В даному огляді представлена інформація з переліком закордонних інтернет-магазинів, де найчастіше замовляють українці в категорії електроніки.
Люди купили вдвічі більше електронних книг. За оцінками аналітиків компанії COMFY, середня ціна електронних книг лише за рік (квітень 2012 р. до квітня 2011 р.) скоротилася на 40%. Зниження середньої вартості пристроїв робить продукт дедалі масовішим. І електронні книги поступово стають звичним та доступним для широких верств населення продуктом. «Відбувається поступове зміщення ключової категорії споживача від інноваторів (вони ж «гіки») до масового споживача», — вважає Дмитро Шемет, директор Obreey Products. Як вважають представники роздрібних мереж, зростання продажу електронних книг в Україні відбуватиметься за рахунок...
Мікросхеми NAND Flash подешевшали настільки, що купівля карти пам'яті великого об'єму для нового фотоапарата, телефону або плеєра вже не є істотною статтею витрат. Справді, якщо кілька років тому вартість карток CF об'ємом 16-32 ГБ могла досягати $5000, то тепер SD аналогічного обсягу подешевшали до $40-50! Що й казати, вражаючий прогрес.
Порівняно з показниками 2008 р. український ринок USB-флеш-накопичувачів у кількісному вираженні скоротився, але зріс у грошовому. Цьому сприяло те, що середня ціна протягом року збільшилася приблизно 50%. До того ж сьогодні багато користувачів вважають цілком достатнім об'єм 4-8 ГБ і в своїй масі не відчувають необхідності купувати більш ємні моделі. Орієнтовно обсяг ринку флеш-накопичувачів становить 14 млн дол. Точніше оцінити складно через наявність непрямих каналів постачання. Якщо говорити про обсяг USB-накопичувачів, то основний попит змістився з пристроїв на 2-4 ГБ у бік 4-8 ГБ. Втім, на вибір покупця впливають дизайн, матеріал корпусу, бренд. Наша статистика показує, що носії з пам'яттю 1-2 ГБ купуються головним чином як корпоративні сувеніри, 4-8 ГБ для домашнього застосування, 16 ГБ і вище - для ресурсомістких завдань. Мінімальна вартість зберігання 1 ГБ інформації складає $2-3.
Графічні акселератори - підвид комп'ютерних комплектуючих, що найбільш динамічно розвивається. Цей ринок завжди відрізнявся особливо гострою конкуренцією, проте останнім часом суперники, здається, стримали запал. За десять місяців, що минули з моменту виходу аналогічної Теми номера (ko-online.com.ua/40730), радикальних змін у співвідношенні сил двох провідних виробників відеокарт не відбулося. ATI продовжила зміцнювати свої позиції за допомогою дуже успішних моделей Radeon HD 4850/4870, у той час як NVIDIA за традицією не стала вступати в цінову війну, яка нав'язується конкурентом, і вирішила шукати інші шляхи до серця та гаманців споживачів. Загалом на сьогоднішній день ситуація складається досить несприятливо для зеленого табору: у тих сегментах, де різниця у швидкодії дійсно має велике значення при виборі конкретного пристрою (у середньому та високому класі), серія ATI Radeon переграє GeForce за співвідношенням ціни та продуктивності.
Напівпровідникова промисловість намагається швидкими темпами надолужувати втрачене протягом місяців рецесії. Після перших позитивних повідомлень, отриманих від постачальників процесорів для ПК і кремнієвої начинки для РК ТБ, судячи з усього, настала і черга сегментів DRAM і NAND. Авторитетна Semiconductor Industry Association (SIA) оприлюднила підсумки роботи галузі у третій чверті року, згідно з якими загальний продаж ІС-виробів на 19,7% перевищив рівень II кварталу, склавши 61,9 млрд дол. 1% гірше, ніж за попередній початок кризи аналогічний період минулого року. Тим не менш, вступаючи в сезон високих продажів, канали збуту активно наповнюються ПК та стільниковими телефонами, які традиційно очолюють групу ключових споживачів напівпровідників. До інших продуктових категорій, що піднімають галузь із дна, аналітики зарахували цифрові телевізори, DVD-рекордери, ігрові консолі та PND. Понад те, ознаки довгоочікуваного пожвавлення продемонстрував досить ємний сегмент кремнієвої начинки для промислових додатків.
Осіннє підвищення цін на оптичні накопичувачі виявилося досить несподіваним, особливо на тлі поступового згасання інтересу користувачів до цього виду носіїв. Також цікаво, що кількість пропозицій приводів Blu-ray зросла до 10% від загальної кількості, притому що середня ціна їх вже майже півроку утримується на колишньому рівні.
Графічні акселератори завжди були і залишаються однією з найгарячіших категорій комп'ютерних комплектуючих. Серед відвідувачів продуктового каталогу Hotline найбільшою популярністю користуються моделі відеокарт у ціновому діапазоні до $200: пристрої брендів Palit, HIS, MSI, Sapphire, Zotac на GPU GeForce GTX 260 та Radeon HD 4870, оснащені об'ємом пам'яті 512-1024 МБ.
З погляду бізнесу ринок флеш-пам'яті NAND – дуже непростий сегмент для успішного заробітку навіть за мірками ІТ-індустрії. Головну проблему можна описати коротко: як тільки технології виробництва ІВ NAND удосконалюються настільки, щоб без особливих проблем розміщувати на тій самій площі кристала більший обсяг даних, відповідні чіпи починають випускатися відразу всіма основними виробниками, причому у величезних кількостях. Відповідно, ціни на вироби попереднього покоління потрібно якнайшвидше знижувати, і хто не встиг, той запізнився - якщо хоч ненадовго відволіктися від кон'юнктури ринку і не відреагувати своєчасно на черговий виток перегонів здешевлення, ризикуєш не заробити взагалі нічого. Очевидно, що в цьому випадку ресурсів на подальшу модернізацію технологічного процесу вже не вистачить, і невдаха просто вилітає з даного бізнесу, обзавівшись замість доходу купою боргів з нерозпроданим складом на додачу, вщерть забитим нікому не потрібними чіпами вчорашнього дня.
Попри прогнози аналітиків порівняно з IV кварталом 2008 р. кількість пропозицій оптичних накопичувачів Blu-ray у торговому каталозі Hotline скоротилася в кілька разів. Причини загальновідомі, проте тішить, що в рейтингу найпопулярніших серед відвідувачів ресурсу продуктів даної категорії BD-привід LG GGC-H20L знаходиться на сьомому місці.
Поява на ринку карт пам'яті SD і CF ємністю 16 і 32 ГБ відкрило нові перспективи їх застосування - багато власників нетбуків, наприклад, користуються ними як аналог SSD для розширення постійної пам'яті. Втім, попит на ємні карти пам'яті для фото- та відеопристроїв, як і раніше, залишається високим, і зниження цін на них, що продовжується, лише на руку споживачам.
Однією з основних тенденцій на ринку флеш-карток можна відзначити різке зменшення їхньої середньої собівартості. З 2004 року вона впала більш ніж у чотири рази. Незважаючи на зниження цін, виробництво флеш-накопичувачів, як і раніше, залишається прибутковим бізнесом. Це з тим, що виробники роблять ставку на масовість, збільшуючи у своїй виручку. Їхні доходи зростають за рахунок збільшення світового попиту на карти пам'яті великої ємності. Водночас так само стрімко зростає зростання обсягу карт. За підсумками 2006 року найбільш продаваними були флеш-картки обсягом 512 мегабайт, а за результатами 2008 року найпопулярнішими стали картки на 1024 мегабайти. Причому попит на флеш-карти збільшується з розвитком цифрової техніки.
Ринок оптичних накопичувачів не можна назвати таким, що розвивається. Принаймні хоч скільки-небудь помітних і знакових подій на ньому вже давно не спостерігалося. Внутрішні приводи DVD±RW припинили свій подальший розвиток, а вартість їх впала до непристойного рівня в $25, тому основна частина покупців, купуючи ПК, практично не задається питанням, пристрій від якого виробника в ньому встановлено. За великим рахунком, всі вони зараз схожі - принаймні в тому, що за нормального використання потребують періодичної заміни, в середньому раз на півроку-рік. Але цікаво, що досі на ринку зберігаються поодинокі пропозиції DVD-ROM - мабуть, нерідко цінова різниця в 5-7 доларів все ще продовжує грати роль. Що стосується застосовуваних інтерфейсів, то цікаво, що для внутрішніх приводів частка IDE становить 60%, а SATA-пристрої, як і раніше, відстають.
Специфіка українського ринку комп'ютерних аксесуарів у тому, що 30% пристроїв, що продаються - це ОЕМ-продукт, спочатку орієнтований на корпоративний сегмент, бізнес-проекти тощо. А 2-3 роки тому частка ринку таких пристроїв становила 55%. Незважаючи на значно менш яскраву упаковку, ніж у товару, орієнтованого на рітейл, OEM-продукти брали ціною, тому саме вони опинялися на полицях магазинів. У компанії Logitech вже досить довго приблизно 60% усіх продажів на українському ринку комп'ютерних аксесуарів припадає на миші та клавіатури. "Дуже хороші показники сьогодні дає геймінг - приблизно 20% продажів і дуже швидкими темпами практично третій рік поспіль зростає акустика, частка якої складає близько 15%", - наголошує представник Logitech. У компанії A4Tech схожа ситуація, за винятком того, що замість геймінгу та акустики хорошу динаміку продажів демонструють веб-камери та навушники.
Український ринок корпусів відрізняється консервативністю, а його розвиток навряд чи можна назвати стрімким. У нас, як і раніше, віддають перевагу звичним формам і розмірам. Експерти по-різному визначають темпи зростання вітчизняного ринку корпусів, але сходяться в одному - помітної динаміки не передбачається. Ринок корпусів ділиться на три сегменти: low-end (ціною до $40, що становить близько 65%), mainstream або middle-range ($40 -60, 30%) та high-end (ціна понад $60 та 5% ринку). Найбільш популярні корпуси low-end, які використовуються в масових зборках офісних та домашніх комп'ютерів. Проте останнім часом намітилася тенденція збільшення частки корпусів mainstream. Це пов'язано зі збільшеними вимогами споживачів до якості корпусу, блоку живлення та системи охолодження.
За останні півроку помітних змін на ринку флеш-карток не спостерігалося – виявлені тут тенденції загалом відповідають загальносвітовим, і жодних локальних сюрпризів не відбувалося. Хоча, втім, як таке все ж таки можна розцінювати перевищення кількості пропозицій карт пам'яті Transcend над продукцією колишнього лідера - Sandisk. Якщо ще в червні відзначалася її першість за цим параметром, то приблизно наприкінці липня позиції вендорів зрівнялися, а вже в жовтні перевага Transcend стала очевидною. Така подія, напевно, не залишилася непоміченою на ринку, особливо враховуючи, що разом ці компанії формують тут більше 60% пропозицій, а найближчі конкуренти - Sony, Kingston і Apacer - досить суттєво відстають.
На вітчизняному ринку переважна кількість пропозицій належить DDR2. Звичайно, найбільшою мірою це обумовлено поширенням десктопних материнських плат, розрахованих на використання пам'яті даного типу, але й ціновий фактор не можна ігнорувати - вартість лінійок DDR відчутно вища. Проте затребуваність останніх (як, втім, і SDRAM) зберігається практично незмінною, тоді як кількість позицій DDR3 збільшилася майже 5%, хоч і демонструє стабільного приросту.
Вкотре доводиться констатувати те що, що ринок оптичних накопичувачів цьому етапі свого розвитку практично статичен. Ніяких не те щоб радикальних, а будь-яких помітних змін у цій галузі вже давно не відбувається. Так, з'явилися моделі із заявленою швидкістю одноразового запису DVD-носіїв 22Х. Але по-перше; поки що ці цифри присутні лише у специфікаціях, у реальній роботі вони ще недосяжні. А по-друге, навіть після доопрацювання виробниками прошивок з метою зрівняти заявляються і реальні показники перехід на 22Х кінцевому споживачеві не дасть зовсім нічого, крім збільшення рівня шуму.
Український ринок джерел безперебійного харчування у найближчі 5 років зростатиме на 30% щороку. При цьому потужність пристроїв, що продаються з року в рік зростає як в сегменті домашніх користувачів, так і в корпоративному секторі. Українська енергосистема є далекою від досконалості: за даними деяких експертів, зношеність її основних фондів становить 50-60%. Звідси низька якість електроенергії, стрибки напруги, рідкісні, але значні віялові відключення не тільки в регіонах, а й у столиці. З огляду на такий стан справ, ні пересічні користувачі ПК, ні тим більше представники великого та середнього бізнесу не розраховують на стабільність роботи вітчизняної енергосистеми. Тому, щоб уберегти від втрат важливу та дорогу інформацію внаслідок некоректно завершеної роботи пристроїв для зберігання даних, клієнти активно вкладають кошти у джерела безперебійного живлення та супутнє обладнання.
У 2008 р. зростання українського ринку флеш-карт та флеш-накопичувачів в одиницях товару становить 60-70% порівняно з минулим роком. Однак у зв'язку зі зменшенням середньої вартості карток пам'яті в грошах динаміка знижується. За розрахунками експертів, до кінця року обсяг цього ринку досягне 7-8 млн. штук. Приблизно три чверті всіх проданих у 2008 р. флеш-карток складуть носії для мобільних телефонів. Вже сьогодні на їхню частку припадає близько 60%. При цьому лідерство утримують карти форматів microSD і SDHC. Слід зазначити, що сьогодні багато провідних гравців ринку, включаючи Kingston, вже зняли з виробництва носії обсягом 1 ГБ. Це пояснюється спадом споживчого попиту ними у всьому світі. Думаю, відповідно до цієї тенденції і в Україні вони почнуть зникати найближчим часом. Для сучасного користувача мінімальним об'ємом є 2 ГБ, а оптимальним для цифрової аматорської фотокамери ми вважаємо 4 ГБ.