2287
Аналітики компанії Pro-Сonsulting підготували дослідження ринку легкових шин України
Також на шинному ринку знаходиться велика кількість якісних сервісів. Ця тенденція - створювати форматні точки продажів - задана кількома лідируючими компаніями на ринку шин України близько 10-ти років тому. Сьогодні на ринку присутні практично всі доступні марки легкових шин. Також відзначимо, що на ринку України сьогодні присутні тільки ті марки, які зацікавлені в місцевому ринку і прагнуть бути на ньому присутніми. Стати партнером марки, яка не розглядає Україну в якості одного з пріоритетних напрямків практично неможливо. Крім того, для досліджуваного ринку характерна його залежність від ринку автомобілів (шини і авто - товари-комплементи), також шинний ринок прямо залежить від розвитку інших споживчих галузей промисловості і від зростання доходів кінцевих споживачів.
У 2012 році шинними заводами України було випущено 3,39 млн. штук нових шин, з них 3,15 - для легкових автомобілів. Таким чином, сегментуємо ринок шин в цілому, ми відзначимо, що понад 90% української продукції представляють саме легкові шини. Частки шин для вантажних автомобілів, автобусів і сільгоспмашин становлять близько 7%.
Структура виробництва на ринку шин України за видами продукції в 2012 р., в натуральному вираженні, %
Джерело: за даними опитувань споживачів, оцінка Pro-Consulting
У цей час ринок скорочується через уповільнення зростання попиту на автомобілі. У 2012 році було продано 243,0 тис. автомобілів. Темпи зростання авторинку України в 2012 році впали до 14,0%, в порівнянні з 22,4% в 2011 р. Найбільш істотне уповільнення відбулося в серпні і вересні. Продажі впали внаслідок погіршення економічної ситуації в країні.
Повертаючись до ринку легкових шин, варто підкреслити, що він залежить від імпорту. За останні 5 років тільки в кризовий 2009 рік внутрішнє українське виробництво перевищувало імпортні поставки. Багато в чому це було викликано погіршенням можливості роботи компаній-імпортерів на українському ринку у зв'язку з девальвацією курсу гривні в кінці 2008 року.
З іншого боку, українська продукція також користується попитом за кордоном, адже в 2012 році експортувалося більше половини вироблених в Україні легкових шин. Девальвація гривні зіграла і тут свою роль - експорт виріс за порівнянний період на 12,1% до 1,91 млн. шин. Зниження виробництва шин «Росавою» у 2012 році призвело до того, що на даний момент понад 3/4 ринку легкових шин в натуральному вираженні займає імпортна продукція, а вітчизняна продукція - решту (всього 22,4%). Проте рік тому її частка становила 26,2%.
Структурування ринку легкових шин України в розрізі цінових сегментів, %
Джерело: за даними операторів ринку (ПрАТ «Росава»); оцінка Pro-Consulting
За даними операторів, на ринку приблизно 20% шин для легкових автомобілів належать до преміум-сегменту (за ціною), майже половина шин - припадає на середній ціновий сегмент, і залишилася третина належить до низького цінового сегменту. При цьому слід зазначити, що до преміум-сегменту легкових шин на українському ринку відносять, в основному, такі бренди, як Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear. До числа продукції середнього цінового сегмента оператори ринку відносять такі бренди, як Hankook, Nokian, Pirelli, Yokohama. А нижній ціновий сегмент представлений переважно шинами українського, російського та білоруського виробництва.
Варто відзначити, що ще 2 роки тому ситуація виглядала «17% - 50% - 33%», таким чином, населення України все більше віддає перевагу більш дорогу і якісну гуму для своїх авто.
В Україні на даний момент ринок шин для легкових автомобілів представлений широким переліком різноманітних моделей і марок всіх відомих світових виробників, і деяких компаній вітчизняної шинної промисловості. Важливим моментом є й те, що держава всіляко намагається контролювати ринок шин (у тому числі легкових) в Україні. Згідно з даними Митної Бази ЗЕД, мито на імпорт однієї шини для легкових автомобілів складає 20% її вартості, але не менше 6,2 € за штуку. Також в червні 2012 року, народні депутати України пропонували підвищити ставки ввізного мита на такі одиниці товарів:
- на нові пневматичні покришки для легкових автомобілів - згідно з УКТ ЗЕД з 10% до 15%; - на шини для використання на сільськогосподарських або лісогосподарських транспортних засобах і машинах - згідно з УКТ ЗЕД та УКТ ЗЕД з 10% до 15%.
У цілому ж, цей аналіз ринку дозволяє простежити основні тенденції розвитку досліджуваного ринку, а також дізнатися про перспективи його розвитку на найближчі роки.