Матеріал, представлений у цьому огляді, містить інформацію щодо ситуації на українському ринку гумотехнічних виробів. Розглядається таке: обсяги виробництва шин для легкових та вантажних автомобілів, а також для сільгоспмашин, мотоциклів, камер в Україні у 2012 році, зміни щодо 2011 року, обсяги випуску шин у розрізі основних виробників, показники зовнішньої торгівлі шинами в Україні у 2012 та 2011 рр., обсяги виробництва гумотехнічних виробів в Україні в 2012 році (гума регенерована, напівфабрикати гумові, труби, трубки, рукави, стрічки конвеєрні та приводні ремені, ущільнювачі, тканина прогумована, покриття для підлоги, вироби з вулканізованої) гуми іншого призначення, каучуки).
У першому півріччі в Україні вироблено 2365 тис.шин усіх видів, що становить 99,5% від обсягу за відповідний період минулого року. У червні випуск шин всіх видів склав 441 тис. штук, збільшившись у порівнянні з травнем на
За 4 місяці "Росава" продала продукції на 62,3% більше, ніж за аналогічний період 2010 р. Збільшення продажів пояснюється не лише зростанням випуску продукції, а й покращенням її якості та збільшенням реалізації шин дорожчих сегментів. Так, до Німеччини продано шин у 5 разів більше, ніж за аналогічний період
У І кварталі в Україні вироблено 1180,3 тис. шин усіх видів, у тому числі у березні – 437,7 тис. При збільшенні зростання шин для легкових автомобілів значно знизилося виробництво інших видів шин (вантажних, для сільгосптехніки)
У серпні 2010 р. по відношенню до липня цього року імпорт синтетичного каучуку скоротився на 2%. Порівняно з аналогічним періодом 2009 р. темп скорочення цього показника становив 5%. У вересні 2010 р. по відношенню до попереднього місяця імпорт цього виду продукції зріс на 16%. Темп приросту показника порівняно з вереснем 2009 р. становив 5%. Експорт синтетичного каучуку у вересні 2010 р. по відношенню до серпня цього ж року збільшився майже в
Ринок автомобільних покришок українського виробництва за попередніми підсумками скоротився цього року більш ніж на 40%. Так, за даними Держкомстату, минулого року було виготовлено понад 7,4 мільйона автошин. А цього, за словами виробників, показник досягне позначки лише 4,3 мільйона штук. За останні кілька років виробництво збільшувалося на 15-20%, а за підсумками першого півріччя 2008-го було виготовлено на 40% більше шин, ніж за аналогічний період минулого року.
На українському ринку формується дефіцит якісних імпортних шин для легкових автомобілів. Вітчизняні виробники мають шанс задовольнити цей попит. Активність з боку імпортерів чи не єдиний приклад у галузі. Економічна криза та нестабільність курсу долара в Україні погіршили становище багатьох продавців імпортних шин. За останні два місяці основні гравці встигли двічі підняти ціну на гуму: наприкінці вересня вона підвищилася на п'ять-десять відсотків, а наприкінці жовтня — ще на 15–20%.
Росія є головним покупцем українських шин. На неї припадає 57,7% всього українського експорту у кількісному виразі. Частка українського експорту у вартісному вираженні – 25,8%. Вони продавалися за середньозваженою ціною 20,0 дол./шт. (українські шини продавалися в середньому по $25,8/шт., у тому числі до Білорусі за $30,7/шт.). Експортні постачання гумових виробів до України з Білорусі порівняно з аналогічним місяцем 2007 р. збільшились на 53%, у т. ч. шин – майже на 55%. Завод масових шин ВАТ "Белшина" у 2009 р. завершить технічне переозброєння (установку нового німецького обладнання), що дозволить забезпечити йому новий рівень якості легкових шин та знизити собівартість продукції, збільшити їхню конкурентоспроможність на світовому ринку.
В імпорті шин в Україну, зокрема, в кількісному вираженні, вагому частку займають шини для велосипедів, які в країні не виробляються. За підсумками I кварталу на цей вид шинної продукції припадає 55% всіх шин, що імпортуються в країну. Виробництво шин усіх видів, за даними, у травні становило 613 тис. шт. і збільшилася до квітня на 4,9%. З початку року випуск шин по відношенню до січня-травня 2007 р. характеризується підвищувальною тенденцією 2,4%.
В імпорті з Європи близько половини всіх поставок шин (43,9% - за тажу, 58,1% - за кількістю та 46,7% - за вартістю) припадає на Фінляндію. Фінська компанія Nokian Tyres (має заводи у Фінляндії та Росії) має в Україні вже 25 шинних центрів і має намір збільшити їхню кількість найближчим часом до 34. Мережа шинних центрів Vianor продає шини для легкових автомобілів та мікроавтобусів, а також для вантажних машин як власного виробництва , і сторонніх компаній. Загалом у зовнішній торгівлі шинами за І квартал позитивне сальдо становить $10,6 млн. Порівняно з тим самим періодом 2007 р. воно збільшилося на $7,4 млн.
Через скорочення виробництва у 2007 р. зменшився і за вагою, і за кількістю та експортом шинної продукції. Так, за підсумками 11 місяців у ваговому відношенні експорт шин порівняно з аналогічним періодом 2006 р. зменшився на 1,9%, а в кількісному – на 8,6%. Значна частина зовнішньоторговельного обороту України у торгівлі шинами припадає на Росію. Так, за 10 місяців 2007 р. на Росію припадає 36,8% загального експорту шин за тажем, 49,6% - за кількістю та 33,2% - за вартістю.
Шинна продукція займає істотну частку зовнішньої торгівлі продукцією гумової галузі. На неї припадає понад 75% всього експорту та понад 35% імпорту. В імпорті гумової промисловості значну частину займають каучуки (натуральний та синтетичний). На них припадає близько 25% імпорту галузі. Решта посідає різні види РТИ.
На українському ринку шин відбуваються суттєві зміни. Зменшилися обсяги виробництва та експорту, натомість значно збільшилася пропозиція імпортного товару. Якщо за підсумками 8 місяців 2006 р. у зовнішній торгівлі шинами спостерігалося позитивне сальдо у $8,4 млн., то поточного року перевищення імпорту над експортом становило $24,9 млн. Так, експорт легкових шин скоротився на 197187 шт. як імпорт легкових шин зріс на 708 705 шт.
Імпорт вантажних шин більш диверсифікований, ніж легкових. Більшість вантажних шин (за кількістю) експортується до країн СНД - ними у першому півріччі припадає 67% всього експорту. За вартістю частка країн СНД значно нижча – 36,6%. За тоннажем країни СНД припадає 45,9% всього експорту.
Визначальними факторами розвитку промисловості РТІ в Україні є рівень розвитку галузей, що споживають, і ціни на сировину та допоміжні матеріали. Україна практично не має власного виробництва каучуків і змушена імпортувати більшість компонентів для виготовлення РТІ. Ціни на них останнім часом мають стійку тенденцію до зростання. Крім того, обладнання багатьох українських заводів застаріле або досить амортизоване. Існує багато дрібних підприємств, які не мають сучасного резиносмесительного обладнання та працюють на готових сумішах, що виробляються великими заводами галузі. Асортимент їхньої продукції досить обмежений.
Випуск гумових виробів у січні-жовтні збільшився на 2,8%, порівняно з аналогічним періодом минулого року. Проте у виробництві шин спостерігається відставання на 4,3%. У жовтні в країні вироблено 624 тис. шин, або 89,7% до рівня жовтня 2005 року.
У вересні, за даними Держкомстату, в Україні вироблено 596 тисяч шин.
За даними Держкомстату, у травні випущено 553 тис. шин, що на 14,1% менше, ніж у травні 2005 р. Зниження обсягів випуску (на 3,7%) спостерігається і в січні-травні.
Торішнього серпня у ЗАТ “Росава” план із випуску шин був напруженим, особливо з вантажних шин. Однак випуск легкових шин порівняно з аналогічним періодом 2004 р. значно знизився, до того ж на складах нагромадилися значні залишки продукції.
За даними Держкомстату, у серпні в Україні вироблено 611 тис. шин.