Незважаючи на те, що ринок меблів в Україні досить молодий, він вже пройшов кілька етапів свого становлення. До 1987 року розвивався тільки сегмент побутової меблевої продукції, меблі для організацій і підприємств замовлялася згідно з планом. В цілому, асортимент меблів налічував 30 одиниць продукції, яка випускалася вітчизняними виробниками (до 80%). Якість подібних меблів було невисоким, але ціна залишалася доступною. Придбання якісних товарів ставало проблемою для споживачів, експорт та імпорт регулювався виключно державою, що значно ускладнювало покупку зарубіжної меблів.
У період з 1987 по 1991 року державне регулювання стало більш м'яким, а можливість відвідування зарубіжних країн дозволила виробникам проаналізувати європейський асортимент, його якість і цінову політику.
Читати про ринок торгових меблів для нехарчових продуктів України
У кризові 1992-1996 роки виробництво українських меблів впало, але на ринку стали з'являтися приватні та іноземні компанії, які формували нові тенденції і утворювали основну частку меблевого виробництва. Іншими словами, почалося поступове становлення нових операторів меблевого ринку, які функціонували як на базі старих заводів, так і створювали нові потужності.
До 2008-2009 років ситуація у вітчизняній меблевій галузі була стабільно прогресуючої. У післякризовий період 2009-2010 років зростання продовжилося.
Меблі - продукт тривалого використання, тому її випуск характеризується рядом особливостей, а саме:
• складним циклом виробництва, вплив на який чинять технології;
• тривалим періодом виведення на ринок нових моделей;
• високими вимогами до якості;
• гарантійним і післягарантійним обслуговуванням;
• конкуренцією ринків нових і б / в товарів;
• тривалим періодом вибору і здійснення покупки;
• моральним зносом товарів тривалого виробництва.
Одним з ключових чинників впливу на ринок меблів є доходи населення в тому чи іншому регіоні, а також кількість коштів, яке покупець готовий витрачати на меблі. Меблі українського виробництва відрізняється від інших товарів на ринку, оскільки вона набагато дешевші за імпортні, що пояснюється меншими витратами на виробництво і доставку, а також оподаткуванням. Покупці з регіонів з більш високим рівнем доходу вибирають продукцію відомих брендів, незважаючи на їх вартість.
Читати про послугу «аналіз конкурентів»
Крім того, на попит на ринку меблів в значній мірі впливають модні тенденції і світові тренди. В умовах глобалізації українським виробникам потрібно відстежувати всі модні течії, які з'являються на ринку.
У загальному і цілому, до основних факторів, що впливає на розвиток вітчизняного меблевого ринку, необхідно віднести:
• структуру витрат споживачів (більше половини всіх витрат займають продовольчі товари, що істотно обмежує розвиток непродовольчого сегмента);
• нестабільність попиту на меблі;
• пошук ринків збуту (бар'єри входу на європейські ринки);
• динаміку цін на ресурси;
• показник стабільності в країні;
• розвиток продажів в Інтернет-магазинах;
• особливості державного регулювання (квоти, регулювання експорту);
• співвідношення ціни і якості асортименту;
• наявність фінансових і кредитних ресурсів, а також відсутність інвестицій.
До основних проблем сучасного вітчизняного меблевого ринку необхідно віднести, перш за все, складну економічну і геополітичну ситуацію в країні, необхідність пошуку нових ринків збуту після припинення торгівлі з РФ (частка експорту в цю країну становила 40%), зростання цін на сировинні та енергоресурси, а також зниження купівельної спроможності. Крім того, вітчизняні виробники мають потребу в гарній рекламі і організації якісних сервісів доставки.
Більш популярною на сьогоднішній день є продукція імпортних виробників, але вітчизняний ринок меблів, разом з тим, орієнтується на продукцію українських підприємств. Так, в 2015 році їх частка за 3 роки була мінімальною за рахунок більш різкого падіння показника імпорту, ніж показника виробництва. У 2016 році тенденція була прямо протилежною: зростання імпорту відбувався при зниженні виробництва.
В середньому, структура меблевого ринку за товарними сегментами досить рівномірне. Виняток становить плетені меблі - через особливості її розміщення в інтер'єрі і високих цін даний вид продукції не користується великим попитом в Україні.