Дата підготовки: | Червень 2024 року |
Кількість сторінок: | 13 Arial, 1 інтервал, 10 кегль |
Таблиць: | 1 |
Спосіб оплати: | передоплата |
Спосіб отримання: | електронною поштою або кур'єром в електронному або в друкованому вигляді |
Мова звіту: | українська, російська, англійська |
Аналітиками компанії було проведено дослідження ринку алкогольних напоїв в Україні. В ході роботи було проаналізовано: долі в розрізі товарів віскі/горілка/бренді/ром та текіла/джини/лікери, по каналам продажу, зміни в споживанні, тенденції в цінових сегментах та маркетингу, команди продажів ТОП операторів ринку.
Найбільш популярний розмір тари для алкогольних напоїв в Україні дорівнює 0,5 л (39,3% ринку), 0,7 л є більш обмеженим в обігу (31,4%), 1 л займає близько чверті ринку (25,8%). Більші та менші об’єми алкоголю пропонуються рідко.
Загальну основу ринку складає В2С, через цей канал проходить ¾ загального обсягу товарів. Головними точками продажу є супермаркети, 37% продукту продається через цей канал. Основою є АТБ, Фоззі Груп та Новус, ці компанії є великими імпортерами алкоголю.
Близько 19% продажів складають немережеві магазини. Більшість з них є єдиним легальним джерелом алкоголю в малих містах та селах. До інших каналів можна віднести гіпермаркети, локальні мережі малих магазинів тощо.
B2В складає 23% ринку, з них половина представлена барами, майже однакові частки мають ресторани та нічні клуби. До інших відносяться компанії, що організовують заходи, бари в готелях та інші заклади з барною стійкою тощо.
Найбільш зростаючими напрямами для В2С є супермаркети, гіпермаркети та спеціалізовані магазини, для В2В - бари. Спадаючими напрямом В2С являється немережеві магазини, B2B - нічні клуби та інші (продажі організаторами заходів).
Дослідивши профільні видавництва та інформацію українських та міжнародних виставок, можна виділити наступні тренди, що будуть визначальними для розвитку ринку в наступні роки в Україні.
Споживання вітчизняної продукції. В Україні через зміни цін та падіння доходів зросло споживання українських товарів. Споживачі обирають коньяки, горілку та вино українського виробництва. Цей тренд також зазначають і заклади HoReCa, де, за даними опитування, проведеного компанією Pro-Consulting у квітні-травні 2024 р., гості на 30 % частіше стали замовляти український алкоголь.
Молоде покоління споживає менше міцного алкоголю, проте до вибору напоїв підходять ретельно. Основний фокус такі споживачі роблять на міцність (тяжіють до більш легких напоїв) та смак (обирають щось більш виражене - кисле, солодке, ніж звичайну горілку). Вибором цією групи споживачів стають товари імпортного походження, часто преміум сегменту.
Природність та екологічність, менша кількість фарбників та емульгаторів, природна основа та методи приготування – ці тенденції захопили міжнародні ринки та приходять вже в Україну. Цей тренд дозволяє потрапляти на полиці продукції крафтових виробників, яка раніше стримувалася товарами масмаркету.
Розвиток онлайн торгівлі. Онлайн торгівля сприяла росту попиту на алкоголь, на даний момент частка онлайн купівлі алкоголю все більше зростає, особливо у сегменті невеликого опту (купівля ящиками чи упаковками).
За прогнозами, на ринку можна очікувати наступні зміни:
Падіння попиту на горілку та коньяк. Горілка та коньяк зменшить своє споживання в майбутні періоди, прогнозується зростання мода на більшу диверсифікацію товару, збільшиться частка рому, віскі, текіли та особливо лікерів та настоянок. Але основною причиною може стати зменшення частки населення, що вживає міцний алкоголь. Проте закінчення війни та повернення військовослужбовців до цивільного життя може спровокувати зростання споживання міцного алкоголю різних видів та цінових категорій.
Ріст попиту на слабоалкогольні напої, в основному на пиво та сидр. В майбутні періоди прогнозується збільшення частки слабоалкогольних напоїв, акцент буде на товари з унікальними смаками, крафтове пиво та унікальні сидри, гард дрінки та коктейльні напої.
Падіння споживання в кількісних показниках, але не в вартісних Споживання серед населення зменшиться, але нове покоління готове платити за нові смаки. Тому операторам може бути рекомендовано більше вкладати в НДДКР, ніж у нарощування обсягів виробництва існуючих продуктів.
Поява нових операторів. Зростання популярності крафтового виробництва та розвиток локальних виробників може призвести до появи нових гравців та перерозподілу часток ринку міцного алкоголю.
Протягом років помітний ріст ринку більш дорогих категорій, в основному через зростання цін на продукцію - товари категорій економ перейшли в медіум, медіум в преміум.
Преміум та супер преміум зріс, одним з основних факторів стало повернення людей з-за кордону, особливо з високим рівнем доходів. По тенденціям молоде покоління теж частіше обирає більш дорогий сегмент. У 2022 році спостерігалося зниження продажів преміум категорії, однак у 2023 році попит значно зріс, що свідчить про можливі коливання в споживчих настроях.
Медіум збільшився, в більшості через загальне подорожчання напоїв та зміну фіскалізації. Споживання в категорії медіум демонструє стабільне зростання з року в рік, що вказує на стійкий попит на напої середньої цінової категорії.
Економ поступово зменшується через зміни цін. Помітно поступове зменшення сегменту поміж роками.
Супер економ. Виробництво в супер економ категорії значно зменшується, що відображається у зменшенні частки ринку з 28,24% у 2021 році до 24,19% у І кв. 2024 року. У першому кварталі 2024 року спостерігається певна стабілізація частки ринку на рівні 24,19%, але це значно менше у порівнянні з попередніми роками.
1. Ринок спиртів в Україні (долі в розрізі груп товарів (віскі/горілка/бренді/ром та текіла/джини/лікери)
2. Аналіз ринку в розрізі каналів класичний рітейл/спеціалізовані алкомагазини/ E-com/ дистрибьютори (доля кінцевого споживача та проф. клієнта)
3. Тренди ринку (зміна споживчих вподобань та прогнози по споживанню). Частка імпорту та локального асортименту за 2021-1 кв. 2024 рр.
4. Тенденції в цінових сегментах(економ, медіум, преміум, супер преміум).
5. Потенціал «реді ту дрінк» продукції (жб коктейлі) та безалкогольної продукції – поточний
6. Тенденції маркетингу (найпопулярніші канали споживання контенту кінцевого споживача/проф клієнта). Найефективніші комунікації ТОП Гравців на ринку
7. Структура команди продажів для B2B сегменту у топ рітейлерів, дистрибьюторів
- Кількість людей (за наявності інформації у вакансіях)
- Керівництво команд з продажу (за наявності профілів на LinkedIn), канали продажу брендів, наявність функції онлайн-замовлення
1. Ринок алкогольних напоїв в Україні за видами в 2021-І кв. 2024 р., в натуральних показниках, млн. л.
2. Структура продажів алкогольних напоїв в розрізі каналів в Україні в 2023 році, в натуральних показниках, млн. л.
3. Ринок алкогольних напоїв в Україні за походженням в 2021-І кв. 2024 р., в натуральних показниках, млн. л.
4. Ринок алкогольних напоїв в Україні за ціновими сегментами в 2021-І кв. 2024 р., в натуральних показниках, млн. л.
5. Динаміка імпорту «реді ту дрінк» продукції в Україну в 2021-І пол. 2024 рр., в натуральних показниках, тис. л.
6. Динаміка імпорту безалкогольної продукції в Україну в 2021-І пол. 2024 рр., в натуральних показниках, л.
7. Розподіл популярних інформаційних джерел для отримання новин за віком респондентів, %
8. Канали комунікацій ТОП гравців на ринку алкогольних напоїв в Україні, червень 2024
9. Керівництво найбільших операторів на ринку алкогольних напоїв
10. Менеджери з продажів найбільших операторів на ринку алкогольних напоїв
11. Канали продажу найбільших операторів на ринку алкогольних напоїв