| Дата підготовки: | Жовтень 2025 року |
| Кількість сторінок: | 23, Arial, 1 інтервал, 10 кегль |
| Графіків і діаграм: | 4 |
| Таблиць: | 17 |
| Спосіб оплати: | передоплата |
| Спосіб отримання: | електронною поштою або кур'єром в електронному або в друкованому вигляді |
| Мова звіту: | українська, російська, англійська |




Аналітиками компанії Pro-Consulting було проведене дослідження ринку алкогольних напоїв в Україні за 2021 - 6 міс. 2025 рр. В ході роботи було проаналізовано виробництво, імпорт та експорт продукції, розріз ринку по видам продукції: текіла, ром, віскі, бренді, вино, вермут, горілка, джин та інші (настоянки, спіріт дрінки тощо), канали продажу, тренди та тенденції ринку, зміни цінових сегментів, потенціал реді ту гоу та безалкогольних напоїв, тенденції маркетингу та структура продажів найбільших гравців.
Товарні межі дослідження:
Віскі - міцний алкогольний напій, що виготовляється шляхом дистиляції зернових культур (ячмінь, кукурудза, жито, пшениця) з подальшим витримуванням у дубових бочках.
Горілка - прозорий міцний алкогольний напій, що виготовляється шляхом дистиляції спиртовмісної сировини (зернові культури, картопля, цукрові буряки) з подальшим очищенням та фільтрацією. Має нейтральний смак і аромат.
Бренді - міцний алкогольний напій, що виготовляється шляхом дистиляції ферментованих фруктових або виноградних соків з подальшим витримуванням у дерев'яних бочках. Має характерний фруктовий смак і аромат. До категорії також входять Коньяки України.
Ром - міцний алкогольний напій, що виготовляється шляхом бродіння та дистиляції соку цукрового очерету або патоки з подальшим витримуванням у дубових бочках. Має характерний смак і аромат, залежно від тривалості витримки та регіону виробництва.
Текіла - міцний алкогольний напій, що виготовляється шляхом бродіння та дистиляції соку блакитної агави (Agave tequilana) з подальшим витримуванням у дубових бочках.
Джин - міцний алкогольний напій, що виготовляється шляхом дистиляції спирту з додаванням ягід ялівцю та інших рослинних інгредієнтів (коріандр, ангеліка, цитрусові тощо). Має характерний ялівцевий смак і аромат.
Лікер - Солодкий алкогольний напій, що виготовляються шляхом настоювання спирту на фруктах, травах, спеціях або інших рослинних інгредієнтах з додаванням цукру або меду. Має широкий спектр смакових варіацій, від фруктових до трав'яних.
Вино - алкогольний напій, що виготовляється шляхом ферментації виноградного соку. Вина класифікуються за кольором (червоні, білі, рожеві), смаком (сухі, напівсухі, солодкі) та регіоном виробництва.
Вермут - ароматизоване вино, що виготовляється шляхом настоювання на травах, спеціях та інших рослинних інгредієнтах з додаванням спирту та цукру. Має характерний гіркувато-пряний смак і аромат.
Інші – напої, що не входять до основних категорій міцного алкоголю. До них належать настоянки, аперитиви, біттери, різноманітні спиртові напої, отримані як похідні від інших категорій, а також готові алкогольні коктейлі, такі як “Піна-Колада” та подібні.
Загальну основу ринку складає В2С, через цей канал проходить Х загального обсягу товарів. Головними точками продажу є супермаркети, Х продукту продається через цей канал. Найбільшими гравцями є АТБ, Фоззі Груп та Новус, ці компанії є великими імпортерами алкоголю.
Близько Х продажів складають немережеві магазини. Більшість з них є єдиним легальним джерелом алкоголю в малих містах та селах. До інших каналів можна віднести гіпермаркети, локальні мережі малих магазинів тощо.
B2В складає Х ринку, з них половина представлена барами. До інших відносяться компанії, що організовують заходи, бари в готелях та інші заклади з барною стійкою тощо.
Найбільш зростаючими напрямами для В2С є супермаркети, гіпермаркети та спеціалізовані магазини, для В2В - бари. Спадаючими напрямом В2С є немережеві магазини, B2B - нічні клуби та інші (продажі організаторами заходів).
Дослідивши профільні видавництва та інформацію українських та міжнародних виставок, можна виділити наступні тренди, що будуть визначальними для розвитку ринку в наступні роки в Україні.
Споживання вітчизняної продукції. В Україні через зміни цін та падіння доходів зросло споживання українських товарів. Споживачі обирають бренді (коньяки), горілку та вино українського виробництва. Цей тренд також зазначають і заклади HoReCa, де, за даними опитування, проведеного компанією Pro-Consulting у квітні-травні 2024 р., гості на 30 % частіше стали замовляти український алкоголь.
Молоде покоління споживає менше міцного алкоголю, проте частіше вживає напої в невеликих кількостях та з більш усвідомленим вибором. Основний фокус такі споживачі роблять на міцності (тяжіють до більш легких напоїв) та смаку (обирають щось більш виражене – кисле, солодке, фруктове, з оригінальним ароматом, ніж звичайну горілку). Вибором цієї групи споживачів стають товари імпортного походження або преміум- і крафтового сегмента, які асоціюються з якістю, автентичністю та новими відчуттями.
Природність та екологічність, мінімізація штучних добавок, натуральна основа та ручні методи приготування продовжують набирати обертів. Такі тенденції, які вже охопили міжнародні ринки, дедалі активніше закріплюються і в Україні. Крафтові виробники завдяки цьому отримують змогу потрапляти на полиці роздрібних мереж і конкурувати з продукцією масмаркету, особливо в нішах сидрів, лікерів, настоянок і готових до споживання коктейлів. Водночас зберігається високий рівень споживання незареєстрованого алкоголю (понад 48% споживачів хоча б раз вживали саморобні або “домашні” напої), що створює як конкуренцію, так і можливість для брендів заявити про свою якість і безпечність як про ключову перевагу.
Розвиток онлайн торгівлі продовжує змінювати структуру продажів. Хоча частка покупок алкоголю онлайн наразі не перевищує 3%, вона стабільно зростає, особливо у форматі невеликого опта (купівля ящиками чи упаковками). Така динаміка відкриває перспективи для компаній, що інвестують у D2C-канали, цифрові платформи продажів і промо-програми для постійних клієнтів. Після завершення війни онлайн-продаж може стати ключовим каналом відновлення обсягів продажів, особливо для преміальних і регіональних брендів.
За прогнозами, на ринку можна очікувати наступні зміни:
Падіння попиту на горілку та коньяк. Їх частка буде скорочуватися внаслідок зменшення групи населення, що регулярно споживає міцний алкоголь, а також через моду на більшу диверсифікацію напоїв. Проте закінчення війни та повернення військовослужбовців до цивільного життя можуть тимчасово підштовхнути попит на міцний алкоголь у різних цінових категоріях.
Ріст попиту на слабоалкогольні напої, в основному на пиво та сидр. Очікується збільшення частки пива, сидру, лікерів, настоянок, гард-дрінків і коктейльних напоїв. У фокусі — крафтові продукти, унікальні смаки, локальні бренди та нові формати упаковки (банки, невеликі пляшки).
Падіння споживання в кількісних показниках, але не у вартісних. Споживачі готові платити більше за якість, натуральність і нові смаки. Тому виробникам варто інвестувати не в обсяги, а в розробку нових продуктів і унікальних рецептур, що дозволить підтримувати високу маржу.
Поява нових гравців. Підвищений інтерес до локального виробництва та мікродистилерій може призвести до розширення конкуренції на внутрішньому ринку. Для великих виробників це шанс для партнерств або запуску власних крафтових лінійок.
Посилення державного регулювання. Більшість населення (понад 67%) підтримує обмежувальні заходи щодо алкоголю під час воєнного стану. Виробникам варто врахувати можливість подальшого посилення контролю продажу, часу реалізації або акцизного навантаження.
1. Опис ринку (вступний пункт з описом товару, методології дослідження та класифікаторів, джерел інформації)
2. Ринок спиртів в Україні (долі в розрізі груп товарів (віскі/горілка/бренді/ром та текіла/джини/лікери/ вино/ вермут)
3. Виробництво продукції в 2021- 6 міс. 2025 рр.
3.1. Динаміка виробництва в кількісних показниках
3.2. Частки виробників
4. Аналіз зовнішньоекономічної діяльності на ринку
4.1. Експорт алкогольних напоїв з України в 2021 – 6 міс. 2025 рр. (обсяги, структура, географія, частки експортерів)
4.2. Імпорт алкогольних напоїв в Україну в 2021 – 6 міс. 2025 рр. (обсяги, структура, географія, частки імпортерів)
5. Аналіз ринку в розрізі каналів класичний рітейл/спеціалізовані алкомагазини/ E-com/ дистриб'ютори (доля кінцевого споживача та проф. клієнта)
6. Тренди ринку (зміна споживчих вподобань та прогнози по споживанню). Частка імпорту та локального асортименту за 2021- 6 міс. 2025 рр.
7. Тенденції в цінових сегментах(економ, медіум, преміум, супер преміум)
8. Потенціал «реді ту дрінк» продукції (жб коктейлі) та безалкогольної продукції – поточний
9. Тенденції маркетингу (найпопулярніші канали споживання контенту кінцевого споживача/проф клієнта). Найефективніші комунікації ТОП Гравців на ринку
10. Структура команди продажів для B2B сегменту у топ рітейлерів, дистриб'юторів
- Кількість людей (за наявності інформації у вакансіях)
- Керівництво команд з продажу (за наявності профілів на LinkedIn), канали продажу брендів, наявність функції онлайн-замовлення
1. Коди УКТЗЕД та НПП досліджуваних товарів
2. Ринок алкогольних напоїв в Україні за видами в 2021-6 міс. 2025 р., в натуральних показниках, млн л
3. Структура експорту алкогольних напоїв з України в 2021-6 міс. 2025 рр., в натуральних показниках, млн л
4. Географія експорту алкогольних напоїв з України в 2021-6 міс. 2025 рр., в натуральних показниках, млн л
5. Основні експортери алкогольних напоїв з України в 2021-6 міс. 2025 рр., в натуральних показниках, млн л
6. Структура імпорту алкогольних напоїв в Україну в 2021-6 міс. 2025 рр., в натуральних показниках, млн л
7. Географія імпорту алкогольних напоїв в Україну в 2021-6 міс. 2025 рр., в натуральних показниках, млн л
8. Основні імпортери алкогольних напоїв в Україну в 2021-6 міс. 2025 рр., в натуральних показниках, млн л
9. Структура продажів алкогольних напоїв в розрізі каналів в Україні в 2024 році, в натуральних показниках, млн л
10. Ринок алкогольних напоїв в Україні за походженням в 2021-6 міс. 2025 р., в натуральних показниках, млн л
11. Ринок алкогольних напоїв в Україні за ціновими сегментами в 2021-6 міс. 2025 р., в натуральних показниках, млн л
12. Ємність ринку RTD алкогольних напоїв в Україні в 2021-6 міс. 2025 рр., в натуральних показниках, млн л
13. Розподіл популярних інформаційних джерел для отримання новин за віком респондентів, %
14. Канали комунікацій ТОП гравців на ринку алкогольних напоїв в Україні, жовтень 2025 р.
15. Керівництво найбільших компаній на ринку алкогольних напоїв, станом на жовтень 2025
16. Менеджери з продажів найбільших компаній на ринку алкогольних напоїв станом на жовтень 2025 р.
17. Канали продажу найбільших компаній на ринку алкогольних напоїв
1. Динаміка виробництва алкогольних напоїв в Україні, 2021-6 міс. 2025 рр., в натуральних показниках, млн л
2. Частки ринку виробників алкогольних напоїв в Україні в 2024 році, в грошових показниках, %
3. Експорт алкогольних напоїв з України в 2021-6 міс. 2025 рр., в натуральних показниках, млн л
4. Імпорт алкогольних напоїв в Україну в 2021-6 міс. 2025 рр., в натуральних показниках, млн л