Дата підготовки: | Грудень 2021 року |
Кількість сторінок: | 38, Arial, 1 інтервал, 10 кегль |
Графіків і діаграм: | 19 |
Таблиць: | 14 |
Спосіб оплати: | передоплата |
Спосіб отримання: | електронною поштою або кур'єром в електронному або в друкованому вигляді |
Мова звіту: | українська, російська, англійська |
Компанія Pro-Consulting підготувала дослідження ринку спирту в Україні за 2018-1 пів. 2021 року. У ході дослідження було проведено аналіз тенденцій розвитку ринку, оцінено виробництво, пораховано частки основних операторів ринку. Розглянуто асортимент та середні поточні ціни, а також споживчі переваги. За результатами дослідження сформовано висновки, розраховано прогнозні показники розвитку ринку, надано рекомендації щодо просування на ринку, досліджено інвестиційну привабливість галузі.
Ринок спирту в Україні тривалий час функціонував за умов державної монополії. ДП «Укрспирт» був ключовим гравцем на ринку, забезпечуючи пропозицію та здійснюючи адміністративне та економічне регулювання.
Незважаючи на наявність сприятливих умов розвитку, спиртова галузь перебувала у стані стагнації. Багато в чому сприяла наявність вищезгаданої державної монополії, що стримує вільний розвиток ринку.
Крім цього, системними проблемами ринку спирту є:
• нерозвинений ринок спирту етилового денатурованого, що використовується для технічних та хімічних виробництв, біоетанолу;
• неконкурентність українського спирту на зовнішньому ринку. Основна причина була у підвищеній собівартості виробництва українського спирту.
• висока частка тіньового ринку спирту – понад 50%;
• незавершеність реорганізації підприємств спиртової галузі;
• зношеність основних фондів усіх підприємств у середньому на 70%, високий рівень енергоємності та низький рівень виробничої продуктивності (низький рівень завантаження потужностей).
Проблеми викликані такими факторами:
• скорочення офіційного виробництва алкогольних напоїв через підвищення ставок акцизного податку, високу вартість спирту;
• відсутність на ринку передумов для використання спирту етилового в інших галузях промисловості, зокрема фактична відсутність виробництва біоетанолу, неефективний контроль держави, низька цінова доступність алкогольних напоїв для споживачів – як наслідок багаторівнева система незаконного виробництва спирту та алкогольної продукції;
• високі витрати виробництва, застарілі технології, низька якість управління на державних підприємствах;
• скороченням виробництва та реалізації спирту етилового на внутрішньому ринку за рахунок зменшення попиту на спирт горілчаних компаній, яким реалізується понад 80% загального обсягу реалізації спирту.
• заміщенням легально виробленого спирту етилового та алкогольних напоїв контрафактною продукцією, що пов'язано з відсутністю ефективного контролю за його виробництвом та обігом;
• концентрацією потужностей з виробництва спирту в одного підприємства - Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості "Укрспирт", що призвело до неефективного використання державного майна;
• недосконалістю та суперечливістю норм законодавства у сфері виробництва та обігу етилового спирту, біоетанолу та дистилятів спиртних, заборона на приватизацію спиртових заводів (негативний вплив на інвестиційну привабливість).
За даними Державної фіскальної служби України за першу половину 2021 року було вилучено з незаконного обігу спирту у розмірі 351 млн. грн. (191 тис. дал). У порівнянні з аналогічним періодом минулого року сума збільшилася на 99 млн. грн. (2020 – 252 млн. грн.). Сума вилучених лікеро-горілчаних виробів до середини 2021 року становила 105 млн. грн. При цьому було припинено 6 незаконних виробництв спирту та 51 – лікеро-горілчаної продукції.
У 2019 році було підписано Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного та плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» щодо лібералізації діяльності у сфері виробництва та обігу спирту етилового» № 318- IX, що скасовує державну монополію на виробництво спирту. З 1 липня 2020 року надається можливість виробляти спирт етиловий (зокрема, як лікарський засіб), спирт етиловий ректифікований, виноградний спирт етиловий плодовий ректифікований, зерновий дистилят і біоетанол за умови отримання відповідної ліцензії.
Варто зазначити, що ухвалений закон про скасування держмонополії сприяє зведенню нових заводів великими компаніями з виробництва спирту на базі власних виробничих потужностей (наприклад, компанії Nemiroff, Global Spirits та Bayadera можуть стати лідерами на ринку). У той же час існує ризик заміщення українського спирту закордонним та поширення фальсифікату, збільшення нелегального потоку спирту з Молдови, Білорусі чи Росії.
Якщо ж говорити про ціноутворення на ринку спирту, через високий рівень тіні, ціни на продукцію ДП «Укрспирт» значно відрізняються від цін в Інтернеті, які пропонують незареєстровані організації. В середньому, 1 літр спирту від ДП «Укрспирт» коштує 190 грн., тоді як середньоринкова ціна 1 літра спирту не більше 90 грн. за літр. Це пов’язано з тим, що недержавні підприємства уникають сплати податків, зокрема акцизного.
Щодо зовнішньої діяльності можна також відзначити ряд тенденцій. Імпорт етилового спирту практично відсутній і становив лише 50 кг у 2020 році. Така динаміка пов'язана з тим, що внутрішнє виробництво повністю покриває попит, а також присутнє державне регулювання імпорту (імпортери повинні мати дозвіл на імпорт і наявність ліцензій). Продукції, що йде на експорт становить менше 1%. Отже, можна вважати, що ринок спирту – суто внутрішній ринок.
1. Загальна характеристика ринку
1.1. Аналіз тенденцій розвитку ринку спирту в Україні (чинники впливу, проблеми розвитку)
1.2. Загальні показники ринку, розрахунок ємності ринку спирту в Україні (виробництво + імпорт – експорт) у натуральному вираженні
1.3. Оцінка тіньового сегмента на ринку
1.4. Сегментація та структурування ринку (за видами, походженням)
2. Державне регулювання галузі
2.1. Основні закони, що регулюють галузь (список, коротке резюме та особливості законів)
2.2. Розвиток спиртової галузі з дією закону України №318-IX
2.3. Податки та збори (загальне оподаткування бізнесу; плани щодо їх зміни (за наявності))
3. Основні оператори ринку (виробники та імпортери)
3.1. Перелік та структурування основних операторів ринку спирту
3.2. Опис основних операторів ринку спирту
3.3. Частки ринку основних операторів ринку
4. Виробництво продукції у 2018 – 1 пол. 2021 р.
4.1. Динаміка виробництва у кількісних показниках
4.2. Динаміка виробництва у вартісних показниках
5. Зовнішня торгівля
5.1. Експорт спирту з України у 2018 – 1 пол. 2021 р. (Обсяги, структура, географія, частки експортерів)
5.2. Імпорт спирту в Україну у 2018 – 1 пол. 2021 р. (обсяги, структура, географія, частки імпортерів)
6. Асортимент продукції, представлений на ринку
7. Ціна та ціноутворення на ринку
7.1. Середні поточні ціни на етиловий спирт
8. Споживачі та їх переваги
8.1. Уподобання споживачів щодо товару, портрет споживача
8.2. Структурування та сегментація споживання
8.3. Потреба у товарі
9. Канали збуту продукції (опис та оцінка структури продажів по каналах)
10. Висновки. Прогнозні показники
10.1. Висновки та прогнозні тенденції розвитку ринку
10.2. Побудова гіпотез розвитку ринку. Прогнозні показники розвитку ринку до 2024 р.
11. Інвестиційна привабливість галузі
11.1. SWOT-аналіз ринкового спрямування
11.2. PEST-аналіз факторів впливу на ринок
1. Динаміка ємності ринку спирту України у 2018-1 пол. 2021 р. у натуральному вираженні, т
2. Динаміка ємності ринку спирту України у 2018-1 пол. 2021 р. в грошовому еквіваленті, млн. грн
3. Основні нормативно-правові акти, що регулюють ринок спирту в Україні
4. Продані заводи ДП «Укрспирт»
5. Ставки акцизного податку на етиловий спирт у 2021 році
6. Заводи з виробництва етилового спирту, які підпорядковані ДП «Укрспирт» на 03.12.2021
7. Динаміка обсягів імпорту етилового спирту в Україну в 2018-2021 рр., в натуральному вираженні, кг
8. Динаміка обсягів імпорту етилового спирту в Україну в 2018-2021 рр., у грошовому вираженні, дол.
9. Характеристика сортів етилового спирту ректифікованого (неденатурованого)
10. Середні поточні ціни на етиловий спирт (сировина: зерно), грн/1 дал.
11. Середні поточні ціни на етиловий спирт (сировина: меляса), грн/1 дал
12. Середні ціни на етиловий спирт на тіньовому ринку, грн. за 1 літр
13. SWOT-аналіз ринкового спрямування
14. PEST - аналіз факторів впливу на ринок етилового спирту в Україні
1. Потенціал українського ринку спирту
2. Динаміка обсягів виробництва етилового спирту з урахуванням «тіні» в Україні у 2018 – 9 міс. 2021 р., у натуральному вираженні, тис. дал
3. Сегментація ринку спирту за видами продукції, у натуральному вираженні, тис. дал
4. Сегментація ринку спирту за типом продукції з огляду на потужність підприємств ДП «Укрспирт»
5. Сегментація операторів ринку по регіонах
6. Основні виробники спирту, 9 міс. 2021 р., у натуральному вираженні, тис. дал
7. Динаміка обсягів виробництва спирту етилового в Україні у 2018-9 міс. 2021 р., у натуральному вираженні, тис. дал.
8. Динаміка реалізації спирту етилового в Україні у 2018 – 9 міс. 2021 р., у грошовому вираженні, млрд. грн.
9. Динаміка обсягів експорту етилового спирту з України у 2018-9 міс. 2021 р., у натуральному та грошовому виразах, тис. тонн та млн грн.
10. Географія експорту етилового спирту з України у 2018 – 9 міс. 2021 р., в натуральному вираженні, %
11. Основні експортери етилового спирту з України у 2018-2021 рр., у натуральному вираженні, %
12. Географія імпорту етилового спирту в Україну у 2018-7 міс. 2021 р., в натуральному вираженні, %
13. Основні імпортери етилового спирту в Україну у 2018-7 міс. 2021 р., в натуральному вираженні, %
14. Структура собівартості спирту етилового, %
15. Структура споживання спирту в Україні
16. Динаміка споживання етилового спирту (з урахуванням «тіні» та вирахуванням залишків на складі) в Україні в 2018-1 пол. 2021 р., у натуральному вираженні, тис. дал
17. Структура продажу спирту за основними каналами, оцінка, % від загального обсягу
18. Оптимістичні прогнозні показники ємності ринку спирту в Україні у 2021-2024 рр., тис. дал
19. Базові прогнозні показники ємності ринку спирту в Україні у 2021-2024 рр.., т.