931

Як поводитимуть себе ціни в грудні: новорічний стрибок солодощів та червоної ікри – дані аналітиків Pro-Consulting. FINANCE.UA


Національний банк спрогнозував ріст споживчих цін в грудні. “За результатами 2013 року ми очікуємо, що індекс споживчих цін буде на значно позитивному рівні”, – заявила на сайті регулятора в.о. директора генерального економічного департаменту Олена Коваленко. З урахуванням того, що за підсумками 11 місяців рівень інфляції в Україні перебуває на нульовому рівні, це означає, що НБУ чекає на зростання цін у грудні.


“Для порівняння, індекс споживчих цін у країнах-торговельних партнерах нашої держави значно вищий. Він коливається від 0,9% в країнах єврозони до 6,5% в Росії в річному вимірі”, – повідомила вона._

Цінову нестабільність в країні спрогнозував і прем’єр-міністр Микола Азаров. Правда, вже геть з інших причин. “Радикалізація політичного протистояння, яка проходила останнім часом, не вирішує, а загострює проблеми. Продовження протистояння дійсно блокує вирішення найскладніших за останнє десятиліття економічних питань, тих проблем, які власне стали приводом для протестів”, – заявив Азаров на засіданні уряду цього тижня.
На його думку, ситуація з протестами провокує цінову нестабільність: “Вже видно, як це провокує цінову нестабільність. Абсолютно не обгрунтовану реальним станом ринку . Як це провокує ажіотаж на валютному ринку, як відлякує інвесторів, в очах яких телевізійна картинка перекриває реальний потенціал українського ринку”.

За даними «АПК-Інформ: овочі та фрукти» борщовий набір в Україні подорожчав у 4,5 рази за останні 11 місяців. В проекті зазначили, що найбільше подорожчали цибуля і картопля – в 6,2 рази і 4,8 рази відповідно. Однак пояснюють це не протестними настроями у суспільстві, а зниженням посівних площ під цими культурами та несприятливими погодними умовами.

Але чого кривити душею, ми й самі винні в тому, що із середини грудня ціни на продукти традиційно вже йдуть на підйом. Із наближенням новорічних свят споживачі ширше відкривають свої кишені, аби накупити якихось особливих смаколиків, які зазвичай собі не дозволяють. На святкові наїдки грошей українці не шкодують, тому на це реагують і виробники, і продавці, підвищуючи ціну. Адже наступний за масштабами “продуктовий ажіотаж” буде аж на Великдень.

Традиційно дорожчають такі категорії продуктів: овочі, м’ясні вироби, фрукти та солодощі, молоко й сири. Загалом ціни на більшість продуктів виростуть на 10-20%. Для порівняння, у листопаді Державна служба статистики зафіксувала зростання цін на продукти харчування та безалкогольні напої на 0,2%.

Подорожчання овочів і молока загалом відбувається сезонно – до цього часу запас українських овочів вичерпується і на ринок вступають імпортні, на порядок дорожчі. Також по українських овочах цього року вдарила дощова погода на початку осені, що відобразилось і на сроках збору урожаю, і його якості при зберіганні. Що ж стосується молока, то взимку його надій традиційно стає меншим, що відповідно відображається і на ціні молочних продуктів. За даними НБУ, цього року овочі додали в ціні на 7,2%, а молоко – 2,2%.

Солодощі прогнозовано подорожчають на 3-7%. На їх ціну в першу чергу вплинуло скорочення виробництва цукру в цьому році. Середні споживчі ціни на цукор в Україні станом на 10 грудня становили 7,3 грн за кілограм. В Міністерстві економічного розвитку і торговлі порахували, що це на 0,29 грн, або 4,1% більше, ніж 29 листопада. Інший фактор – новорічний – піднімає продажі кондитерки аж на третину. І хочеш – не хочеш, а за цукерки під ялинку доведеться викласти більше.

З цінами на борошно й крупи справи простіші – зараз “продуктовий ажіотаж” на них мало вплине. Але сезонні зміни – так. Не дивлячись на щедрий урожай – 63 млн тонн зернових, що є абсолютним історичним рекордом, – ціни на крупи і борошно протягом зими будуть повільно рости. Виробники зараз притримують продукцію, аби весною, коли основні запаси будуть вичерпані, продавати її дорожче, ніж це можна було б зробити зараз. Втім, продавці можуть відігратися на цих продуктах вже після свят, піднявши на них ціну.

І головний “цвях програми”, себто новорічного столу – червона ікра – також подорожчає на 10%. За даними аналітичного департаменту Pro-Consulting, стрибок ціни може бути з ініціативи самих продавців. Основний потік цього продукту йде до нас з Росії, а в Росриболовстві повідомляли, що літній сезон для цього промислу був вдалим, тому піднімати ціну через нестачу продукції російські рибалки не будуть – навпаки, вони зацікавлені в тому, щоб продати вже наявну заморожену ікру. А свята традиційно піднімають попит на цей недешевий продукт.

Серед таких невтішних для гаманця прогнозів, варто відмітити, що деякі продукти, які не псуються, можна встигнути закупити ще за “до-святковими” цінами. А на інші у великих торгових мережах можуть діяти спеціальні пропозиції та скидки, адже заробити реалізатори можуть не лише на підвищенні цін, але і на збільшенні попиту.

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами