У київському готелі InterContinental презентували нову українську авіакомпанію - SkyUp, дочірню компанію туроператора Join Up. LIGA.net з'ясувала, що відомо про нову авіакомпанії, куди вона полетить і скільки коштуватимуть квитки.
Не Pegasus
Чутки про нового конкурента МАУ курсували з весни 2017 року. Міністр інфраструктури Володимир Омелян тоді заявляв, що міністерство інфраструктури розраховує в 2017 році успішно завершити переговори про створення ще однієї національної авіакомпанії, що забезпечить вільну конкуренцію.
Більшість експертів сходилися на думці, що мова йде про створення нової компанії за участю турецького лоукостера Pegasus Airlines. Омелян раніше заявляв, що 51% акцій новоствореної авіакомпанії буде належати державі і 49% - приватному інвестору. Крім міжнародних рейсів новий перевізник повинен виконувати внутрішні перельоти по бюджетним цінами.
Поки Pegasus прораховує варіанти, про запуск в Україні заявив інший перевізник. Авіакомпанія SkyUp зареєстрована в Києві в червні 2017 року. Засновником виступило ТОВ ACS-Україна Тетяни Альби і Юрія Альби, яким також належить туроператор JoinUp !. Статутний фонд перевізника - 1 млн грн. Згідно з реєстраційними даними, основний вид діяльності SkyUp - перевезення пасажирів, компанія може також надавати послуги бронювання, займатися авіаційними перевезеннями вантажів, допоміжним обслуговуванням авіатранспорту та іншою діяльністю в транспортній сфері. Гендиректором авіакомпанії став Євген Хайнацкий, який раніше працював в компаніях Аеросвіт, Роза Вітрів і Air Onix.
Хто такі JoinUp! і навіщо їм своя авіакомпанія
JoinUp! - один з найбільших українських туроператорів. У 2016 році компанія обслужила 500 000 туристів, план на 2017-й - 730 000. Туроператор організовує тури в 45 країн світу. Їх головні конкуренти - Anex Tour, Travel Professional Group (TPG) і Pegas Touristik.
Більшість туроператорів користуються літаками сторонніх авіакомпаній. Виняток - компанія Anex Tour, у якій з 2015 року є власний перевізник - Азур Ейр. Наявність власної авіакомпанії дозволяє вирішити відразу кілька проблем. "Є таке поняття, як повноцінний продукт, а значить, вся маржа залишається в компанії плюс гнучкість в тарифоутворенні, розкладі та інше - пояснює Авіаексперти Андрій Ярмак. - Складнощі - додатковий персонал, сертифікація, льотна придатність, пілоти, наземне обслуговування".
Ще одна проблема, яку вирішує наявність власної авіакомпанії, - дефіцит вільних повітряних суден на ринку. Брак літаків відчувають практично всі туроператори. Навіть Anex Tour, у якого є своя авіакомпанія, частина туристів відправляє літаками інших перевізників. Як результат, завищені ціни від авіакомпаній, затримки і скасування рейсів і невдоволення туристів.
Чи є перспективи
Туристичний ринок прийнято вважати низькорентабельним (не більше 5%) і високо конкурентним. За даними Pro-Consulting, в 2016 році 70% ринку ділили між собою Anex Tour (частка ринку 35%), Join Up! (20%) і TPG (15%).
На туристичному ринку у JoinUp склалася репутація вкрай економною компанії. "Демпінг дозволяє оператору агресивно розширювати частку, - розповідає на умовах анонімності співвласник одного з туроператорів. - Питання, на скільки у них вистачить фінансового ресурсу, щоб справлятися з викликами, які виникнуть в процесі експлуатації своєї авіакомпанії, тому що це зовсім інший бізнес".
Про які виклики йде мова? Якщо перевізник зробить ставку на вікові літаки, йому доведеться оперативно вирішувати питання технічної підтримки парку, інакше компанія зіткнеться з неминучими затримками рейсів.
Друга проблема - конфлікт інтересів. "Коли у туроператора і авіакомпанії один власник, він повинен зрозуміти, на чому він втрачає гроші і де заробляє. Як туроператор, він зацікавлений продавати крісло за мінімальною вартістю, щоб пропонувати клієнтам дешеві турпакети. А як авіакомпанія - в тому, щоб рейс окупався, і тоді крісло йому потрібно продавати якомога дорожче. Якщо власник зуміє збалансувати ці два бізнеси, тоді модель буде працювати ", - говорить джерело LIGA.net. За його словами, цього домігся Anex Tour, у якого вийшло з Азур Ейр. І не зміг домогтися Pegas Touristik, який намагався розвивати схожий проект з компанією Авіалінії Харкова.
"Поки ця ініціатива, скоріше, схожа на невеликого чартерного перевізника, що обслуговує туроператора JoinUp і інших операторів", - говорить Авіаексперти Сергій Хижняк. За словами гендиректора консалтингової компанії FAS Олександра Ланецького, у SkyUp є перспектива відбутися, якщо вона отримає пільгові умови обслуговування в аеропортах проходження: "Якщо вони дійсно візьмуть на озброєння досвід європейських лоукостер-перевізників, тобто стануть на напрямки чартерів регулярними рейсами і там в аеропортах отримають особливі умови, яких немає у чартерів, перспектива у них є ".
Компанія без проблем зможе завантажувати пасажирами не менше двох літаків на чартерних рейсах, вважає екс-глава Державіаслужби Денис Антонюк. "Регулярні рейси, швидше за все, будуть тільки міксовий (частина пасажирів від туроператорів, частина індивідуальних) на напрямках типу Барселони, Дубая, Ларнаки", - прогнозує Антонюк.
Що стало відомо після презентації
Авіакомпанія SkyUp почне роботу в Україні в квітні 2018 року. У перший рік роботи зосередиться на виконанні чартерних рейсів на популярні курорти. Зокрема заплановано польоти з Києва, Харкова, Львова та Одеси за 16 напрямками, серед яких: Анталія, Бодрум, Даламан, Шарм-ель-Шейх, Хургада, Бургас, Ріміні, Тирана, Варна і інші.
Міжнародні регулярні рейси в 2018 року заплановано з Києва в Барселону, Дубай і Ларнаки. "Заявлена міжнародна регулярка - це по-суті чартери, - пояснює Сергій Хижняк. За наказами, на цих лініях не можна літати чартерами, тому що літають регулярні рейси. Тому компанія змушена отримувати призначення на регулярну лінію". Таким чином JoinUp! намагатиметься максимально завантажити регулярні рейси організованими "пакетними" туристами, і тільки залишки квитків підуть у вільний продаж.
Компанія Pro-Consulting підготувала для Вас короткий перелік готових проектів на дану тему. Ознайомитися з проектами можна за посиланнями: