Товари для творчості, зроблені в Україні, продаються на міжнародних маркетплейсах Amazon, Allegro і в офлайн-мережах Empic, Biedronka, Barns&Nobles, Virgin Megastore. В Україні попит на ці продукти стрімко зростає з початку епідемії COVID-19. Велика війна не відвадила українців від творчості. Як підприємцям вдалося посунути китайський імпорт та закріпитися на міжнародних ринках
До списку перспективних компаній Next250 від Forbes Ukraine потрапили одразу три компанії, що виробляють товари для творчості, а саме картини, які розмальовуються за номерами. Продукція цих виробників продається у США, Німеччині, Португалії, ОАЕ та ще десятках країн.
Продажі товарів для творчості злетіли під час COVID-19. У 2021 році Rozetka продала у 2,5 раза більше картин за номерами, ніж у 2020-му, розповіли у пресслужбі маркетплейсу. Навіть повномасштабна війна не відбила в українців жагу до малювання. Серед товарів у категорії «живопис та графіка» частка картин за номерами на Rozetka у 2022-му зросла на 25%, за даними компанії. Якщо вам необхідна аналітика вашого ринку, подивіться типову структуру дослідження ринку для розробки технічного завдання.
За шість місяців 2023 року на маркетплейсі Prom.ua купили понад 26 000 картин за номерами, що на 40% більше, ніж за аналогічний період минулого року, розповіла керівниця команди маркетингу Prom.ua Юлія Новаченко.
«Під час карантину ми отримали дуже багато відгуків, що наші картини рятують людей», – каже засновниця Ideyka Олена Єлагіна. Майже те саме розповідає й Андрій Кравець, засновник компанії Brushme: «Люди більше часу сиділи вдома, і ніші, які пропонують продукти для вишивання, малювання, ліплення, фантастично зросли. В цей момент стався найбільший приріст і нових гравців у ніші продажів».
Український ринок картин за номерами, за оцінкою консалтингової компанії Pro-Consulting, це близько 300–400 млн грн. Суми виторгу трьох учасників рейтингу Next250 перевищують обсяг українського ринку, оскільки вони багато товарів продають на експорт. За підрахунками Pro-Consulting в Україні працюють близько 80–100 виробників та 20 імпортерів, але виділити лідерів та частки ринку майже неможливо. Велика кількість виробників працюють як ФОП або взагалі без оформлення, розповів консультант аналітичного департаменту Pro-Consulting Андрій Мокряков. З прозорістю є проблеми й серед найбільших гравців, частина з них відмовилися від згадування в цьому матеріалі, щоб не привертати увагу перевіряючих органів. Ми написали тільки про тих лідерів ринку, які готові поділитися фінансовими результатами.
Виробники товарів для творчості одноголосно кажуть, що головні конкуренти – китайські виробники. Навіть із витратами на логістику їхня продукція дешевша. Українські підприємці конкурують унікальними дизайнерськими рішеннями і нестандартними новими продуктами. Приклад цієї галузі свідчить – Made in Ukraine може бути конкурентоздатним у світі на дуже жорсткому ринку.
Які конкурентні стратегії дали змогу підприємцям обходити Китай?
Ideyka
До пʼятірки найпопулярніших виробників товарів для творчості на Rozetka увійшли компанії Strateg, Brushme, Art Craft, Origami та Ideyka, розповіли в маркетплейсі. Засновниця останньої, Олена Єлагіна, з 2007-го займалася дистрибуцією дитячих товарів. У 2014 році вона запустила виробництво товарів для творчості. Знайти виробників пресформ і художньої фарби було важко, пригадує підприємниця.
«Наша мета – давати естетичний, якісний продукт за ціною китайського аналога», – пояснює вона. Ideyka співпрацює з близько 100 художниками, здебільшого з України. «Бачу в цьому нашу особливу мету – показувати світу сучасну творчу Україну», – розповідає засновниця.
Що дає змогу конкурувати з китайськими аналогами? Єлагіна виділяє декілька чинників. По-перше, це власний повний цикл виробництва. Компанія виготовляє базу для фарб, має власну колірувальну студію, власні пресформи та термопластавтомати для виготовлення контейнерів.
Досить високі тиражі продукції дали можливість автоматизувати виробництво. Окремий чинник, що допомагає витримувати конкуренцію, – логістика. Товар Єлагіної габаритний і недорогий. З України в Європу логістика дешевша, ніж довезти товар такого ж розміру з Китаю. «Ми імпортуємо з Азії лише деякі матеріали і постійно працюємо над імпортозаміщенням», – каже вона.
Продукти Ideyka, середня роздрібна ціна яких становить 200–300 грн, представлені в мережах METRO, АТБ, Varus, «Аврора», «Епіцентр», Eva, Comfy, Wog та OKKO.
Півтора року тому компанія відкрила представництво та склад у Польщі. Це допомагає продавати товари на ринку Європи, бо європейські компанії не ризикують укладати угоди напряму з українським виробником. Окрім Польщі, Ideyka представлена в Угорщині, Молдові, Литві, Латвії, Естонії, Грузії, Португалії, Німеччині, Албанії. Засновниця веде перемовини з компаніями зі США, Сингапура та Австралії. За словами Єлагіної, у 2022 році компанія продала 1,6 млн одиниць свого товару за середньою ціною 125 грн, а виторг порівняно з попереднім роком збільшився на 45%, до майже 200 млн грн.
Brushme
Засновники Brushme опинилися у бізнесі картин за номерами майже випадково. У 2016-му засновники зацікавилися продуктом і вирішили протестувати попит на нього, перед тим як запускати власне виробництво. Вони вигадали назву, логотип і спробували продати вже наявні в Україні ноу-нейм картини під своїм брендом на сайті Brushme, розповів співзасновник компанії Андрій Кравець. Піврічний експеримент пройшов вдало, тож підприємці вирішили піти в офлайн і відкрили острівець із продажу картин за номерами в одному з торгових центрів Чернівців. У 2018 році їх було вже 24 у 13 обласних центрах України.
Займатися власним виробництвом Brushme почали лише у 2020-му. Вони самотужки виготовляють акрилову фарбу, тару для фарби та деревʼяні підрамники, полотна для картин імпортують із Китаю і друкують макети для розмальовок на своєму підприємстві.
Товари Brushme за всю історію роботи були відправлені до 24 країн, у тому числі в ОАЕ, Катар, Ізраїль. Компанія постачає продукцію в мережі Empik та Virgin Megastore. Також картини за номерами Brushme продаються і на польському маркетплейсі Allegro.
Підприємці пробували виходити на маркетплейс Etsy кілька разів, але не вистачило ресурсу й об’ємів. «Обсяги, які ми там продавали, зовсім нас не влаштовували. Ми більше часу витрачали», – розповідає Кравець. З українськими ритейлерами компанія почала співпрацю тільки у 2022 році.
Цьогоріч українські підприємці відправили перший контейнер зі своїми товарами в Південно-Африканську республіку. «Ми пишаємося тим, що змогли створити продукт у Чернівцях, який споживають люди на іншому континенті», – каже Кравець. У 2022-му річний дохід Brushme, за словами підприємця, становив 121 млн грн.
Фабрика перших фантазій
Катерина Лібман якось звернула увагу, що більшість дитячих товарів для ліплення, представлених в Україні, з Китаю. «Мені стало цікаво, чому завжди Китай, чому не можна виробити все в Україні та запропонувати це ринку Європи?» – згадує підприємниця. Сказано – зроблено. В 2016 році вона започаткувала компанію «Фабрика перших фантазій» із виробництва наборів для творчості під брендом ОКТО. Щоб відрізнятися, підприємниця придумала виготовляти картини, які не розмальовують, а виліплюють зі спеціальних матеріалів.
«Ідея бренду ОКТО полягає в тому, що картини не обовʼязково малювати», – каже Лібман. Свою нішу вона називає «сенсорі арт», адже коли людина ліпить, то в той момент залучаються сенсорні відчуття пальців, що має антистресовий ефект. Середня вартість таких картин за номерами – 700 грн.
Власний дизайн – конкурентна перевага в цьому бізнесі, переконана підприємниця. Її продукт помітили та визнали на міжнародному ринку, адже китайські виробники не можуть запропонувати оригінальний дизайн. «Ця унікальність дає нам змогу легко вступати в перемовини з іншими компаніями за кордоном, – каже вона. – Неординарний продукт завжди буде цікавий і дистрибʼютору, і кінцевому споживачу. Компанії з ЄС не хочуть купувати в Китаї, тому що це просто скопійована один в одного продукція».
Картини для ліплення ОКТО можна придбати у польській мережі Biedronka і американському Barnes & Noble. Бренд Лібман офіційно представлений і на маркетплейсі Amazon. Виторг, за даними компанії, у 2022 році становив 120 млн грн.
Джерело: FORBES