Стаття охоплює питання, пов'язані з впливом кризи, змінами запитів клієнтів та важливими аспектами замовлення торговельного обладнання у складні часи. Розглянуто таке: як пандемія COVID-19 вплинула на галузеву компанію, що спеціалізується на виробництві торговельного обладнання, і які зміни відбулися на ринку торговельного обладнання у зв'язку з пандемією, які зміни відбулися у запитах клієнтів компанії під час кризи, а також які поради пропонуються щодо вибору обладнання в період економічної нестабільності, важливість якості обладнання, перевірку термінів виконання замовлень та взаємодію з клієнтами в умовах ринку, що швидко змінюється, і пандемічних обмежень.
Вітчизняним виробникам під силу складати конкуренцію аналогам з Європи лише за рахунок кранів для складських приміщень, але на ринку цю продукцію фактично не використовують, оскільки обладнання є дуже дорогим та низькофункціональним по відношенню до навантажувачів та штабелерів. На складах використовують обладнання і того й іншого типу, зокрема опалювальне, пристрої призначені для кондиціонування в приміщеннях або для підтримання заданих режимів за температурою, вологістю або іншими кліматичними параметрами. На ринку зі складського обладнання спостерігаються основні тенденції. Насамперед, на ринку спостерігалося активне зростання протягом 2005-2008 років, водночас збільшувалися обсяги щодо введення нових центрів складського та логістичного типу разом із магазинами формату C&C. Тим не менш, за 2009-2010 роки обсяг будівництва нових складських центрів був сильно скорочений, що вплинуло і на ринок зі складського обладнання. Оскільки протягом 2009 року обсяги будівництва нових складських центрів було скорочено на 51%, а минулого року ці показники збільшилися на 4,2% можна говорити про те, що вітчизняними постачальниками та виробниками складського обладнання були істотно скорочені обсяги реалізації своєї продукції. Друга тенденція – це те, що через зниження
Офіційної статистики продажів вантажно-транспортного обладнання в Україні немає, тому точно сказати, наскільки скоротився ринок, неможливо. Оператори розпливчасто відповідають: «У рази». Міжнародна статистика це підтверджує. Так, за даними WITS, повідомляє маркетинг менеджер ТОВ «Ліфтек» Наталія МОРОЗОВА, за 11 місяців 2009 р. в Україну було ввезено 411 одиниць вантажної та складської техніки, тоді як за аналогічний період 2008 р. – 4047 одиниць. Для порівняння, в Росію з січня по листопад минулого року було офіційно ввезено 2549 одиниць техніки (24 344 – роком раніше), до Австралії – 9169, до Ізраїлю – 2179, до Туреччини – 2557. Навіть Нова Зеландія закупила майже вдвічі більше обладнання , Чим наша країна – 818 одиниць. Адже це острів, на який всі постачання здійснюються морем, що впливає на кінцеву вартість обладнання. Начальник відділу зовнішньоекономічної діяльності ТОВ «Мікро Ф» Мирослава БРОВЧУК поділилася даними статистики JIVA: за 3 квартали 2009 р. з Японії в Україну імпортовано всього 18 навантажувачів з двигуном внутрішньої згоряння (за той же період 2008 р. – 570) та 13 електричних (199 роком раніше). Краще виглядає ситуація згідно зі світовою статистикою (FEM, ITA, JIVA): кількість техніки, ввезеної в Україну з Європи, США та Японії, за січень–вересень
Ще рік тому ситуація на ринку складської техніки та обладнання розвивалася за стандартним кризовим сценарієм. Компанії перебували в очікуванні краху і не мали особливих надій на порятунок. Однак зростання сегменту та активна позиція його гравців допомогли бізнесу подолати труднощі. Про стан справ фахівці висловлюються з оптимізмом. Заповнюють втрати виробники складського обладнання – кількість замовників у цьому сегменті зростає з кожним місяцем. Багато великих компаній-замовників зайнялися облаштуванням складів для тривалого зберігання своєї продукції, чого вони не могли зробити раніше, коли не було можливості ні закуповувати, ні продавати товар. Тепер стелажне обладнання користується великою популярністю. Дещо пожвавилася з початком 2010 року ситуація і на ринку складської техніки, зокрема навантажувачів. «Безумовно, це не 2007-й, і, тим більше, не 2008-й рік, – коментує Віктор Михальченко, менеджер СП «Южтехсервіс». – Але все-таки порівняно з депресивним 2009 поточний рік показує стабільне зростання цього напряму». Варто відзначити значне пожвавлення низки компаній (активних покупців перевантажувального обладнання), які у 2009 році перебували у «сонному» стані або займали вичікувальну позицію. «У 2010 році вони активно почали купувати нову техніку, оновлювати існуючий парк та розширювати виробництво (наприклад, виробники напоїв, соків, пива; заводи молочної промисловості; є пожвавлення і у компаній, які займаються виробництвом та обробкою паперу)», – зазначає Віктор Михальченко. Проте підвищення попиту продукцію ще гарантує безперешкодного просування над ринком. У посткризовий період виробникам доводиться йти на
В Україні за останні роки збільшилась кількість великих логістичних комплексів. Поступово цей сектор комерційної нерухомості набуває цивілізованого вигляду, що обумовлено попитом, що постійно зростає не просто на складські послуги, а на якісні, добре обладнані і прийнятні за вартістю площі. Однак потреба у професійних складських комплексах сьогодні перевищує пропозицію, у зв'язку із чим піднімаються орендні ставки. Цей чинник, і навіть швидка оборотність товару стали причиною появи нашій країні устаткування зарубіжних виробників. Як така ситуація вплинула на вітчизняний ринок складської техніки ми з'ясовували у фахівців.
Коли після правильних теоретичних розрахунків і планів щодо організації ефективної роботи складу справа переходить у практичну площину, стає очевидним, що забезпечувати ефективність будуть конкретні люди і конкретна техніка. І завжди слід враховувати, що трудовитрати складу, як і його вантажообіг, залежать від парку вантажної техніки. Вибір же її - це ціна питання, а вартість відповіді: чи варто функції основного орієнтиру покладати на критерій ціни?
Складський бізнес в Україні активно розвивається. Зростає кількість складів і терміналів, впроваджується досконаліше устаткування. Не можна виключати й те що, що вітчизняні торгові оператори часто як торговельних стелажів використовують устаткування складського типу, оскільки продукція тривалого зберігання таких операторів, як, наприклад, cash & carry, становить близько 90% їхнього торгового асортименту. Як відомо, найважливішим компонентом будь-якого складу, що визначає його ефективність, є підйомно-транспортне обладнання.
Сьогодні в Україні ринок логістичної нерухомості розвивається дуже швидкими темпами. Час, коли під склади переобладналися будь-які більш менш підходящі за площею будівлі, як, наприклад, сільськогосподарські споруди, йде в минуле, на зміну цим тенденціям приходить ера цілеспрямованого зведення нових сучасних логістичних центрів високого класу. Звичайно, поряд з цим фактом розвивається і ринок складської вантажної техніки. Цей сегмент у нашій країні показує випереджаючі темпи зростання.
Сучасний склад - це складна система, що складається з величезної кількості взаємозалежних елементів, одним із яких є складська техніка. Від неї залежить ефективність роботи складського комплексу, оскільки саме ця техніка дозволяє виконувати різні процеси. В основному, техніка для роботи на складі представлена обладнанням, призначеним для навантаження та розвантаження товарних запасів, а також для покращення та спрощення роботи співробітників. Після того, як складська територія розбита на тематичні зони, підібрані та розставлені стелажі, у керівника складу з'являється наступне завдання – максимально спростити та зробити найбільш ефективною роботу складського комплексу.
Фахівці зазначають, що у 2006 р. у сегменті ринку складської вантажної техніки не відбулося різких вартісних стрибків ні на складську техніку, ні на вилкові навантажувачі. Так, за словами ряду експертів, минулого року було незначне подорожчання цієї продукції, що склало в середньому 2-5%. Сьогодні, на жаль, можна констатувати той факт, що в нашій країні є дефіцит логістичної нерухомості. Це насамперед пов'язане з тим, що цей напрямок в Україні ще тільки починає розвиватися. Ще в недалекому минулому багато компаній орендували великі склади або задовольнялися малими складськими площами, здатними задовольнити їх потреби та потреби у зберіганні тієї чи іншої продукції. Зараз же, з приходом до нашої країни великих закордонних гравців, досить гостро постало питання про складську нерухомість, а вірніше про майже повну її відсутність. Внаслідок чого дуже швидкими темпами стали переобладнатися під склади будь-які більш менш значні за своєю корисною площею будівлі (прикладом є факт перебудови досить великої частини сільгоспспоруд). Але, як показав час, цього виявилося замало. Наступним етапом розвитку сегменту логістики в Україні стало зведення абсолютно нових, сучасних складів.
За різними даними, близько 40% всієї техніки, що реалізується в Україні, для складу поглинає столиця. Дефіцит якісних складських приміщень спровокував активний розвиток сегменту логістичної нерухомості, що безпосередньо позначилося на збільшенні обсягів продажів складської техніки. , новітні технології, такі як, наприклад, використання двигунів змінного струму, що дозволяють економити енергію та спростити технічне обслуговування.