1513

Гофрована упаковка для вафель гофре (і для безлічі видів практично будь-якої продукції)

Поняттям «гофр» або «гофре» позначають стійкі паралельні хвилеподібні складки, що можуть формуватися на тканині (одязі), папері, металі або загалом на поверхні з будь-якого матеріалу. Гофрований картон (далі – ГК) складається мінімум з трьох шарів, два з яких – це плоский картон (так званий лайнер або топлайнер), а між ними – шар паперу хвилями (флюттінг). По ребру флюттінга відбувається приклеювання розчинним силікатом, картопляним крохмалем або іншими клеями, зазначеними у стандартах на такий картон (рис. 1).

packaging.jpg 

Рис. 1. Тришаровий гофрокартон: схема та загальний вигляд

 На позначення ГК використовується буква (для тришарових – Т), а також цифра, що позначає його клас. Крім того, для характеристики гофра (типу профілю), а саме, висоти й ширини хвиль, використовуються літерні позначення (А – велика, В – точна, С – середня, Е – мікрогофра і т. ін.). Зазначимо, що іноді зустрічається і двошаровий ГК (позначається літерою Д), але він набагато менш технологічний і практичний, тому для упаковки майже не використовується, при цьому тільки він виготовляється в рулонах і листах. Більш поширеним є п’ятишаровий ГК (відповідно, П). Упаковка з такого картону (гофроящики) використовується для крихких і таких, що легко б’ються, виробів. На рис. 2 представлені різні типи ГК, що ілюструють, зазначені аспекти класифікації.

packaging1.jpg 

Рис. 2. Різні типи гофрокартонів

 

Нормативи, викладені в каталозі міжнародної організації FEFCO, що об’єднує виробників ГК у світі, регулюють типи ящиків і їх елементів, види швів, способи кріплення та інші параметри, які дозволяють узгоджувати поставки у зовнішньоекономічній діяльності країн. Елементи гофроящиків представлені на рис. 3, а самі ці ємності для упаковки – на рис. 4. 

 packaging3.jpg

Рис. 3. Окремі елементи гофроящиків (група 09 каталогу FEFCO)

 

 packaging4.jpg

Рис. 4. Різноманітні види гофроящиків

 

Ринок гофрованої картонної упаковки, як і ринок паперової упаковки, є вагомими сегментами пакувального ринку в цілому. Картони – це найтовстіший, міцний папір досить високої жорсткості, до них відносять матеріали вагою понад 200 г / м2, при цьому ключовою визначальною особливістю є сфера застосування. Важливою характеристикою картонів є їх склад. За цим критерієм нормують картони як у нас у країні (є стандарт, що характеризує технічні умови на коробковий картон), так і в європейських країнах, виділяючи три основні групи:

1) хромовий (або SBS) картон, чистий целюлозний з білою лицьовою поверхнею, має високі естетичні, показники міцності, технологічний, головний недолік – висока вартість;

2) хром-ерзац (або FBB) картон, оптимальний за співвідношенням показників ціна – міцність, має широкий діапазон зміни показників завдяки комбінуванню властивостей шарів. Містить як білену целюлозу, так і деревну масу (середній шар);

3) коробковий (або макулатурний, WLC) картон, використовується в масовому виробництві, істотно дешевший, ніж хромовий. Верхня межа щільності досягає 600 г / м2. Саме з картону цього виду й виготовляють більшу частину ГК тари (рис. 5). 

 

packaging5.jpg 

 

Рис. 5. Продукти, для яких використовується упаковка з гофрокартону

 

Зауважимо, що гофрокартон був винайдений в Америці у 1871 році, а гофробумага – за 15 років до того в Англії та використана як прокладка для капелюхів. Зазвичай картон виготовляють у формі листа (полотна) з волокнистої маси, після чого з нього викрешуються ємності для упаковки. Нині складна коробка з ГК – один з найпопулярніших у світі способів упаковки, який, крім функцій власне тари, зазвичай несе ще й інформаційне навантаження, оскільки практично на кожній коробці з продукцією, крім основної інформації про упаковану продукцію, нанесені відомості про компанію-виробника (реалізатора). При цьому на ринку упаковки до нього висуваються такі самі вимоги, як і до всіх інших видів матеріалів для зазначених цілей. Вимоги до упаковки поділяються на три групи: зумовлені властивостями продукту, що підлягає пакуванню (а саме, його агрегатним станом, хімічною та біоактивністю тощо); зумовлені замовником (економічні, вид матеріалу для пакування, дизайн); зумовлені технологічними особливостями виробництва (технологічність процесу, конструктивні особливості та вимоги щодо уніфікації тари, відповідність вимог замовника умовам виробництва).

Причинами поширеності ГК для цих цілей, у першу чергу, служать економічність як власне матеріалу, так і процесу його виготовлення, а також зручність зберігання, перевезення, легкість і швидкість формування коробок найширшого спектра розмірів і конструкцій (див. рис. 4), надійність використання. Діапазон напрямів застосування картонно-паперової упаковки постійно зростає, при цьому домінуючою сферою (більше двох третин) залишається харчопром. Тут така упаковка конкурує з дешевим пластиком і, насамперед, з поліетиленовими пакетами. Істотним фактором, який пришвидшує розвиток паперового напряму, є більш високий рівень екологічності такої упаковки, що особливо важливо для України, де екологічна ситуація несприятлива в більшості регіонів, а в окремих місцевостях – просто катастрофічна. Ємність ринку картонної упаковки падала декілька років у період кризи та після, а починаючи з 2011 року почала демонструвати висхідний тренд і в 2013 році склала майже 642 тис. тонн. Цей показник сформований чотирма компонентами, серед яких домінує тара (ящики, коробки та ін.) з гофрованих картону та паперу. Частка цього субсегмента досягла 70,9%. Тара з негофрованих матеріалів виготовлена в кількості майже 70 тис. тонн, або 10,9%. Трошки більшою є частка іншої тари з паперу (12,7%), а останній, найменший за обсягом сегмент у зазначеній одиниці вимірювання складають пакувальні мішки (пакети). Важливо підкреслити, що облік і зіставлення показників за компонентами ринку утруднюється тою обставиною, що для вимірювання його ємності тільки в натуральному вираженні використовуються три різні одиниці – тонни, кв. метри і штуки. Через це часто буває складно оцінити дійсний характер зміни характеристик ринку.

Перевагою ринку упаковки з ГК і паперу є широкий асортимент пакованої продукції та спектр галузей економіки, де використовується така тара, що дозволяє нівелювати сезонний компонент, який проявляється в окремих зазначених сегментах у різні періоди. Водночас така суттєва прив’язка до галузей зумовлює кореляцію показників ринку упаковки та характеристик відповідних галузей. Таким чином, при загальному підйомі виробництва зростатиме ємність ринку картонно-паперової упаковки і, відповідно, навпаки. Сказане ілюструє згадане вище зниження ємності цього ринку в післякризовий період.

На українському ринку існує організація, що об’єднує учасників цього ринку та захищає їх інтереси, – Асоціація «Укрпапір». Згідно з її даними, сучасне висічне обладнання (більше 80 агрегатів) для виготовлення коробок і ящиків із ГК встановлено на багатьох підприємствах, причому не тільки спеціалізованих, але і на великих підприємствах галузей – споживачів гофрокартону. В цілому виробників такої упаковки групують на:

1) підприємства повного циклу. Це декілька великих комбінатів – лідерів українського ринку, які спеціалізуються на картонно-паперовому бізнесі з виділенням пакувального напряму;

2) виробники ящиків (коробок) з покупного листового ГК. Такі компанії закуповують потужне сучасне обладнання, але не хочуть мати справу з сировиною;

3) окремі підприємства останньої групи бажають останній етап виробництва ГК реалізовувати самостійно. В закупівлі у них тарний картон, клей і папір для гофрування. При цьому сегмент устаткування у них є достатньо наповненим.

Загальне число представлених на ринку компаній наближається до 400. Лідери стійко утримують першість, до них належить ряд комбінатів, серед яких Київський, Рубіжанський (разом з Трипільським) і складові ТОВ «Основа Папір» Жидачівський та Ізмаїльський ЦПК. Перераховані компанії утримують понад 60% вітчизняного ринку, їх продукція має попит на зарубіжних ринках. Окрему експортоформуючу продукцію виділити складно, максимальну частку має, як і у сфері виробництва, упаковка з гофрованих паперу та картону (більше 40% загальних поставок за кордон), частки ж пакувальних мішків і пакетів, а також негофрованих виробів приблизно збігаються (близько 30%) . І хоча домінуючим напрямом є російський (разом з білоруським – понад 80% продукції, що надходить за кордон), проте серед споживачів вітчизняного пакувального картону з’явилася така відома країна – виробник паперу, як Фінляндія.

Оскільки однією з умов успішного розвитку будь-якого підприємства є диверсифікація продукції, випуск нових її видів, охоплення нішевих напрямів, технологами у сфері картонно-паперової упаковки розроблені фільтрувальні картони (для харчових і технічних середовищ), вогнетривкі та водостійкі картони, а також ті, що використовуються для ізоляції електрообладнання. При цьому вся продукція, що виробляється, класифікується згідно з торговою номенклатурою зовнішньоекономічної діяльності.

Про важливість розглянутого сегмента свідчить той факт, що для освітлення стану справ в ньому навіть видавався спеціальний он-лайн журнал «Картон і гофрокартон» (крім такого відомого видання, як журнал «Мир упаковки», що виходить російською мовою з 1998 року). Рішення проблем оновлення виробничої бази, а також формування власних джерел якісної сировини в умовах виходу економіки країни в цілому у зростання стане потужним поштовхом для подальшого розвитку ринку картонної упаковки.

дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами