціологічне дослідження впливу війни на різні категорії населення в Україні. 2023 рік

Загальна характеристика
Дата підготовки: Липень 2023 року
Кількість сторінок: 19, Arial, 1 інтервал, 10 кегль
Графіків і діаграм: 13
Спосіб оплати: готівковий або безготівковий розрахунок, передоплата
Спосіб отримання: електронною поштою або кур'єром в електронному або в друкованому вигляді
Мова звіту: українська, російська, англійська
  • Ви можете замовити актуалізацію або адаптацію даного звіту під ваші цілі і завдання, а також придбати частину звіту (не менш 50%) по більш доступній ціні
  • Не знайшли дослідження вашого ринку? Зв'яжіться з нашими консультантами – перейти в контакти
  • Так само ви можете замовити бізнес-план для вашої бізнес-ідеї

Анотація до аналізу ринку:

Аналітиками компанії Pro-Consulting було проведено соціологічне дослідження впливу війни на різні категорії населення. Було досліджено зміни в доходах малого бізнесу, рівень соціального захисту, доступ до заходів існування, проблеми викликанні війною. Аналіз досліджував зміни в наступних групах людей: репатріантів, внутрішньо-переміщених осіб, ветеранів війни, жінок, молоді, людей похилого віку, осіб з інвалідністю. Зміни аналізувалися в розрізі регіонів: Північ, Південь, Захід, Схід. В прикінцевих положеннях вказана соціальна згуртованість та соціальна інтеграція цих осіб.
Основним прибутковим та конкурентним сектором у окупованих/прифронтових регіонах (Сумська, Запорізька, Харківська обл.) та територіях в зоні частих обстрілів (Чернігівська, Дніпропетровська обл.) є аграрний сектор, який одночасно і найбільше постраждав через замінування територій, змін на ринку збуту, зменшення цін на готову продукцію, підвищення цін на пальне, насіння, агрохімію, корми та ветпрепарати для тварин, мобілізацію чоловіків (не вистачає чоловічої робочої сили), ракетні обстріли (знищено складські приміщення разом з продукцією
За результатами опитування представників малого бізнесу, близько 33% підприємств зазнали легких пошкоджень, наприклад, вибиті вікна та двері, пограбування (проте приміщення та обладнання ціле), пошкодження в обсязі не більше 10% всього обладнання. Ще 11% зазнали значних втрат (частину обладнання вдалось зберегти/вивезти), майже 9% втратили все, такий же відсоток або не може вивезти обладнання через безпекову ситуацію чи через окупацію регіону, або зовсім не знає про стан приміщення та не може його відвідати.


Найбільш вразливими групами населення є пенсіонери, одинокі люди похилого віку, інваліди та ВПО. Основною підтримкою засобів до існування, яка була б найбільш корисною для цих категорій населення, є:
- гуманітарна та фінансова допомога,
- ремонт МКП для ВПО,
- допомога у пошуку роботи,
- розвиток місцевої економіки (що дасть нові робочі місця),
- навчальні тренінги для підвищення обізнаності людей щодо ведення бізнесу,
- допомога у навчанні для перекваліфікації, в написанні бізнес-планів, ведення обліку
- юридичні послуги та консультації.
Для допомоги особам похилого віку та інвалідам доцільно запровадити адресну допомогу з боку соціальних та медичних працівників або волонтерів, забезпечити психологічну підтримку, організувати доставку продуктів, ліків та засобів особистої гігієни.
Працездатні ВПО найбільше зацікавлені у пошуку постійної роботи, що допоможе забезпечити першочергові потреби та соціально адаптуватися на новому місці проживання.
Згідно з опитуванням представників місцевих органів влади, в середньому близько 5% ВПО проживають в МКП. Для заохочення людей залишити колективний центр потрібно створювати нові робочі місця, допомагати з працевлаштуванням (створення програм перекваліфікації та навчальних курсів, широке інформування про такі програми підтримки через соцмережі та інші популярні інформаційні канали), продовжувати формувати фонд соціального житла, надавати пільгові іпотеки для ВПО.
Для ВПО – жінок з маленькими дітьми може надаватися допомога шляхом проведення безкоштовних освітніх та розважальних заходів для дітей, що допоможуть відновити ментальне здоров’я дітей та дорослих. До гуманітарної допомоги, призначеної для таких для таких категорій населення, доцільно включати дитяче харчування, засоби особистої гігієни для дітей, вітаміни та дитячі ліки.
Щодо збільшення соціальних виплат, відповіді представників місцевих органів відрізняються, проте якщо і відбулось зростання допомоги у фінансовому вигляді, воно незначне.
За результатами якісного аналізу даних фокус-групових дискусій та інтерв'ю з ключовими інформантами, можна виділити основні рекомендації щодо видів допомоги для забезпечення вразливих груп населення до засобів існування.
Для вразливих соціально-економічних груп:
- Допомога у відкритті садочків/спеціальних центрів для дітей дошкільного віку у Сумській та Харківській області, облаштуванні укриттів у закладах. Додатково – цілоспрямована фінансова допомога сім’ям з маленькими дітьми на оплату садочків чи програма компенсацій витрат на утримання дітей з таких сімей напряму закладам дошкільної освіти;
- Підвищення рівня обізнаності населенні у програмах психологічної підтримки, надання психологічної допомоги;
- Організація професійних курсів перекваліфікації та/або ведення бізнесу на безоплатній основі, з допомогою в подальшому працевлаштуванні чи відкритті власного бізнесу;
- Організація інститутів 3 віку для пенсіонерів та людей предпенсійного віку для залучення до соціального життя та можливості отримання додаткових засобів до існування;
- Облаштування транспорту, зупинок та його маршрутів під потреби населення (у Харківській області - вирішення проблем з відсутністю платформ електрички, зменшення інтервалу між прибуттям транспорту, організація зупинок з укриттям);
- Облаштування колективних центрів/допомога з житлом, особливо у окупованих/прифронтових територіях та регіонах в зоні частих обстрілів, фінансування чи підтримка будівництва модульних містечок/соцільного житла;
Для малого бізнесу:
- Розробка та впровадження програм інформування представників бізнесу про процеси програм державної допомоги чи допомоги від НУО та механізмів участі в ній у Е-кабінетах
- Надання консультацій щодо підготовки та заповнення форм документів для подання заявки на допомогу, супровід компаній до отримання грантових коштів.
- При формуванні власних грантових програм – спрощення форми заявки для представників бізнесу, скорочення термінів розгляду документів, забезпечення зворотного зв’язку в разі відмови чи ухвалення рішення про надання допомоги.
- Співпраця з бізнесами в плані їх залучення до надання соціальних послуг за рахунок фінансування фонду
- Надання грантів на забезпечення компаній альтернативними джерелами енергоресурсів
- Проведення зустрічей з представниками бізнесу в громадах для виявлення точкових потреб та спрямування допомоги на необхідні напрямки.

Детальний зміст:

1. Вступна частина
2. Мета та опис дослідження
3.1. Місцева економіка
3.2. Орієнтовні потреби в секторах соціального захисту та забезпечення засобів до існування (надання соціальної допомоги) в цілому по Україні
3.3. Доступ до засобів до існування (правове середовище)
3.4. Загальні порушення, наслідки через війну (логістика, ланцюг створення доданої вартості, електроенергія тощо)
3.5. Втрата засобів до існування, ризики щодо захисту та застосування механізмів подолання труднощів
4. Вразливі соціально-економічні групи
4.1. Внутрішньо переміщені особи
4.2. Репатріанти
4.3. Найбільш вразливі з приймаючих громад
4.4. Особливі зауваження щодо ветеранів війни
4.5. Конкретні зауваження щодо молоді
4.6. Особливі зауваження щодо жінок
4.7. Конкретні зауваження щодо людей похилого віку
4.8. Особливі зауваження щодо осіб з інвалідністю
4.9. Інші вразливі групи
5. Аналіз за регіонами
5.1. Північ
5.2. Схід
5.3. Південь
5.4. Захід
6. Довготривалі рішення
6.1. Соціальна згуртованість та соціальна інтеграція (мікро- та макрорівні, соціальні та економічні елементи, сприйняття)
6.2. Соціальне підприємництво
6.3. Висновки та основні рекомендації (включаючи зміну інтервенцій з ресурсоємних/інтенсивних видів допомоги на основі грантів до довгострокової підтримки для забезпечення засобів до існування)

Перелік графіків і діаграм:

1. Зміна обсягу доходів малого бізнесу з лютого 2022 року
2. Зміна кількості працівників малого бізнесу з лютого 2022 року
3. Нанесення шкоди приміщенням, обладнанню або запасам малого бізнесу з лютого 2022 року
4. Можливість покриття всіх витрат по бізнесу та отримання прибутку представниками малого бізнесу
5. Надання підтримки представникам малого бізнесу від уряду або НУО протягом останнього року
6. Надання підтримки представникам малого бізнесу в розрізі організацій
7. Інформація щодо опитаних респондентів категорії – ВПО
8. Інформація щодо опитаних респондентів категорії – репатріанти
9. Інформація щодо опитаних респондентів підкатегорії – ветерани війни
10. Інформація щодо опитаних респондентів підкатегорії – молодь
11. Інформація щодо опитаних респондентів за статтю – жінки
12. Інформація щодо опитаних респондентів підкатегорії – люди похилого віку
13. Інформація щодо опитаних респондентів підкатегорії – інваліди/обмежені умовами безпеки/чоловіки, які ухиляються від призову

Вас може зацікавити

Зв'язатися з нами