Ринок кондитерських заморожених напівфабрикатів представлений, в основному, замороженими тортами, попит на які забезпечують заклади громадського харчування, кейтеринг, готелі, кафе (HoReCa), ресторани, роздрібні торговельні мережі.
Перевагами даної продукції є:
• термін зберігання. Завдяки шокового заморожування, товари можна закуповувати у великих обсягах, що значно спрощує логістику;
• відсутність додаткових витрат на виробничій лінії;
• відсутність необхідності найму великої кількості співробітників.
Частка заморожених тортів в Україні на сьогоднішній день складає лише 1%. В середньому, щорічне споживання кондитерських виробів в Україні досягає 15 кг на душу населення, з яких 6 кг припадають на пироги і булочки, 2,5 кг - на шоколадні цукерки і 6,5 кг - на торти, вафлі, льодяники та інші солодощі. У більш розвинених країнах рівень споживання кондитерських виробів значно перевищує показники нашої країни.
Технологічний процес виготовлення кондитерських напівфабрикатів відрізняється складністю і дорожнечею, але, в той же час, і швидкою окупністю (за умови правильного планування). Продукт доводиться до певної міри готовності, а потім заморожується. Замороження уповільнює процес бродіння, що дозволяє після розморозити його і доготувати. При цьому якість продукції не погіршується.
До основних способів заморозки напівфабрикатів відносяться:
• уповільнена заморозка в охолодженої середовищі, що передбачає термін зберігання до декількох годин;
• контрольована заморозка в охолодженої середовищі з метою досягнення заданих параметрів вироби;
• двоступенева випічка (із заморожуванням або без);
• шокова заморозка, що припускає тривалий термін зберігання (до півроку).
У 2013 і 2015 роках спостерігалося зростання експорту української продукції, але в 2014 і 2016 роках показники були прямо протилежними - обсяги експорту скорочувалися. Основна причина - мала кількість компаній, що займаються поставками заморожених кондитерських виробів за кордон. Так, в 2016 році експорт продукції припинила одна з фірм, зменшивши тим самим загальні показники ринку.
Імпорт товарів на досліджуваному ринку також знижується. У 2014 році поставки заморожених напівфабрикатів збільшилися, а вже в 2015 році цей показник скоротився на 6,8%. Головною причиною стало зменшення імпорту заморожених тортів з Німеччини.
У період з 2012 по 2016 року, значно розширився і поповнився перелік експортерів української продукції. Так, лідером по закупкам як і раніше залишається США (при цьому, частка ринку скоротилася більш ніж на 10%), значно зміцнив свої позиції Ізраїль (частка ринку в 2016 році становила 13,5%). Імпортерами заморожених кондитерських виробів в Україні є Німеччина, Азербайджан, Грузія та інші країни.
Також необхідно відзначити, що за досліджуваний період істотно змінилася географія імпортерів замороженої «кондитерки» в Україні. У 2012 році на ринку більшою мірою присутні Німеччина (59,2%) і Італія (40,8%). У 2016 році на перше місце вийшла Польща (70,8%), а друге місце посіли Нідерланди (23,7%), Італія припинила імпорт продукції в Україну.